Charles Explorer logo
🇨🇿

Metody a otázky soudobé historiografie II

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JMD014

Sylabus

Program semináře:

I. (19.2.)

Úvodní hodina. Struktura semináře. Rozdělení referátů (mimořádně až od 19.00)

II. (26.2.)

Příprava referátů, konzultace

III. (5.3.)

Kulturní dějiny

Přehledová literatura k tématu: Burke, Peter. Co je kulturní historie? Praha 2011.

Vybrané koncepty v rámci kulturních dějin: Haslinger, Peter. Diskurs, Sprache, Zeit und Identität - ein Plädoyer für eine erweiterte Diskursgeschichte, Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 16 (2005), 49-66; Mergel, Thomas. Überlegungen zu einer Kulturgeschichte der Politik, Geschichte und Gesellschaft 28 (2002), 574-606.

Praktické aplikace: Hunt, Lynn Avery. Francouzská revoluce: politika, kultura, třída. Brno 2007 / nebo: Krapfl, James. Revolúcia s ľudskou tvárou. Politika, kultúra a spoločenstvo v Československu po 17. novembri 1989, Bratislava 2009 (Referát 1); Brenner, Christiane. "Zwischen Ost und West": Tschechische politische Diskurse 1945-1948. München: Oldenbourg, 2009. (Referát 2).

IV. (12.3.)

Spatial Turn

Schlögl, Karl. Im Raum lesen wir die Zeit. Über Zivilisationsgeschichte und Geopolitik, FaM 2009. (Referát 3).

V. (19.3.)

Historická antropologie

Přehledová literatura k oboru: Dülmen, Richard van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly, Praha 2002.

Praktické aplikace: Yurchak, Alexei. Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2005. (Referát 4).

VI. (26.3.)

Dějiny mentalit

Praktické aplikace: Hellbeck, Jochen. Revolution on My Mind. Writing a Diary Under Stalin, Harvard University Press 2006. (Referát 5).

VII. (2.4.)

Paměť (koncept)

Koncept kolektivní paměti: Halbwachs, Maurice. Kolektivní paměť, Praha 2009; Assmann, Aleida. Cultural memory and Western civilization. Functions, media, archives, New York: Cambridge University Press 2011; Assmann, Aleida. Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München 2009.

Praktické aplikace: Welzer, Harald, "Můj děda nebyl nácek".Nacismus a holocaust v rodinné paměti, Praha 2010 (Referát 6).

VIII. (9.4.)

Dějiny všedního dne

Přehledová literatura: Davis, Belinda - Lindenberger, Thomas - Wildt, Michael (eds.). Alltag, Erfahrung, Eigensinn. Historisch-anthropologische Erkundungen, Frankfurt am Main 2008; Lüdtke, Alf (ed.). Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen, Frankfurt 1989 (anglický překlad: Lüdtke, Alf (ed.). The History of Everyday Life. Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, Princeton University Press 1995).

Praktické aplikace: Healy, Maureen. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire. Total War and Everyday Life in World War I., Cambridge 2004. (Referát 7); Fitzpatrick, Sheila. Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s., Oxford UP 1999 (Referát 8).  

Historiografie a společnost, sebereflexe historiografie

IX. (16.4.)

Historie a společnost: Národní dějepisectví, historiografie v době nacionálního socialismu a komunismu. Historiografie jako kritický projekt?

Literatura: Sommer, Vítězslav. Angažované dějepisectví. Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950-1970), Praha 2011.

X. (23.4.)

Historiografie v sebereflexi: Dějepisný text jako literatura? Otázka pravdy a pravdivosti v dějepisectví.

Literatura: White, Hayden. Tropika diskursu. Kulturně kritické eseje, Praha 2010; Munslow, Alun. Deconstructing history, New York 2006; Jenkins, Keith, Rethinking History, New York 1991; Breisach, Ernst. On the future of history. The postmodernist challenge and its aftermath, Chicago 2007; Appleby, Joyce. Jak říkat pravdu o dějinách: historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké, Brno 2002.

XI. (30.4.)

Historiografie jako empirická věda? Význam a meze použití teorií v dějepisectví

XII. (7.4.)

Zhodnocení přednášky. Feedback

Anotace

Seminář představuje současnou podobu historiografie a její vývoj s důrazem na soudobé dějiny. Koncepce přednášky vychází z pojetí historiografie jako tematicky i metodologicky pluralitní vědy, která významnou měrou čerpá inspiraci i z jiných společenských věd.

Seminář navazuje na předchozí kurz v ZS a pokračuje v kritické diskusi vybraných významných koncepčních přístupů a podoborů současné historiografie na základě jejich praktických aplikací.