1. - 2. (23.2. a 2.3.) Základní pojmy I - Od komunikace k masové a mediální komunikaci komunikace - přístup k jejímu výkladu (přenosový a kulturální model) sociální komunikace - typologie sociální komunikace (od interpersonální k veřejné a masové, resp. mediální komunikaci) - roviny komunikace a komunikační prostředky popis komunikace - základní schéma komunikačního aktu (podavatel, sdělení, kód, kanál, příjemce, šum, kontext) 3. - 5. (9.3. a 16.3.) Základní pojmy II - Kódy sémiotika - sémantika, syntax, pragmatika - kód, znak, text přirozený jazyk - národní jazyk, jazyk a řeč, aktualizace a automatizace, bezpříznakovost a příznakovost neverbální kódy - prostředky neverbální komunikace 6. (23.3.) Komunikační prostředky typy komunikačních prostředků - primární, sekundární, masová a síťová média vliv komunikačních prostředků na povahu komunikace - rychlost přenosu - dostupnost sdělení - linearita psaného textu a její důsledky - vizualizace a její důsledky - interaktivita - serialita - narativita 7. (30.3.) Komunikace veřejná profesionalizace komunikace - rétorika - učitelství - žurnalistika - role novináře ve veřejné komunikaci profesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor - redaktor) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - "zpravodajské hodnoty" - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů ("on-the-job" - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) - budoucnost novinářského povolání (od píšícího novináře k "content providerovi") 8. (6.4.) TEST
Interpretace předloženého mediálního sdělení na základě prostudování Barthesovy knihy Mytologie. 9. - 10. (13.4. a 20.4.) Komunikace masová a mediální
Základní rysy, institucionalizace
Publikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy - výzkum publika (komerční a nekomerční) - publikum a předpokládané účinky médií (základní "teorie" vysvětlující to, jak publikum nakládá s médii)
Modely chování médií (media performance) - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku" 11. (27.4.) VOLNO 12. (4.5., 11. 5.) Mediované obsahy
Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce
Zákonitosti uspořádání specifických typů mediovaných obsahů (zpravodajství a zpravodajské hodnoty, stereotypy a opakování, reklama a hodnotová orientace cílové skupiny, příběh a vyprávění v různých typech obsahů).
Normativní představy o kvalitě mediovaných obsahů - problém objektivity, nestrannosti a nepředpojatosti, problém vkusu, původnosti a plagiátorství - splývání funkcí a formátů (infotainment, edutainment) - mediální kritika
Reprezentace a stereotypy - na příkladu genderu 13. (18.5.) Vliv, dopad, účinky médií vliv médií na společnost - stabilita a společenská změna, morální panika - sledovanost a čtenost - nastolování agendy (agenda setting) - vědomostní propast (knowledge gap) - mainstreaming - lavinový a zpětný efekt - konkrétní vybrané problémové okruhy spojené s vlivem médií ve společnosti (násilné obsahy; sex; manipulace, vliv - např. zahraničních - vlastníků) vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky
Média a moc - propaganda, dominance, "mediokracie"
Předmět Úvod do studia komunikace poskytuje posluchačům širší sociálně komunikační zázemí k analytickému a kritickému pohledu na mezilidskou - zvláště veřejnou a mediální - komunikaci, masová média a jejich postavení a fungování v současné společnosti. Součástí kurzu jsou seminární cvičení zaměřená na osvojení základních přístupů k médiím.