Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie mediální komunikace

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM005

Sylabus

Tematické a podtematické okruhy (4 x 2 hodiny):

Téma 1: Mediální komunikace jako typ sociální komunikace01. Významné tematické okruhy teorie médií I: Vymezení pojmu „mediální komunikace“, modelové přístupy k výkladu komunikačního chování, relevance modelů pro výklad mediální komunikace. výklad a srovnání pojmů mediální komunikace, masová komunikace a síťová komunikace. Postavení studia médií v kontextujednotlivých společenských a humanitních oborů02. Významné tematické okruhy teorie médií II: výklad pojmu „medializace“, resp. „mediatizace“. Média a společenská změna, mediální komunikace jako součást modernizačního procesu, masová společnost a masová kultura

Téma 2: Mediální komunikace jako sociální praxe03. Mediální komunikace v každodenním životě I: prostor a čas04. Mediální komunikace v každodenním životě II: sociální integrace a identita, role médií v ustavování hegemonie a konsensu (moc a nerovnost)

Téma 3: Teorie médií a společnosti05. Teorie médií a společnosti I: technologický determinismus a informační (síťová) společnost06. Teorie médií a společnosti II: funkcionalismus a sociální konstrukcionismus, social semiotics, mediální diskurz

Téma 4: Teorie médií a kultury07. Teorie médií a kultury I: média a populární (běžná) kultura,08. Teorie médií a kultury II: komercializace, masifikace, globalizace, krize žurnalistiky

Anotace

Předmět Teorie mediální komunikace si klade za cíl nabídnout a vyložit studentům vybrané teoretické přístupy k výkladu mediální (masové a síťové, resp. masově síťové) komunikace a řešení vztahu mezi mediální komunikací, jednotlivcem (v roli uživatele) a jeho každodenností a společností a její kulturou. Důraz je kladen na to, jak tyto vztahy interpretují vybrané obory a klíčové teoretické koncepty (resp. školy, jež jsou s nimi asociovány).

Předmět představí základní teoretické pohledy na teorie sociální komunikace věnující se využití médií, a to s důrazem na interdisciplinaritu těchto pohledů a jejich přínos pro pochopení vývoje a současného stavu mediální komunikace.