Charles Explorer logo
🇬🇧

Media and Gender

Class at Faculty of Social Sciences |
JKB052

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Plán přednášek/seminářů: 1. (21.2.2024)    Výuka se nekoná, vyučující čerpá osobní volno (jarní prázdniny) 2. (28.2.2024)    Organizace kurzu. Historie feministického přístupu, jeho členění a východiska, definice klíčových pojmů 3. (6.3.2024)      Gender a média – mapování oblastí zájmu mediálních studií o genderové aspekty komunikace (zpravodajství - obsahy i produkce, reklama, populární kultura, digitální veřejná sféra). 

                         Gender a mediální obsahy – zpravodajství (Global Media Monitoring Project, soft news a hard news, ženy a muži jako zdroje, genderovaná témata?, polarizace u genderově konfliktních témat) 4. (13.3.2024)    Workshop organizace ProFem "Na slovech záleží: Jak citlivě informovat o sexuálním násilí." (lektorky: psychoterapeutky Adéla Bartušková a Helena Opletalová - proFem, novinářka Dominika Píhová z Deníku N)  5. (20.3.2024)    Gender a mediální obsahy – populární kultura, reklama - sexualizace, genderové stereotypy v obsazích; heteronormativita, cisnormativita, homofobie, transfobie 6. (27.3.2024)    Gender a film – "male gaze" Laury Mulvey a "female gaze" (psychoanalytická perspektiva v analýze audiovizuálních obsahů) 7. (3.4.2024)      Gender a mediální produkce – obecný úvod, klíčové otázky týkající se pozice novinářek a novinářů, vedení redakcí aj. Hlavní zjištění, trendy, témata. Vztah mezi genderovými aspekty mediální produkce a mediálních obsahů 8. (10.4.2024)    Genderové aspekty studia mediálních publik - kulturální studia, rezistence skrze rituály, teorie užití a uspokojení 9. (17.4.2024)    Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace (genderová digitální propast, genderová slepota výzkumu participace, genderová specifika v užití sociálních médií a politické participaci online) 10. (24.4.2024)  Genderové studium digitálních a síťových médií - matky a machové na sítích, třetí prostředí (third spaces) a jejich genderová specifika 11. (1.5.2024)    Výuka odpadá, státní svátek  12. (8.5.2024)    Výuka odpadá, státní svátek Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace: hate-speech a gender, Emma Jane a rapeglish, toxická maskulinita a feminita, politické zneužívání termínu toxická feminita? 13. (15.5.2024)  Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace: hate-speech a gender, Emma Jane a rapeglish, toxická maskulinita a feminita, politické zneužívání termínu toxická feminita?

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a přiblížit jim možné způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Studující se seznámí s aplikací genderové teorie v oboru mediálních studií, s klíčovými studiemi z této oblasti, a budou schopni odborně argumentovat v souladu s feministickou/genderovou teorií k tématům týkajícím se genderových aspektů oblasti komunikace a médií.