Charles Explorer logo
🇬🇧

Behavioral Economics

Class at Faculty of Social Sciences |
JKB025

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1    Úvod kurzu. Behaviorální ekonomie.

Síla „irelevantních“ vlivů na ekonomické rozhodování.2    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu.

Observační studie.3    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu.

Observační studie.4    Heuristiky a ne-racionální chování. Koncept omezené racionality.5    Závislost na okolí: Prospektová teorie I. – referenční bod, averze ke ztrátě, chyba statutu quo, rámování a ukotvení situace.6    Prospektová teorie II. – averze k riziku a nejistotě, efekt jistoty, nelineární hodnocení pravděpodobností (+ reprezentativní a dostupnostní heuristika).

Nadměrný optimismus.7    Majetnický efekt. Mentální účetnictví.8    Omezená pozornost a slepota ke změně a k volbě.9    Mezičasové volby: hyperbolické diskontování a problém omezené sebekontroly. (Sebe)zavazování, prokrastinace, chyby v hodnocení budoucnosti a pamatování minulosti.10    Sociální preference (sobeckost, altruismus, reciprocita, rovnost).

Mezikulturní rozdíly.11    Pozitivní psychologie – ne/dosažitelné cíle lidského snažení (sociální komparace, hédonická adaptace).12    Změna motivací, nudge. MINDSPACE.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Poznání a analýza způsobů, jakým lidé zpracovávají informace a jak činí rozhodnutí, je předmětem úsilí mnoha vědců i odborníků z komerční i nekomerční sféry. Tento předmět se zabývá pochopením těchto procesů v souvislosti s poznatky behaviorálních vědců v posledních desetiletích – lidské rozhodování se v mnoha případech a situacích odchyluje od tzv. optimální či přísně racionální volby.

Předmět se dále zabývá tím, jak tyto poznatky mohou ovlivňovat marketingovou komunikace a její praktickou implementaci – konkrétně tvorbu návrhů komunikační strategie, channel planning a tvorbu jednotlivých intervencí. Součástí je i jakým způsobem měřit a vyhodnocovat intervence, včetně tvorby hypotéz a jejich ověření za pomoci experimentů.

V neposlední řadě bude rozebrána i etická stránka takových intervencí v nekomerčním či komerčním užití.