Charles Explorer logo
🇨🇿

Politická komunikace

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JJM207

Sylabus

Úvod ke studiu předmětu:

Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.

Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu. 

Látka kursu je rozložena do pěti bloků (každý 1-3 setkání kursu), kopírujících kapitoly základních skript kursu (Křeček 2013).    

BLOK I. - DEFINICE POLITICKÉ KOMUNIKACE (1. setkání)  

Podrobnosti tématu:

V úvodu je třeba si osvojit definice objektu zájmu - bude rozlišena politická komunikace jako obor (vědecký) a politická komunikace jako praxe (společenská).

Výklad začíná u definicí politických aktérů a komunikačních toků mezi nimi.

Těžiště tématu leží v představách o samotném předmětu/obsahu politické komunikace - hodnotách a zdrojích. Spíše hodnot se bude týkat pohyb mezi okružími konsenzus - kontroverze - deviace, spíše distribuce zdrojů pak procesuální  vztah (polity) -  politics - policy.  

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování: 

•                    Politická komunikace jako (pod)obor

•                    Politická komunikace jako praxe

•                    Političtí aktéři

•                    Polity - politics - policy

•                    Sdílené hodnoty

•                    Omezenené zdroje

•                    Okruží konsenzu-kontoverze-deviace

•                    Toky politické komunikace  

Literatura:

·         Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 7-18

·         Schulz, W.: Theorizing about Political communication. Prezentace z pražské přednášky

·         Graber, D., Smith, J.M.: Political communication faces the 21st century. In: Political Communication 55, 2005: 479-507

·         McNair, B.: Introduction to Political Communication. London : Routledge, 2003, zvl. str. 3-92  

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

·         Definujte politickou komunikaci v obou jejích významech

·         charakterizujte různé typy politických aktérů vč. příkladů

·         Rozlište mezi politics a policy v kontextu politické komunikace

·         Na vybraných příkladech ze současné české politickokomunikační praxe demonstrujte střet hodnot a (navrhovanou) distribuci zdrojů

·         Umistěte příklady do okruží konsenzus - kontroverze - deviace    

BLOK II. - PROSTŘEDÍ POLITICKÉ KOMUNIKACE (2. - 3. setkání)  

Podrobnosti tématu:

Osvojení druhého tématu předpokládá nejprve rozlišení deskripční, explanační/predikační a normativní úrovně při studiu politické komunikace, dále pak identifikaci dvou základních tradic demokratické teorie: reprezentačně-liberální a participačně-liberální.

Jako variace na tuto úvodní dualitu se pak objeví i rozdílné konceptualizace veřejného komunikačního prostoru buď jako veřejného tržiště, nebo jako veřejné sféry, centristický a pluralististický pohled na vztah veřejná sféry a médií, příp. rozdělení na interní vs. externí mediální pluralismus.

Zásadním momentem tématu se stane široké chápání reprezentace nejen jako politického, ale i jako mediálního mechanismu, čehož lze využít k "rozpuštění" politologického významu termínu reprezentace a analyzovat stav zastupitelské demokracie na škále delegativní vs. participativní.

Zvládnutí tématu předpokládá u obou typů prostoru veřejné/mediální komunikace budou osvojení si nabídnutých sad analytických nástrojů, umožňující měřit jeho kvalitu.

Jako alternativní náhled se na závěr nabízí radikálně-demokratická koncepce politického komunikování ve veřejném prostoru.    

