3.10. Představení kurzu, tématu a sylabu 10.10. a 17.10. Úvod do teorie populární kultury
Populární kultura bude představena jako autonomní předmět studia v mediálních a kulturálních studiích. Obsah pojmu bude vysvětlen ve srovnání s pojmy masová kultura, lidová kultura a zábava. Bude představena základní odborná literatura v oboru teorií populární kultury (Adorno/Horkheimer, Macdonald, Arendtová, Williams, Ang, Storey, Strinati…)
Danesi, M. (2019) Popular Culture: Introductory Perspectives. 4th edition. New York: Rowmann and Littlefield. Kapitoly 1, 8, 11.
Storey, J. (2009) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Harlow: Longman. Kapitola 1. 24.10. POP televize: televizní seriály (soap opera, drama, sitcom)
Přednáška se zaměří na serialitu jako druh mediální narativity a představí nejčastější typy seriálové produkce. Součástí výkladu bude také vysvětlení obratu k tzv. quality TV v seriálové tvorbě.
Bignell, J. (2013) An Introduction to Television Studies. London: Routledge. Kapitola 5.
Hagedorn, R. (1995) Doubtless to be continued: A brief history of serial narrative. Pp. 27-48 in R.C. Allen (ed.), To be continued… Soap Operas around the World. London: Routledge. 31.10. POP televize: Talk Show
Přednáška představí žánr Talk Show s důrazem na fenomén osobnosti moderátora. Téma bude prezentované v kontextu vztahu populární kultury a emocí. Zahrnuté budou také studie rehabilitující tak show jako součást diskuse ve veřejné sféře.
Timberg, B.M. (2002) Television Talk. A History of the TV Talk Show. Austin: University of Texas. 7.11 Debata s hostem z oblasti seriálové tvorby
Hostem bude Jan Malinda, scenárista televizní dramatické tvorby se zaměřením na detektivní seriály (např. Kriminálka Anděl, Případy 1. oddělení, Docent...): https://www.csfd.cz/tvurce/105205-jan-malinda/prehled/ 14. 11. POP televize: Online TV
Přednáška vyloží proměny v oblasti produkce a konzumace televizních programů v souvislosti s rozvojem tzv. post-broadcast age a různých forem on-line TV. Naváže na různé koncepce seriality a vysvětlí některé současné vyprávěcí seriálové postupy (transmedialita, transchronicita) jako důsledek přenosu sledování televizních příběhů na pokračování do on-line prostředí.
Johnson, C. (2019) Online TV. London: Routledge. Kapitola 2. 21.11. POP internet: mash-up culture
Přednáška se zaměří na fenomén amatérské tvorby uživatelů on-line platforem jako na jeden z typů user-generated-content. Pozornost bude věnována zejména uživatelským kompilacím a kombinaci různých existujících zdrojů do podoby nových výstupů (mash-up culture, memetická kultura, culture jamming).
Shifman, L. (2014) Memes in Digital Culture. Cambridge, MA: MIT Press. 28.11. Debata s host/em/kou z oblasti internetové tvorby
Host/em/kou bude vybraná osobnost z oblasti youtuberingu. 5.12. POP profesionálové: hvězdy, idoly, celebrity 12.12. POP hry 19.12. POP publika: fanouškovství
Přednáška se zaměří na fenomén fanouškovských subkultur, formujících se kolem kultovních popkulturních produktů. Fanouškovství bude vyloženo jako projev aktivity publik s důrazem na kreativní (i potenciálně politicky radikální) vklad do vztahu k objektu fandomu.
Hills, M. (2002) Fan Cultures. London: Routledge. Kapitola Fan cultures between consumerism and resistence, pp. 3-19.
Kurz představí populární kulturu jako legitimní předmět studia v mediálních a kulturálních studiích, jehož analýzy jsou relevantním zdrojem poznávání společnosti. Populární kultura bude odlišena od masové kultury a představena v šesti základních významech podle Johna Storeyho.
Kurz se zaměří na přehled vybraných žánrů a druhů populární kultury, které dnes tvoří převažující část mediálních repertoárů publik a uživatelů. Vhled do jejich vývoje a současné podoby bude doprovázen ukázkami a podklady.
Souč ástí kurzu bude také rozprava se zajímavou osobností české mediální zábavy a exkurze do vybrané instituce kulturního průmyslu.