Harmonogram lekcí:
1. Úvodní setkání, organizace kurzu, obsah kurzu - přehled. Techniky sběru a analýzy dat pro kvalitativní výzkum - úvodní přehled. Domluva na semestrální case study.
2. Techniky sběru a analýzy dat pro kvalitativní výzkum - úvodní přehled. Příprava materiálu pro kvalitativní analýzu mediálního obsahu (case study).
3. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni.
4. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality - cvičný kvalitativní rozbor vybraného mediálního obsahu (case study).
5. Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k semestrální case study.6. Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na semestrální case study.
7. Kvalitativní k ódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na semestrální case study.
8. Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře polostrukturovaného rozhovoru. Vztah k tradici auditoriálního výzkumu (vepsaný čtenář, rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení).
9. Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. Praktická aplikace na semestrální case study.
10. Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma semestrální case study.
11. Závěrečné shrnutí výstupů z celosemestrální analýzy.
The course aims to introduce the repertoire of qualitative research methods and techniques that can be used in various studies dealing with the media and journalism. Seminar section should contribute to the practical adoption of all discussed methods and techniques.