Tematické okruhy (nemusí se krýt s daty přednášek) (dr. Klábíková Rábová)
1. Česká mediální krajina: rozdělení médií, trendy ve vývoji mediální scény
2. Specifika mediálního provozu, nastolování agendy, zpravodajské hodnoty
3. Specifika současné komunikační situace, typy komunikace, e-komunikace
4. Základní formy komunikace s médii: tisková zpráva, tisková konference, press trip, road show, press kit apod.
5. Mluvčí ve veřejném a mediálním projevu
6. Typy veřejné a mediální komunikace
7. Rétorika veřejné komunikace
8. Verbální a neverbální komunikace
9. Praktické příklady, výstupy a analýzy Přednášky a semináře dr. S. Schneiderové
1. Co je komunikace s médii; media relations (ev. vztah k PR atd.)2. Rozdílná prezentace v různých typech médií - pro tisk, rozhlas, televizi; tzv. televizní věta a její nácvik3. Práce s tématem a informacemi4. Jazyk a styl media relations; pravopis, gramatika, styl; schémata vs. diferenciace vyjadřování; nadužívaná slova5.. Stylizace písemností veřejné sféry podle zadání a osnovy, správnost a vhodnost jazyka v e-mailové korespondenci při veřejné komunikaci; pozvánka na tiskovou konferenci6. Tisková zpráva7. Jazyk a styl tiskových mluvčí; vyjadřují se tiskoví mluvčí vždy správně a přiměřeně?8. Anglicismy ve veřejné komunikaci, míra jejich používání ve veřejné komunikaci; výslovnost cizích jmen a cizích slov ve veřejné komunikaci; přiměřenost komunikace ve veřejném prostoru a v médiích9. Zdvořilost a nezdvořilost v komunikaci, pozitivní a negativní tvář komunikujících, politická korektnost aj.10. Návštěva tiskové konference v terénu (podle situace)11. Simulace tiskové konference včetně všech forem komunikace v rámci tohoto žánru12. Představení projektu zpracování strategicky důležitého tématu pro média Pro seminář vedený dr. S. Schneiderovou: další literatura a úkoly jsou specifikovány v kurzu Komunikace s médii v moodlu (hledejte pod jménem Schneiderová).
Předmět se teoreticky i prakticky věnuje komunikaci s médii, jednotlivým typům a specifikům mediální komunikace s ohledem na daný typ média.
V kurzu je rovněž kladen důraz na praktický nácvik veřejného vystupování, simulaci některých typů komunikačních situací (např. jak se co nejvýstižněji vyjádřit pro média, jak komunikačně zvládnout tiskovou konferenci atd.). Studentky a studenti se soustředí na schopnost kritické analýzy projevu vlastního, dalších komunikačních partnerů, veřejných mluvčí (např. tiskových mluvčích) atd. Probírána bude volba adekvátních vyjadřovacích a stylových prostředků spolu s celkovým přiměřeným vystupováním; důsledně vyžadována je znalost spisovné normy a patřičné komunikační vystupování vzhledem k dané komunikační situaci, médiu, žánru, útvaru.
Obsah i forma veřejných vystoupení bude demonstrována na aktuálních praktických příkladech především z českého mediálního prostředí a veřejného prostoru. Studenti získají kromě základních poznatků o komunikaci zejména konkrétní orientaci ve způsobech mediální komunikace a sami budou mít možnost si některá mediální vystoupení nacvičit.