Předmět seznámí studenty se základy fungování Evropské unie a jejího legislativního procesu a ukáže propojenost těchto rozhodovacích mechanismů s vnitrostátní politikou a právním systémem. Na konkrétních případech bude modelově vysvětlena role jednotlivých institucí EU a také členských států a jejich zástupců. Součástí kurzu je práce se základními databázemi a zdrojování informací o EU. Hlavní důraz je kladen na současný stav a aktuální vývoj z pohledu novináře. Blok 1: Co dělá EU, kdo nás v ní zastupuje a jak lze její rozhodování ovlivnit
1. Zaměřeno na Radu, Komisi a Evropský parlament (kdo dělá co), rozdělení pravomocí mezi Unii a členské státy a EU rozměr vnitrostátní politické debaty,
2. Jak hlasují naši poslanci v Evropském parlamentu a ministři a premiér na Radě, kde najdu výstupy z jednání, práce s www.votewatch.eu, volení versus nevolení zástupci členských států, vliv voličů a občanské společnosti,
3. Jak může země velikosti ČR efektivně hájit své zájmy v EU, zkušenosti z unijních kuloárů,
4. Ostatní orgány EU: Evropský soudní dvůr, Evropský účetní dvůr, OLAF, agentury a další; zástupci ČR na důležitých postech. Blok 2: Legislativní proces EU a jeho odraz v tuzemských zákonech
5. Kdo v EU navrhuje směrnice, nařízení, rozhodnutí a jak se o nich v Bruselu hlasuje? Jak ovlivnit jejich obsah a kdy mohou zasáhnout naši politici?
6. Jakým způsobem se převádí unijní legislativa do národních právních systémů? Nejčastější tuzemské mýty o požadavcích Bruselu. Práce s tuzemskými legislativními databázemi parlamentu a úřadu vlády,
7. a
8. Jak zjistit, co opravdu přichází z Bruselu, práce s Úředním věstníkem Evropské unie, databázemi www.ipex.eu, http://new.eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=cs, http://www.europarl.europa.eu/oeil/home/home.do, Blok 3: Rozpočet EU a pozice České republiky
9. Kolik ČR platí do společné poklady a kolik peněz z Bruselu získává a jakými cestami, jak jsou na tom ostatní členské státy?
10. Jak vypadá rozpočet EU, kdo ho schvaluje, z čeho je financován a na co jdou unijní peníze?
11. Kohezní politika, strukturální fondy, jak čerpá ČR, kde najít informace?
12. Zemědělské dotace, kdo a kolik peněz získává, je možná změna? Blok 4: aktuální vývoj
13. Kde hledat informace o aktuálním vývoji, zahraniční média, specializované servery, agenturní zpravodajství, zpracování případové studie na zvolené téma
Předmět je určen studentům zaměřeným na politiku, skupina 2, modul A. Předmět seznámí studenty se základy fungování Evropské unie a jejího legislativního procesu a ukáže propojenost těchto rozhodovacích mechanismů s vnitrostátní politikou a právním systémem.
Na konkrétních případech bude modelově vysvětlena role jednotlivých institucí EU a také členských států a jejich zástupců. Součástí kurzu je práce se základními databázemi a zdrojování informací o EU.
Hlavní důraz je kladen na současný stav a aktuální vývoj z pohledu novináře.