Charles Explorer logo
🇬🇧

Political Economy of Communication

Class at Faculty of Social Sciences |
JJM224

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Jednotlivé lekce budou probíhat jako online semináře formou videohovoru v prostředí Teams - pro připojení ke všem lekcím použijte link níže:  https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YjY2MWI4MDgtODlhOC00NmZjLThiMDYtNzkwZTVkNDc3ZTYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2273844aaf-f10c-4dee-aaaf-5eeb27962a5d%22%2c%22Oid%22%3a%22582f63e0-242c-49cd-9ebb-ae2bb444b5b3%22%7d  

Osnova: 16. 2.   Úvod do teorií politické ekonomie komunikace I (kritické teorie, alternativní paradigma, vývoj přístupu, oblasti zájmu) - online přednáška s participací studujících 23. 2.   Úvod do teorií politické ekonomie komunikace II (klíčoví teoretici a teoretičky, výzkumy, kritika přístupu) - online přednáška s participací studujících 2. 3.     Problém žurnalistiky podle Roberta W. McChesneyho - online diskuse o textu Roberta McChesneyho The Problem of Journalism z publikace The Political Economy of Media - diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams v pdf souboru pod názvem "mc_chesney". 9. 3.     Domácí příprava - čtení textů 16. 3.   Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského - online diskuse o textu E. S. Hermana The Propaganda Model Revisited. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný online zde: https://monthlyreview.org/2018/01/01/the-propaganda-model-revisited/ 23. 3.   Kritické teorie médií - společná témata a třecí plochy - online přednáška vyučující se zapojením studujících 30. 3.   Kritické teorie médií a jejich střet (politická ekonomie komunikace vs. kulturální studia) - online diskuse o textech Lawrence Grossberga (Cultural studies vs. political economy: Is anybody else bored with this debate?) a Nicholase Garnhama (Political economy and cultural studies: Reconciliation or divorce?). Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Texty jsou dostupné v Teams ve formě pdf souborů pod názvy začínajícími jmény "Garnham" a "Grossberg". 6. 4.     Kritika habermasovského pojetí veřejné sféry - Nancy Fraser, Lisa McLaughlin aj. - online diskuse o textu Lisy McLaughlin Feminism, the public sphere, media and democracy. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je uložený v prostředí Teams jako pdf soubor "Lisa McLaughlin...".  13. 4.   Čtyři teorie veřejné sféry v moderních demokraciích - jak různé tradice nahlížejí na roli médií ve veřejné sféře, na zapojení jednotlivců a formální a obsahové aspekty žádoucí veřejné diskuse. Online diskuse o textu Myry Marx Ferree a kol. Four models of the public sphere in modern democracies. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor s názvem "4 models of the public sphere...". 20. 4.   Feministická politická ekonomie komunikace - gender a mediální instituce - oblasti zájmu. Online přednáška s ppt prezentací vyučující a se zapojením studujících. Kromě prezentace o vztahu mezi genderovým složením zpravodajských redakcí a mediálními obsahy budeme diskutovat i o textu Liesbet van Zoonen nazvaném Rethinking women and the news. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "Zoonen_Rethinking women and the news".  27. 4.   Politická ekonomie nových médií - Kdo řídí internet? Teorie digitálního dohledu. Online přednáška vyučující s ppt prezentací a se zapojením studujících. Podkladem pro diskusi jsou kapitoly o digitálním dohledu v knize Thomase Allmera (viz seznam literatury).  4. 5.     Politická ekonomie nových médií - kdo je "online občanem"? Online diskuse o textu Aerona Davise New media and fat democracy: the paradox of online participation. Diskuse vyžaduje aktivní přípravu studujících (přečtení textu, promyšlení otázek, identifikaci nejasností), bude řízena vyučující. Text je dostupný v Teams jako pdf soubor pod názvem "New Media Society-2010-Davis...".  11. 5.   Shrnutí klíčových konceptů politické ekonomie komunikace - online setkání jako prostor pro dotazy studujících a upřesnění nejasných konceptů a nezodpovězených otázek.     

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět Politická ekonomie komunikace nabízí studentkám a studentům hlubší vhled do vlivných a poměrně kontroverzních teorií, které vycházejí ze sociální a ekonomické analýzy společenských a mocenských vztahů v souvislosti se společensky významnými komunikačními prostředky. Seminář kombinuje úvodní tematické přednášky a čtení textů od předních autorů a autorek politické ekonomie komunikace i jejich oponentů.

Studující se seznámí s přístupy, podle nichž je podoba mediálních produktů ovlivněna mimo jiné ekonomickou a mocenskou strukturou společnosti, v níž média působí. Závislost na podobě této struktury se může projevovat například politicky či ideologicky předpojatým zpravodajstvím, orientací na co největší trhy, omezováním investic do méně výnosných aktivit nebo přehlížením chudších segmentů publika, které může vést až k vyloučení těch hlasů, kterým chybí ekonomická moc.

Jinými slovy, podoba symbolického prostředí je podle teoretiků a teoretiček politické ekonomie zásadně ovlivněna nerovným přístupem jednotlivců a skupin k materiálním (a v souvislosti s tím i symbolickým) zdrojům. Hlavními tématy politické ekonomie komunikace jsou například růst moci korporací, posílení globálních vlivů, slučování médií a jejich centralizace, vztah mezi produkcí, distribucí a příjmem komunikačních obsahů v historickém a kulturním kontextu.

Soustředíme se také na různé koncepce veřejné sféry a na vztah mezi východisky politické ekonomie a dalších přístupů (např. kulturální studia, feministická kritika médií), které mohou představovat jistou výzvu politické ekonomii komunikace. Kurz neopomíjí ani aplikaci myšlenek politické ekonomie komunikace a teorií veřejné sféry na digitální a specificky sociální média.