1 Úvod kurzu. Behaviorální ekonomie.
Síla „irelevantních“ vlivů na ekonomické rozhodování.2 Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu.
Observační studie.3 Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu.
Observační studie.4 Heuristiky a ne-racionální chování. Koncept omezené racionality.5 Závislost na okolí: Prospektová teorie I. – referenční bod, averze ke ztrátě, chyba statutu quo, rámování a ukotvení situace.6 Prospektová teorie II. – averze k riziku a nejistotě, efekt jistoty, nelineární hodnocení pravděpodobností (+ reprezentativní a dostupnostní heuristika).
Nadměrný optimismus.7 Majetnický efekt. Mentální účetnictví.8 Omezená pozornost a slepota ke změně a k volbě.9 Mezičasové volby: hyperbolické diskontování a problém omezené sebekontroly. (Sebe)zavazování, prokrastinace, chyby v hodnocení budoucnosti a pamatování minulosti.10 Sociální preference (sobeckost, altruismus, reciprocita, rovnost).
Mezikulturní rozdíly.11 Pozitivní psychologie – ne/dosažitelné cíle lidského snažení (sociální komparace, hédonická adaptace).12 Změna motivací, nudge. MINDSPACE.
Poznání a analýza způsobů, jakým lidé zpracovávají informace a jak činí rozhodnutí, je předmětem úsilí mnoha vědců i odborníků z komerční i nekomerční sféry. Tento předmět se zabývá pochopením těchto procesů v souvislosti s poznatky behaviorálních vědců v posledních desetiletích – lidské rozhodování se v mnoha případech a situacích odchyluje od tzv. optimální či přísně racionální volby.
Předmět se dále zabývá tím, jak tyto poznatky mohou ovlivňovat marketingovou komunikace a její praktickou implementaci – konkrétně tvorbu návrhů komunikační strategie, channel planning a tvorbu jednotlivých intervencí. Součástí je i jakým způsobem měřit a vyhodnocovat intervence, včetně tvorby hypotéz a jejich ověření za pomoci experimentů.
V neposlední řadě bude rozebrána i etická stránka takových intervencí v nekomerčním či komerčním užití.