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování: 

•             deskripce - explanace/predikce - normativita

•             reprezentačně-liberální teorie

•             participačně-liberální teorie

•             veřejné tržiště vs. veřejná sféra

•             interní vs. externí pluralismus

•             deliberace

•             centristický přístup - typologie bias

•             pluralistický přístup - typologie médií a rolí    

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 19-54

•                    Ferree, M. M., Gamson, W. A., Gerhards, J., Rucht, D. (2002): Shaping Abortion Discourse: Democracy and the Public Sphere in Germany and the United States. Cambridge: Cambridge University Press

•                    Cammaerts, B., Carpentier, N. (2007): Reclaiming the Media. Communication Rights and Democratic Media Roles. Bristol: Intellect Books. (zvl. str. 1-30)

•                    GASTIL, J. (2008): Political Communication and Deliberation. Sage Publications, Inc., 2008. (zejm. 1. kapitola)

•                    Street, J.: Mass media, Politics and Democracy. 2001. Houndmills, Basingstoke: Palgrave (zvl. str. 17-24, 231-249)

•                    Nordenstreng, K. (2009): Media and Society. Příspěvek z CEECOM konference (Brno/Telč), viz Soubory v SISu    

Kontrolní otázky ověřující pochopení tématu:

•                    Popište základní východiska reprezentačně-liberální a participačně-liberální teorie demokracie (a odpovíjacící role médií)

•                    Popište rozdíl mezi tradičními pojetími veřejného prostoru jako veřejného tržiště vs. veřejné sféry

•                    Vysvětlete základní východiska centristického přístupu a jednotlivé typy bias vč. příkladů

•                    Vysvětlete základní východiska pluralistického přístupu, jednotlivé typy médií a jejich rolí vč. příkladů  

BLOK III. - SYSTÉMY POLITICKÉ KOMUNIKACE(4. - 5. setkání)  

Podrobnosti tématu:

Po úvodním, spíše jen ilustrativním seznámením se zprávou tzv. Hutchinsonovy komise leží těžiště třetího tématu v posunu od Čtyř teorií tisku ke Třem modelům - předpokládá se dokonalé zvládnutí obou ‚biblí systémového přístupu‘.

Praktické uchopení první publikace předpokládá zvládnutí základních principů politického komunikování v ČS(S)R mezi lety 1948 a 1989.

U druhé publikace pak kvalifikovaný pokus o nalezení odpovídajícího umístění pro současný český mediálně-politický systém.   

Hlavní body - témata - pojmy k zapamatování:              

•             Zpráva Komise pro svobodu tisku

•             Čtyři teorie tisku

•             Tři modely médií a politiky  

Literatura:  

•                    Křeček, J. (2013): Politická komunikace od res publica po public relations. Praha: Grada, str. 55-78

•                    Hutchins, R. (1947): A Free and Responsible Press. Chicago: University of Chicago Press

•                    Siebert, F.S., Peterson, T., Schramm, W. (1956): Four Theories of the Press. Urbana, University of Ilinois Press.

•                    Hallin, D., Mancini, P. (2008): Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál.

•                    Dobek - Ostrowska, B., Glowacki, M. (eds.): Comparing Media Systems in Central

Anotace

Kurs politické komunikace se zabývá rolí komunikace v politických procesech (a naopak), je základním vhledem do studií politické komunikace, podoboru mateřských disciplín politologie a komunikačních studií.

Po úvodní deskripci základních pojmů, modelů a aktérů PK kurs seznámí studující nejprve s možnými teoretickými náhledy na vztah demokratických společností/politických systémů a médií, různými pojetími "veřejné sféry" a kritikami (a nabízenými řešeními) jejího stávajícího stavu. Budou probrány možnosti typizovat existující systémy politické komunikace ("od Čtyř teorií ke Třem modelům") s pokusem zařadit český mediální systém, dále pak historie politického komunikování (Tři věky politické komunikace a související periodizace). Závěrečné přednášky se budou věnovat vybraným projevům a konceptům současného politického komunikování, kurs ukončí (ve zřetelném kontrastu s úvodními hodinami) zastavení u praktik spin-doctoringu, politického PR a marketingu. V seminární části předmětu budou studenti diskutovat o odborných textech a konkrétních projevech současné politické komunikace v ČR a v zahraničí. Každý student vypracuje seminární práci v rozsahu cca 10 NS a závěrečný zkouškový test.

Pro podrobnější strukturu a obsah viz oddíl Sylabus.