2. SEMESTR
I. Sociologie: 1) Sociální vrstvy, Chudoba a sociální nerovnosti 2) Práce a zaměstnání, Sociální hnutí a konflikty 3) Muž/Žena, Rodina 4) Věkové složení společnosti, generační problémy
--------------------------------------------------------------------------------------------------
II. Ekonomie: 1) Hlavní etapy ekonomického vývoje Francie v druhé polovině 20. století, Současný ekonomický vývoj země 2) Francouzské podniky (typy podniků, odvětví atd.) Výroba 3) Marketing, Nákup a Prodej, Pravidla hry (ekonomické přestupky, sankce, státní pomoc atd.) 4) Peníze, Banky, Burza
--------------------------------------------------------------------------------------------------
III. Žurnalistika: 1) Média ve Francii: noviny a časopisy, rádio, televize 2) Novinářská technika (základní pojmy, zpracování informací, zásady novinářské profese podle Françoise Giroud a J.M. Cavady, dvou velkých postav francouzské žurnalistiky) 3) Novinářské profese (noviny, časopisy, tiskové agentury, rádio, televize, internet) 4) Hlavní oblasti mediálního zájmu (mezinárodní a domácí aktuality, politické události, ekonomika, společnost, kultura, sport, věda a další)
-------------------------------------------------------------------------------------------------- 2nd SEMESTRE
--------------------------------------------------------------------------------------------------
I. Reperes sociaux : 1) Classes sociales, Pauvreté et exclusion 2) Travail et Emploi, Mouvements et conflits sociaux 3) Homme/Femme, Famille 4) Ages de la vie et générations
--------------------------------------------------------------------------------------------------
II. Reperes économiques : 1) Image économique de la France - Les grandes évolutions de la seconde moitié du 20e siecle et la situation actuelle 2) Entreprises françaises (types, secteurs d'activité), Production 3) Marketing; Achat et Vente, Regles du jeu (infractions économiques, pratiques anticoncurrentielles etc.) 4) Argent; Banques; Bourse
--------------------------------------------------------------------------------------------------
III. Reperes journalistiques : 1) Paysage médiatique en France - La presse écrite, la radio, la télévision 2) Techniques journalistiques (techniques rédactionnelles ; traitement de l'information ; regles d'écriture selon Françoise Giroud et Jean-Marie Cavada, deux grandes figures du journalisme français) 3) Métiers du journalisme (presse écrite, journalisme d'agence, radio, télévision, Internet) 4) Grands dossiers (les actualités internationales, politiques, culturelles, économiques et sociales, sportives, scientifiques, les faits divers)
Kurz je určen studentům, kteří dosáhli minimálně úrovně B1-B2 (středně a velmi pokročilí) a kteří si chtějí rozšířit svoje znalosti francouzštiny ve svých studijních oborech: Ekonomie, Sociologie, Politologie, Žurnalistika a Mezinárodní teritoriální studia. Program výuky je rozvržen do šesti celků po čtyřech dvouhodinových kurzech, z nichž 12 (3 celky) se uskuteční v prvním a 12 ve druhém semestru.
Získání zápočtu bude podmíněno napsáním testu na konci prvního semestru. Druhý semestr bude zakončen písemným testem a ústní zkouškou.
Otázky k jednotlivým tématům, které se mohou vyskytnout v písemných testech a u ústní zkoušky, budou postupně k dispozici na internetové adrese: zdarma.webprovas.com/~ofj --------------------------------------------------------------------------------------------------- Le cours est destiné aux étudiants du niveau B1-B2 au minimum (intermédiaires et avancés) désirant élargir leurs connaissances de la langue française dans leur spécialisations respectives : Economie, Sociologie, Politologie, Journalistique, Etudes territoriales. Le programme est réparti en 6 ensembles de 4 cours de 2 heures dont 12 (3 ensembles) au premier et 12 au second semestre.
Le premier semestre se finit par un test écrit, le second, par un test écrit et un examen oral. Les questions susceptibles d'apparaître aux tests ou aux examens oraux seront progressivement disponibles sur l'Internet a l'adresse: zdarma.webprovas.com/~ofj