Charles Explorer logo
🇬🇧

Selected Issues in Cultural Studies

Class at Faculty of Social Sciences |
JKM122

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

TÉMA 1

Seznámení s kurzem, jeho pravidly a sylabem x

TÉMA 2

Kulturální studia: definice, počátky, klasikové

Turner, Graeme. British Cultural Studies. An Introduction. 2. vyd. London: Routledge. 1996. 258 s. ISBN 978-0415129305  

TÉMA 3

Strukturalismus v KS: text, ideologie, hegemonie 

Hall, Stuart. Encoding Decoding. Pp. 128-139 in Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew Loewe, Paul Willis (eds.), Culture, Media, Language. New Ed edition. London: Routledge. 2006 (1980).  320 s. 978-0415079068

Hall, Stuart. (1980) Cultural Studies: Two Paradigms. Media, culture and society, (2):57-72. x

TÉMA 4

Kulturalismus v KS: aktivní publika, subkultury, sémiotická demokracie 

Ang, Ian. (1985) Watching Dallas. New York: Methuen & Co. Ltd. (nebo stejná publikace v českém překladu) x

TÉMA 5

Debata o kulturním průmyslu a populární kultuře 

Storey, John. 2010. Cultural Studies and the Study of Popular Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Fiske, John. 2010. Television Culture. London: Methuen. nebo Fiske, John (2017) Jak rozumět populární kultuře. Praha. Akropolis. x

TÉMA 6

Debata o kulturní třídě

Lyle SA (2008) (Mis)recognition and the middle-class/bourgeois gaze: A case study of Wife Swap. Critical Discourse Studies 5(4): 319–330.  

TÉMA 7

Debata o kulturním imperialismu 

Tomlinson, John. Cultural Imperialism. 1. vyd. Baltimore: John Hopkins University Press. 1991. 224 s. ISBN 978-0861877515 x

TÉMA 8

Debata o kulturním občanství  van Zoonen, Lisbet. Entertaining the Citizen. 1. vyd. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. 192 s. ISBN 978-0742529076 x

TÉMA 9

Debata o kulturní a kolektivní paměti 

Neiger, Motti - Mayers, Oren - Zandberg, Eyal. On Media Memory. Collective Memory in New Media Age. 1. vyd. London: Palgrave Macmillan. 2011. 320 s. ISBN 978-0230275683 x

TÉMA 10

Debata o kulturní participaci, jednání (agency) a nových médiích 

Creeber, Glen. 2009. Digital Culture: Understanding New Media. Maiddenhead: McGraw-Hill.

Jenkins, Henry - Carpentier, Nico (2013) Theorizing participatory intensities: A conversation about participation and politics. Convergence, 19(3): 265-286.    

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz vykládá počátky a základní koncepty kulturálních studií, od nichž se odráží k přehledu, definicím a explikacím témat, která jsou typická pro kulturální studia v současné podobě, kdy se již stabilizovala jako zavedená akademická oblast. Jako základní vstupní pojmy jsou představeny: kultura, struktura, význam, text, ideologie, hegemonie, populární kultura, polysémie, aktivní publikum.

Nové kontexty, do nich jsou tyto klasické pojmy zasazeny, zastupuje studium např. globalizace, prostoru, času, paměti, participace, občanství a vývoje sporu s politickou ekonomií. Vzhledem k tomu, že kulturální studia jsou dynamickou disciplínou, která často vede dialog s jinými disciplínami (typicky s politickou ekonomií) či v rámci svých proudů, výklad látky je uspořádán do přehledu určujících "debat".