TEORETICKO-METODOLOGICKÝ SEMINÁŘ II, LS 2017
Cílem semináře je prodiskutovat některé vybrané koncepty z oblasti moderních dějin na základě četby jednotlivých dějepisných textů, reprezentujících příslušné přístupy. Seminář je koncipován do celkem šesti diskusních sezení, na nichž budou probrány jednotlivé koncepty a texty.
Předpokládá se základní obeznámenost s oborem v rozsahu níže uvedené základní literatury:
BURKE, Peter. Co je kulturní historie?. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011.
BURKE, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví: škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004.
IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století: od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2002
STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Vyd. 1. V Praze: Scriptorium, 2014.
Program semináře:
I. Sociální dějiny (9. 3.)
Povinná četba:
JONES, Gareth Stedman:Languages of Class: Studies in English Working Class History, 1832-1982, Cambridge, 1983.
WEHLER, Hans-Ulrich. Das Deutsche Kaiserreich 1871-1918.
Nebo:
MASON, Timothy W. a CAPLAN, Jane, ed. Nazism, fascism and the working class. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. x, 361 stran. ISBN 0-521-43212-X.
Doporučená četba:
Hitzer, Bettina / Welskopp, Thomas (eds.), Die Bielefelder Sozialgeschichte. Klassische Texte zu einem geschichtswissenschaftlichen Programm und seinen Kontroversen, Bielefeld 2010.
II. Kulturní dějiny (23.3.)
Povinná četba:
SCHORSKE, Carl E. Vídeň na přelomu století. Brno: Barrister a Principal, 2000.
DARNTON, Robert. Velký masakr koček a další epizody z francouzské kulturní historie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013.
HUNT, Lynn. Francouzská revoluce: politika, kultura, třída. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007
Doporučená: Burke, Peter. Co je kulturní historie? Praha 2011; Burke, Peter, Variety kulturních dějin. Brno 2006; Hunt, Lynn (ed.), The New Cultural History, (Studies on the History of Society and Culture), Berkeley / Los Angeles / London 1989.
III. Každodennost (20.4.)
Povinná četba:
Healy, Maureen. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire. Total War and Everyday Life in World War I., Cambridge 2004.
Doporučená: Davis, Belinda - Lindenberger, Thomas - Wildt, Michael (eds.). Alltag, Erfahrung, Eigensinn. Historisch-anthropologische Erkundungen, Frankfurt am Main 2008; Lüdtke, Alf (ed.). Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen, Frankfurt 1989 (anglický překlad: Lüdtke, Alf (ed.). The History of Everyday Life. Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, Princeton University Press 1995).
IV. Historická antropologie (11.5.)
Povinná četba:
Yurchak, Alexei. Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2005.
Krapfl, James, Revolúcia s ľudskou tvárou. Politika, kultúra a spoločenstvo v Československu po 17. novembri 1989, Bratislava 2009.
Doporučená:
Dülmen, Richard van. Historická antropologie. V ývoj, problémy, úkoly, Praha 2002.
V. Gender (18.5.)
Povinná četba:
SCOTT, Joan Wallach. Gender and the politics of history. Rev. ed. New York: Columbia University Press, 1999.
VI. Postkoloniální studia (9.5.)
Povinná četba:
Chakrabarty, Dipesh, Provincializing Europe. Postcolonial thought and historical difference, Princeton University Press 2008.
Povinnosti: 1. Četba povinné literatury a příprava na hodinu 2. Odevzdání shrnutí přečtené literatury před příslušnou hodinou (viz níže) 3. Aktivní účast na semináři
Shrnutí knihy: (3-5 str.)
- Zařazení autora a tématu do kontextu
- Teze, koncept, metodologie
- Stručný obsah (argumentace autora)
- Závěry práce
- Práce s prameny
- Vlastní komentář