Charles Explorer logo
🇨🇿

Uměni a diktatura. Německo a Itálie 1918-1945.

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JMB082

Sylabus

Anotace:Oficiální umění nacistického režimu stejně jako jeho kulturní politika byly ještě dlouho po válce považovány za nehodné seriózního vědeckého zkoumání. Předpokládalo se, že v totalitním státně neexistovala nezávislost umělce a jeho tvorby, která tak nutně plnila pouze propagandistickou funkci. Teprve pozdější výzkum ukázal, že to nebyla pravda. Nejenže umělci v "Třetí říši" měli více možností, jak se s danou situací vyrovnat, ale také postup jednotlivých představitelů kulturní politiky nebyl vždy jednotný, natožpak stoprocentně úspěšný z hlediska jejich vlastních cílů. Kurs se zabývá právě touto mnohovrstevnatostí a rozmanitostí ve vztahu mezi umělci a politiky v nacistickém Německu. Studenti se seznámí s cíli a formami nacistické propagandy stejně tak jako osudy pronásledovaných umělců. Skrze paralelní zaměření na situaci ve fašistické Itálii kurz zároveň poukazuje i na různé formy kulturní politiky a její dopady na politické a společenské dění ve fašistických režimech obecně. Jednotlivá témata přednášek a seminářů jsou zasazena do kontextu celého meziválečného období, druhé světové války s částečným přesahem do současnosti.

Základní tematické okruhy:-    Mezinárodní umělecká avantgarda od přelomu století do konce 1. světové války-    Fašistická a nacistická kulturní politika: césura a kontinuita-    Umění jako nástroj fašistické a nacistické propagandy-    Postavení avantgardních umělců ve fašistické Itálii a nacistickém Německu-    Vliv státem řízených kulturních politik v Německu a Itálii na oblasti výtvarného umění, hudby, filmu, architektury a urbanistického plánování v Německu a Itálii-    Důsledky nacistické a fašistické kulturní v poválečném Německu a Itálii

Studijní požadavky: Pravidelná a aktivní účast na přednášce kombinované se seminářem, v rámci kterého studenti přednesou referát (15 minut) a na základě přípravné četby budou diskutovat jednotlivá témata (celkový rozsahu cca. 300 tiskových stran anglicky psané literatury).

Podmínky zakončení předmětu: Složení ústní zkoušky v rozsahu přípravné četby a přednášky. Výsledná známka bude zahrnovat průběžné hodnocení aktivní účasti formou referátu a diskusních příspěvků na jednotlivých seminářích.Celkové kreditní ohodnocení: 6

Kreditní ohodnocení jednotlivých typů studijních činností: (1 ETCS = 25 hod.)účast na přednášce/semináři:                          18přípravná četba a plnění průběžných úkolů:  111referát                                                                20ústní zkouška                                                      1celkem :                                                           150  

Literatura: Ades, Dawn, Neal Ascherson, and Eric Hobsbawm, eds. Art and power: Europe under the dictators 1930-45. London: Thames and Hudson, 1996.Barron, Stephanie, ed. "Degenerate art": The fate of the avant-garde in Nazi Germany. Los Angeles: Los Angeles county museum of art, 1991. Bessel, Richard, ed. Fascist Italy and Nazi Germany: Comparisons and contrasts. Cambridge [England], New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1996.Cuomo, Glenn R., ed. National Socialist cultural policy. 1st ed. New York: St. Martin's Press, 1995. Etlin, Richard A., ed. Art, culture, and media under the Third Reich. Chicago: University of Chicago Press, 2002. Falasca-Zamponi, Simonetta. Fascist spectacle: The aesthetics of power in Mussolini's Italy. Berkeley: University of California Press, 1997. Huener, Jonathan, ed. The arts in Nazi Germany continuity, conformity, change. New York: Berghahn Books, 2006. Kater, Michael H. The twisted muse: Musicians and their music in the Third Reich. New York: Oxford University Press, 1997. Lazzaro, Claudia and Roger J. Crum, eds. Donatello among the Blackshirts: History and modernity in the visual culture of Fascist Italy. Ithaca [N.Y.]: Cornell University Press, 2005. Peters, Olaf and Bernhard Fulda, eds. Degenerate art: The Attack on Modern Art in Nazi Germany, 1937. Munich: Prestel, 2014. Petropoulos, Jonathan. Art as politics in the Third Reich. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1996. Spotts, Frederic. Hitler a síla estetiky. 1. vyd. Praha: Epocha, 2007. Steinweis, Alan. Art, ideology & economics in Nazi Germany: The Reich chambers of Music, Theater, and the Visual Arts. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 1993. Stone, Marla. The patron state: Culture & politics in fascist Italy. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1998. Pro přípravnou četbu na jednotlivé semináře budou studenti mít k dispozici reader uložený v moodles.