Obsah kontaktní výuky 1. 2. října 2020 Postavení uměleckého díla ve společnosti: metodologické a epistemologické (gnozeologické) problémy interpretace uměleckého díla jako svébytné výpovědi o době a společnosti. Stereotyp v médiích a umění - teoretické vymezení stereotypu, jeho identifikace a výklad Média a literatura: interpretace vybraného prozaického díla české či světové litera tury 19. až 21. století, v němž je zachyceno chování novinářů, role médií v každodenním životě, podíl médií na politické komunikaci apod. 2. 23. října 2020
Média a film/televize: interpretace vybraného filmového či televizního díla z české produkce, v němž je zachyceno fungování redakce, filmového studia nebo televizního štábu. 3. 13. listopadu 2020
Zobrazení médií ve filmové produkci světové kinematografie (novinář v hollywoodském filmu, novinář ve francouzské komedii atd.). 4. 11. prosince 2020
Prezentace výsledků studentských analýz interpretace uměleckých děl s tematikou médií, diskuse o analýzách
Předmět je povinný pro studenty magisterského oboru Mediální studia v kombinované formě studia. Podle doporučeného studijního plánu by si jej studenti měli zapisovat v zimním semestru 2. ročníku studia.
Předmět je zaměřen na prohlubování kritického uvažování o médiích a jejich roli ve společnosti. Nabízí studentům oblast výkladu umělecké produkce jako svébytné a nenahraditelné výpovědi o světě a společnosti, a tedy i o médiích, v níž se projevují hlubší struktury hodnotové (ideologické). Na příkladu interpretací zvláště literárních a filmových děl bude kurz studentům představovat, jak se role, chování a postavení médií traktuje v estetizovaném projevu a jak se zobrazení médií mění v čase. S využitím základních analytických nástrojů literární a filmové analýzy se kurz bude orientovat na interpretaci uměleckých děl s mediální tematikou (ať už v rovině hlavních nebo doprovodných motivů). Cílem kurzu je dovést studenty k pokusu o samostatnou interpretaci uměleckého díla s mediální tematikou, včetně zařazení do historického, hodnotového a estetického kontextu.