1. pojednání o náplni seminářů, organizační záležitosti
\r\n2. Společenský význam žurnalistiky. Role novinářů. Agenda setting.
2. Sociologie žurnalistiky
3. Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah. Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích.
3. Společenský význam žurnalistiky: nastolování agendy
4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy
4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy
5. Solution Journalism
5. Redakční rutiny, gatekeeping
6. Význam zdrojů v žurnalistické práci. Sociální sítě jako zdroj a nástroj. Typy zdrojů informací. Vztah se zdroji informací. Data-driven journalism. Sociální sítě jako zdroj a nástroj.
6. Zdroje a data driven journalism
7. Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky
7. Alternativní vs. dominantní paradigma. Základní koncepty marxismu a neomarxismu aplikované politickou ekonomií komunikace na současnou žurnalistickou produkci. Oblasti zájmu politické ekonomie komunikace: ideologie (Manufacturing Consent). Koncentrace vlastnictví. Vliv ekonomické krize na povahu žurnalistiky. Marketizace žurnalistiky (market-driven journalism).
8. Sociální sítě jako zdroj a nástroj
8. Zdroje informací
9. Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu. Masové publikum.
9. Druhy publika
10. Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení). Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku.
10. Transformace mediálního vlastnictví ve střední Evropě z perspektivy politické ekonomie komunikace
11. Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika. Novinář jako \"svědek událostí\". User generated content, citizen witness, citizen journalist.
11. Stuart Hall a jeho přínos ke studiu publika
12. Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace. Koncept digital labour. Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace.
12. Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace
13. Opakovací přednáška. Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi.
13. Deprofesionalizace žurnalistiky
Přednášky a semináře: 1. Sociologie žurnalistiky a základní oblasti jejího studia.
Ekonomické, politické a technicko-organizační faktory ovlivňující novinářskou práci. 1. pojednání o náplni seminářů, organizační záležitosti 2. Společenský význam žurnalistiky.
Role novinářů. Agenda setting. 2.
Sociologie žurnalistiky 3. Fungování redakcí a vliv redakčních rutin na žurnalistický obsah.
Rutiny. Koncept gatekeepingu, význam sociální kontroly v redakcích.3.
Společenský význam žurnalistiky: nastolování agendy 4. Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy4.
Způsoby měření mediální, veřejné i politické agendy a jejich uplatnění v praxi; diagnostika intermediální agendy 5. Solution Journalism 5.
Redakční rutiny, gatekeeping 6. Význam zdrojů v žurnalistické práci.
Sociální sítě jako zdroj a nástroj. Typy zdrojů informací.
Vztah se zdroji informací. Data-driven journalism.
Sociální sítě jako zdroj a nástroj.6. Zdroje a data driven journalism 7.
Základní východiska politické ekonomie komunikace a kritika soudobé žurnalistiky7. Alternativní vs. dominantní paradigma.
Základní koncepty marxismu a neomarxismu aplikované politickou ekonomií komunikace na současnou žurnalistickou produkci. Oblasti zájmu politické ekonomie komunikace: ideologie (Manufacturing Consent).
Koncentrace vlastnictví. Vliv ekonomické krize na povahu žurnalistiky.
Marketizace žurnalistiky (market-driven journalism). 8. Sociální sítě jako zdroj a nástroj8.
Zdroje informací 9. Publikum jako pasivní příjemce vs. publikum jako aktivní tvůrce významu.
Masové publikum. 9. Druhy publika 10.
Tržně určené publikum. Pasivní publikum (kultivační teorie a spirála mlčení).
Stuart Hall a obrat v přístupu k publiku.10. Transformace mediálního vlastnictví ve střední Evropě z perspektivy politické ekonomie komunikace 11.
Deprofesionalizace žurnalistiky a občanská žurnalistika. Novinář jako "svědek událostí".
User generated content, citizen witness, citizen journalist.11. Stuart Hall a jeho přínos ke studiu publika 12.
Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace. Koncept digital labour.
Mechanizmy marketizace nových médií. Problematika „filtrovací bubliny“ a kyberbalkanizace.12.
Možnosti nových médií perspektivou politické ekonomie komunikace 13. Opakovací přednáška.
Sumarizace konceptů, jejich kontext a propojení mezi nimi.13. Deprofesionalizace žurnalistiky
Předmět navazuje na Teoretické koncepty ke studiu žurnalistiky I a seznámí studentky a studenty se druhou částí teoretických konceptů nezbytných pro porozumění současné žurnalistice. Na přednášky navazují semináře, ve kterých se budou číst a rozebírat "klasické" i aktuální texty k daným tématům.