V letním semestru bude kurz vyučován společně s distančním kurzem JKM023 Sociologie médií v termínech: 25.2. 14:45 - 16:15, 25.3. 13:00 - 16:15 (dvojnásobná délka) a 13.5. 14:45 - 16:15
Obsah jednotlivých setkání:1 Úvodní setkání; paradigmata sociologie médií2 Pozitivismus3 Modernizace4 Politická ekonomie5 Technologie6 Kultura7 Publika 8 Spektákl9 Pole10 Sítě11 Panoptikon12 Digitální propastČetba:Na každý týden kromě úvodního jsou povinné 2-3 texty o délce 20-30 stran (obvykle v angličtině). Z těchto textů je třeba vycházet při psaní kritických reflexí a přípravě na test nebo kolokvium.Související literatura (odborné knihy a články) slouží jako východisko pro zájemce o dané téma. Na všechny uvedené knihy je také možné psát recenze. 1 Úvodní setkání; paradigmata sociologie médií
Doporučená četba:LAZARSFELD, P. (1941) Remarks on Administrative and Critical Communications Research. Studies in Philosophy and Social Science, vol. 9, 9-16.SCHUDSON, M. (2010) Four Approaches to the Sociology of News Revisited in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.). Bloomsbury Academic, 164-185.SCHUDSON, M. (1978) Discovering the News. Basic Books. (Introduction: The Ideal of Objectivity, pp. 3-11)
Související literatura:CURRAN, J. (2002) Media and Power. Routledge. (Kapitola 4: New Revisionism in Media and Cultural Studies, pp. 17-126)GITLIN, T. (1978) "Media Sociology: The Dominant Paradigm" Theory and Society, vol. 6(2), 205-253.HORKHEIMER, M. (1972) Critical Theory: Selected Essays. Seabury Press. (Kapitola 6: Traditional and Critical Theory, pp. 188-243)POTTER, W. J. et al. (1993) "The Three Paradigms of Mass Media Research in Mainstream Communication Journals" Communication Theory, vol. 3(4), 317-335.SPARKS, G. (1995) "Comments Concerning the Claim That Mass Media Research Is 'Prescientific': A Response to Potter, Cooper, and Dupagne" Communication Theory, vol. 5(3), 273–280.POTTER, W. J. (1995) "Reply to Sparks's Critique" Communication Theory, vol. 5(3), 280–286.SPARKS, G. (1995) " A Final Reply to Potter, Cooper, and Dupagne" Communication Theory, vol. 5(3), 286–289.JENSEN, K. B., NEUMAN, W. R. (2013) "Evolving Paradigms of Communication Research" International Journal of Communication, vol. 7, 230–238.McQUAIL, D. (2013) "Reflections on Paradigm Change in Communication Theory and Research" International Journal of Communication, vol. 7, 216-229. 2 Pozitivismus
Doporučená četba:TBA
Související literatura:TBA 3 Modernizace
Povinná četba:SPARKS, C. (2007) Globalization, Development, and the Mass Media. Sage. (Kapitola 2: Communicating Modernity, pp. 20-37)LERNER, D. (1963) Toward a Communication Theory of Modernization: A Set of Considerations in: Pye, L. W. (ed.) Communications and Political Development. Princeton University Press, 327-350.
Související literatura:HALL, S., et al. (eds.) (2006). Modernity: An Introduction to Modern Societies. Blackwell. (Kapitola 1: The Enlightenment and the Birth of Social Science (P. Hamilton), pp. 19-54, kapitola 6: The West and the Rest: Discourse and Power (S. Hall), pp. 184-227)LERNER, D. (1958) The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle East. Free Press.MELKOTE, S. (2003) Theories of Development Communication in: Mody, B. (ed.) International Development and Communication: A 21st Century Perspective. Sage, 129-146.PYE, L. ed. (1963) Communications and Political Development. Princeton University Press.SCHRAMM, S. (1964) Mass Media and National Development: The Role of Information in the Developing Countries. Stanford University Press.
