Plán přednášek: Školy a směry
1. Frankfurtská škola a její představitelé (kulturní průmysl, vliv technologie, masa a masová společnost, koncept veřejné sféry, T. Adorno, M. Horkheimer, W. Benjamin, J. Habermas)
2. Torontská škola (technologický determinismus, horká a studená média, typografický člověk, extenze smyslů, sklon komunikace, H. Innis, M. McLuhan, N. Postman)
3. Birminghamská škola (současná kultura, populární kultura, kódování a dekódování, moc publika, S. Hall, D. Morley, A. McRobbie)
4. Kritická politická ekonomie, (neo)marxismus, feministická mediální studia, francouzská tradice studia komunikace
5. Studium nových médií (M. Deuze, L. Manovich, M. Lister, M. Poster) Empirické zkoumání médií
6. Počátky empirického zkoumání mediální komunikace – behaviorismus, rozvoj sociální psychologie, studie Paynova fondu, The Radio Research Project, dvou- a vícestupňový tok komunikace, názorové vůdcovství (P. Lazarsfeld, E. Katz, B. Berelson)
7. Specifika zkoumání síťových médií Média a společnost
8. Média jako společenské instituce
9. Role zpravodajských médií v rozhodovacích procesech
10. Média a veřejné mínění
11. Šíření inovací a vzdělávací funkce médií
12. „Staré“ teorie ve světě nových médií – znova a jinak?
Cílem kurzu, který navazuje na Úvod do studia médi í I, je nabídnout výklad přístupů ke studiu médií, které se podílely a podílejí na současné podobě oboru a seznámit studenty se zásadními koncepty, které formovaly myšlení o médiích.
Obsah kurzu je vymezen třemi tematickými oblastmi: 1. významné směry odborného zájmu o média („školy“), které obor formovaly, 2. trendy a způsoby empirického zkoumání médií, 3. analýzy vztahů médií a dalších společenských institucí (politická a veřejná sféra).