Charles Explorer logo
🇨🇿

Historický a společenský kontext proměn médií

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JKM108

Sylabus

Okruhy přednášek: 1) Komunikace v 19.století - média jako místo prezentace politických názorů, rozvoj masových médií, informace jako obchodní komodita, komercionalizace médií  2) Rozvoj kinematografie v době němého filmu do 1. světové války (filmoví průkopníci, rozvoj filmového průmyslu, vznik Hollywoodu) 3) Nástup rozhlasového vysílání - rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k obsahu vysílání, podoba amerického komerčního vysílání, evropský přístup na příkladu vybraných zemí, charakteristika posluchačů rozhlasu, využití rozhlasu k politickým cílům, otázka vztahu rozhlasu a vytváření kulturních obsahů. 4) Rozvoj kinematografie v meziválečném období (filmový průmysl, nástup zvukového filmu, charakteristika filmových diváků, otázka uměleckého x versus komerčního pojetí kinematografie, film jako způsob trávení volného času). 5) Propaganda a média  - zapojení médií do propagandy v době 1. světové války, aktivizace příjemců mediálních sdělení, formy propagandy Německo - Sovětský svaz - USA, propaganda za 2. světové války 6) Rozvoj televizního vysílání - televizní průkopníci ve 30. letech, vývoj od konce 40. let 20. století - pohled evropský (média veřejné služby) x americký (média komerční) na obsah a fungování televizního vysílání, televize jako socializační nástroj, společnost volného času, vztah televize a filmu, využití televize pro politické cíle. 7) Média jako nástroj ideologického boje mezi Východem a Západem v 50. letech - ideologie ve filmové produkci, vztah médií a politických stran, nástroje přesvědčování příjemců mediálních obsahů. 8) Komunikace v 60. letech - rozvoj televize, fungování filmového průmyslu, tištěná média, využití fotografií, hudební průmysl, vývoj internetu. 9) Období 70. - 80. let 20. století - aféry Pentagon papers a Watergate, média jako hlídací pes demokracie, rozvoj komerčního rozhlasového a televizního vysílání v Evropě - vliv na reklamní trh, bulvární média, nástup kabelového a satelitního vysílání - nové mediální obsahy, video - nový způsob trávení volného času, segmentace spotřebitelských trhů, nový Hollywood. 10) Zásadní proměny komunikace od 90. let 20. století (nástup e-mailů, mobilů), vliv na mezilidskou komunikaci i na přenos mediálních obsahů, svět jako globální vesnice, vliv globalizace na kulturu, internet jako pole prezentace názorů, vztah médií a politiky, boj médií o čtenáře/posluchače/diváka, proměny podoby rozhlasového a televizního vysílání, fungování filmového průmyslu.

Anotace

Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích.

V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období. Kurz se zaměří na klíčové oblasti a období vývoje moderní společnosti a jejich souvislost s vývojem mediální komunikace.

Akcentován bude zejména kontext proměny médií v souvislosti s praktickým ustavování základních parametrů svobody projevu a svobody médií (média jako nástroj moderní politické komunikace, normativní požadavky objektivity a nestrannosti a jejich vývoj aj.) či rozvojem komercionalizace jakožto jednoho z hnacích motorů rozvoje moderních médií, a to jak po stránce společenské, tak po stránce technologické a ekonomické. Část kurzu bude též věnována rozvoji moderních totalitních režimů v průběhu 20. století a s nimi související intenzifikací využívání médií jako nástrojů persvazivní komunikace.