Sylabus semináře Německy mluvící země v zrcadle kinematografie
Číslo: JMBZ266
Vyučující: PhDr. Petr Šafařík
Typ předmětu: povinně volitelný
Forma výuky: seminář
Rozsah předmětu: 0/2
Studijní požadavky: Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca 200 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast v diskusích. Dále příprava ústního referátu (15 minut) na vybrané téma s využitím studijní literatury v rozsahu zhruba 50 tiskových stran a odevzdání malé seminární práce na téma ústního referátu v rozsahu 4−5 nrs. Písemná práce musí vycházet z alespoň tří odborných zdrojů v rozsahu nejméně 70 tiskových stran. Seminář se koná v českém jazyce.
Celkové kreditní ohodnocení: 4
Kreditní ohodnocení jednotlivých typů studijních činností: (1 ETCS = 25 hod.)
účast na semináři: 18 přípravná četba 37
ústní referát 20 malá semin. práce 25 celkem 100
Anotace
Seminář představí vybrané filmy mající úzký vztah ke společenské a kulturní realitě německy mluvících zemí. U některých témat, jako např. v souvislosti s díly o Třetí říši nebo teroristické skupině RAF, se předmět bude zabývat zpracováním traumatických historických fenoménů masovou kulturou.
Pozornost bude věnována také přijetí vybraných snímků, což umožní vhled do současné mediální a intelektuální scény německy mluvících zemí.
Program semináře:
I.-II. hodina: Úvod - vymezení tématu, jeho teoretická problematika, diskuse nad vybranými texty doporučené literatury.
Dále: Interpretace vybraných děl, resp. rozbor recepce filmů, jež vyvolaly výraznější kritické ohlasy nebo veřejné debaty.
Navrhované filmy k možnému výběru (studenti si po konzultaci s vyučujícím mohou volit vlastní):
(u snímků, které se objevily v české kinodistribuci, je nejdříve uveden český název)
Barbara (Německo, 2012, rež. Christian Petzold).
Baader Meinhof Komplex (Německo, Francie, Česká republika, 2008, rež. Uli Edel).
Bílá stuha (Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte, Rakousko, Německo, 2009, rež. Michael Haneke).
Bojovnice (Kriegerin, Německo, 2011, rež. David Wnendt).
Dědicové (Die Siebtelbauern, Rakousko, 1998, rež. Stefan Ruzowitzky).
Die Flucht (Německo, 2006, rež. Roland Gräf).
Good bye Lenin (Německo, 2003, rež. Wolfgang Becker).
Habermannův mlýn (Česká republika, Německo, Francie, 2010, rež. Juraj Herz).
Hitler - ein Film aus Deutschland (Německo, Francie, Velká Británie, 1977, rež. Hans-Jürgen Syberberg).
Hüllen (Švýcarsko, 2010, rež. Maria Müller).
Import/Export (Rakousko, 2008, rež. Ulrich Seidl).
Ital (Švýcarsko, 2011, rež. Paolo Poloni).
Keine Insel (Rakousko, 2006, rež. Alexander Binder).
Kuma (Rakousko, 2011, rež. Umut Dağ).
Napola: Hitlerova elita (Napola - Elite für den Führer, N ěmecko 2004, rež. Dennis Gansel).
Náš vůdce (Die Welle, Německo 2008, rež. Dennis Gansel).
Nebe nad Berlínem (Der Himmel über Berlin, Německo, Francie, 1987, rež. Wim Wenders).
Nikdy to nepochopíš (Das wirst du nie verstehen, Rakousko 2003, rež. Anja Salomonowitzová).
Občanská výchova (Die Fetten Jahre sind vorbei, Německo, 2004, rež. Hans Weingartner).
Pád Třetí říše (Der Untergang, Německo, Itálie, Rakousko, 2004, rež. Oliver Hirschbiegel).
Peak (Německo, 2011, rež. Hannes Lang).
Pochod milionů (Die Flucht, Německo, 2007, rež. Kai Wessel).
Proti zdi (Gegen die Wand, Německo, 2004, rež. Fatih Akin).
Psí dny (Hundstage, Rakousko, 2001, rež. Ulrich Seidl).
Předčítač (The Reader /Der Vorleser/, USA, Německo, 2008, rež. Stephen Daldry).
Rekviem (Requiem, Německo, 2006, rež. Hans-Christian Schmid).
Stalo se to krátce předtím (Kurz davor ist es passiert , Rakousko, 2005, rež. Anja Salomonowitzová).
Stoff der Heimat (Rakousko, 2011, rež. Othmar Schmiderer).
Valkýra (Valkyrie, USA, Německo, 2008, rež. Bryan Singer).
Válečná generace (Unsere Mütter, unsere Väter, Německo, 2013, rež. Philipp Kadelbach).
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-he
Seminář představí vybrané filmy mající úzký vztah ke společenské a kulturní realitě německy mluvících zemí. U některých témat, jako např. v souvislosti s díly o Třetí říši nebo teroristické skupině RAF, se předmět bude zabývat zpracováním traumatických historických fenoménů masovou kulturou.
Pozornost bude věnována také přijetí vybraných snímků, což umožní vhled do současné mediální a intelektuální scény německy mluvících zemí.