Související literatura v češtině:BAUMAN, Z. (2002) Tekutá modernita. Mladá fronta.BECK, U. (2004) Riziková společnost. Slon.GIDDENS, A. (2003). Důsledky modernity (2. vyd.). Slon.KELLER, J. (2007) Teorie modernizace. Slon.THOMPSON, J. B. (2004) Média a modernita. Karolinum. 4 Politická ekonomie
Povinná četba:SMYTHE, D. (1981) Dependency Road: Communications, Capitalism, Consciousness, and Canada. Ablex. (Kapitola 2: The Audience Commodity and Its Work, pp. 22-51)HERMAN, E., CHOMSKY, N. (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Pantheon Books. (Kapitola 1: The Propaganda Model, pp. 1-36)
Související literatura:BAGDIKIAN, B. (2004) The New Media Monopoly. Beacon Press.DORFMAN, A., MATTELART, A. (1975) How to Read Donald Duck: Imperialist Ideology in the Disney comic. I.G. Editions.ENZENSBERGER, H. M. (1974) The Consciousness Industry: On Literature, Politics, and the Media. Seabury Press.HARDY, J. (2010). The Contribution of Critical Political Economy. in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.).Bloomsbury Academic, pp. 186-209.HESMONDHALGH, D. (2010). Media Industry Studies, Media Production Studies, in: Curran, J. ed. Media and Society. (5th ed.).Bloomsbury Academic, pp. 145-163.SCHILLER, H. (1991). Not Yet the Post-Imperialist Era. Critical Studies in Mass Communication, 8(1), 13-28.SMYTHE, D. (1994) Counterclockwise: Perspectives on Communication. Westview Press. (Chapter 15: Communications: Blindspot of Western Marxism [1977], pp. 266-291)MURDOCK, G. [1978] Blindspots about Western Marxism: Reply to Dallas Smythe, in Golding, P, Murdock, G. eds. (1997) The Political Economy of the Media. Edward Elgar. Vol. 1, pp. 465-475SMYTHE, D. [1978] Rejoinder to Graham Murdock, in: Smythe, D. (1994) Counterclockwise, pp. 292-300.TERRANOVA, T. (2000) Free Labour: Producing Culture for the Digital Economy, Social Text 63, vol. 18 (2), 33-58.
Související literatura v češtině:GRAMSCI, A. (1959) Sešity z vězení. Československý spisovatel. (Kapitola 1: Intelektuálové a organizace kultury, pp. 7-27)KOUŘIL, V. (2003) Předpoklady liberálního dorozumívání. Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského. In: Volek, J., Binková, P. eds. Média a realita 04, 145-181.MARX, K. (1954) Kapitál, 1. díl. SNPL.McCHESNEY, R. (2009) Problém médií: jak uvažovat o dnešních médiích. Grimmus.RITZER, G. (1996, 2003) McDonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Academia. 5 Mediální technologie
Povinná četba:DEUZE, M. (2007) Convergence Culture in Creative Industries. International Journal of Cultural Studies, 10(2), 243–263.TERRANOVA, T. (2014) Network Culture. Politics for the Information Age. Pluto. (Chapter 3: Free Labour, pp. 73-97)
Související literatura:FUCHS, C. (2008) Internet and Society: Social Theory in the Information Age. Routledge.INNIS, H. (1950) Empire and Communications. Clarendon Press.INNIS, H. (1951) The Bias of Communication. University of Toronto Press.KREISS, D. (2016). Networked Ward Politics: Parties, Databases, and Campaigning in the Information Age. Oxford University Press.MANOVICH, L. (2013) Media after Software. Journal of Visual Culture, 12(1), 31-37.McLUHAN, M. (1962) The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press.McLUHAN, M. (1964) Understanding Media: The Extensions of Man. McGraw-Hill.McCHESNEY, R. PICKARD, V. (2011) Will the Last Reporter Please Turn Out the Lights? The Collapse of Journalism and What Can Be Done about It. New Press.MILLER, T., KRAIDY, M. (2016) Global Media Studies. University of Illinois Press. (Kapitola 5: Mobile Telephony, pp. 103-123)TURKLE, S. (2011) Alone Together: Why We Expect More From Technology and Less From Each Other. Basic Books. (Kapitola 8: Always On, pp. 151-170)
Související literatura v češtině:MACEK, J. (2013) Poznámky ke studiím nových médií. Masarykova univerzita.MANDER, J. (2000) Čtyři důvody pro zrušení televize. Doplněk.MANOVICH, L. (2018). Jazyk nových médií. Karolinum.McLUHAN, M. (1991) Jak rozumět médiím: extenze člověka. Odeon.McLUHAN, M. (2000) Člověk, média a elektronická kultura. Jota.McQUAIL, D. (2016) Žurnalistika a společnost. Karolinum.MEYROWITZ, J. (2006) Všude a nikde: vliv elektronických médi
Předmět pokrývá základní oblasti sociologie médií a seznamuje studenty s hlavními paradigmaty, důležitými postavami a klíčovými texty. Zvláštní důraz je kladen na společenské souvislosti žurnalistiky a nových médií.