PRO SPECIALIZACI MEDIÁLNÍ STUDIA A ŽURNALISTIKA
Společné pro specializace Mediální studia a Žurnalistika
Anotace:
Předmět studentům poskytne náhled do mezioborové problematiky tzv. mediálního práva a souvisejících předpisů, a to jak z oblasti veřejnoprávní, tak soukromoprávní. Výklad bude doplněn o příklady relevantní judikatury (rozhodnutí příslušných soudů a nálezů Ústavního soudu). Od studentů se předpokládá aktivní přístup k samostudiu doplňujícímu kontaktní výuku tak, aby byli po zdárném absolvování předmětu schopni prokázat zejména orientaci v právní úpravě českého mediálního prostředí, v právním rámci vymezujícím svobodný výkon profese novináře, jeho práva a povinnosti apod.
Cíle:
Cílem předmětu Právo a komunikace je seznámit studenty žurnalistiky a mediálních studií se základní právní terminologií a právními normami vztahujícími se k oboru jejich studia.
Metody výuky: 1) 12 x kontaktní výuka v průběhu semestru formou přednášky v rozsahu 80 minut 2) Aktivní samostudium doplňující kontaktní výuku 3) Ověření znalostí a pochopení látky formou testu 4) V případě potřeby individuální konzultace
Názvy tematických bloků: 1. Úvod do tzv. mediálního práva, Ústava ČR, Listina, svoboda projevu, presumpce neviny 2. Ochrana osobnosti a dobrého jména právnické osoby, ochrana osobnosti versus svoboda projevu 3. Postavení novinářů, práva a povinnosti, ochrana zdroje, právo na informace 4. Právní rámec tištěných médií 5. Elektronická média – 1. část 6. Elektronická média – 2. část 7. Právní regulace ČT, ČRo, ČTK 8. Autorský zákon – 1. část 9. Autorský zákon – 2. část 10. Právní regulace reklamy 11. Ochrana a zpracování osobních údajů, GDPR 12. Závěrečný písemný test
Požadavky ke zkoušce:
Hodnocení studentů je založeno na škále písmen A-F, která vychází z Opatření děkanky FSV UK číslo 17/2018 (http://www.fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018)
Pro úspěšné ukončení kurzu je nutné absolvovat závěrečný písemný test s hodnocením minimálně stupněm E.
PRO SPECIALIZACI MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE A PR
V rámci tohoto předmětu se podíváme na právní aspekty online a offline marketingových praktik. Předmět se zaměří na autorská práva, nekalosoutěžní praktiky, regulaci reklamy ze strany státu, poškozování pověsti, ochranu osobnosti a práci s daty (GDPR). Obsah výuky je koncipovaný s ohledem na praxi a neustálý vývoj online marketingu.
Cílem výuky je dát studentům praktický přehled právních mantinelů pro marketingové kampaně, naučit je, co si v praxi pohlídat při spolupráci se značkami a dodavateli a ukázat jim rizika spojená s nelegálními praktikami – jak z pohledu práva, tak PR. Studenti získají základní právní know how pro svou další praxi.
Témata přednášek:
Autorská díla
Licence
Nekalá soutěž, guerilla marketing
Regulace reklamy ze strany státu
Influencer marketing
Ochrana pověsti podniku
Sociální sítě
Budování a ochrana značky
Ochrana osobnosti
Práce s daty v digitálním světě
PR a právní limity
Zakončení: test a klauzurní práce
Anotace předmětu jako celku:
Studijní předmět poskytuje posluchačům bakalářského studia vhled do základních právních pojmů a relevantních právních norem vztahujících se k médiím v České republice, přičemž se jednotlivé ekvivalentní kursy zaměřují na odlišnosti jednotlivých specializací.
Cílem studijního předmětu je poskytnout posluchačům orientaci v právním prostředí českých médií, s důrazem na praktické otázky a aktuální problémy české mediální scény a související legislativy.
UPOZORNĚNÍ: Předmět je vyučován dvěma vyučujícími, má tedy tzv. paralelku. Část, kterou učí JUDr. Conelly Kohutová, je určena pro specializaci Mediální studia a Žurnalistika a část, kterou učí JUDr. Petra Dolejšová (v tuto chvíli je tam uveden JUDr. Winter), je určena pro specializaci Marketing a PR.