Program semináře:
I. (19.2.)
Úvodní hodina. Struktura semináře. Rozdělení referátů (mimořádně až od 19.00)
II. (26.2.)
Příprava referátů, konzultace
III. (5.3.)
Kulturní dějiny
Přehledová literatura k tématu: Burke, Peter. Co je kulturní historie? Praha 2011.
Vybrané koncepty v rámci kulturních dějin: Haslinger, Peter. Diskurs, Sprache, Zeit und Identität - ein Plädoyer für eine erweiterte Diskursgeschichte, Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaft 16 (2005), 49-66; Mergel, Thomas. Überlegungen zu einer Kulturgeschichte der Politik, Geschichte und Gesellschaft 28 (2002), 574-606.
Praktické aplikace: Hunt, Lynn Avery. Francouzská revoluce: politika, kultura, třída. Brno 2007 / nebo: Krapfl, James. Revolúcia s ľudskou tvárou. Politika, kultúra a spoločenstvo v Československu po 17. novembri 1989, Bratislava 2009 (Referát 1); Brenner, Christiane. "Zwischen Ost und West": Tschechische politische Diskurse 1945-1948. München: Oldenbourg, 2009. (Referát 2).
IV. (12.3.)
Spatial Turn
Schlögl, Karl. Im Raum lesen wir die Zeit. Über Zivilisationsgeschichte und Geopolitik, FaM 2009. (Referát 3).
V. (19.3.)
Historická antropologie
Přehledová literatura k oboru: Dülmen, Richard van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly, Praha 2002.
Praktické aplikace: Yurchak, Alexei. Everything Was Forever, Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2005. (Referát 4).
VI. (26.3.)
Dějiny mentalit
Praktické aplikace: Hellbeck, Jochen. Revolution on My Mind. Writing a Diary Under Stalin, Harvard University Press 2006. (Referát 5).
VII. (2.4.)
Paměť (koncept)
Koncept kolektivní paměti: Halbwachs, Maurice. Kolektivní paměť, Praha 2009; Assmann, Aleida. Cultural memory and Western civilization. Functions, media, archives, New York: Cambridge University Press 2011; Assmann, Aleida. Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München 2009.
Praktické aplikace: Welzer, Harald, "Můj děda nebyl nácek".Nacismus a holocaust v rodinné paměti, Praha 2010 (Referát 6).
VIII. (9.4.)
Dějiny všedního dne
P řehledová literatura: Davis, Belinda - Lindenberger, Thomas - Wildt, Michael (eds.). Alltag, Erfahrung, Eigensinn. Historisch-anthropologische Erkundungen, Frankfurt am Main 2008; Lüdtke, Alf (ed.). Alltagsgeschichte. Zur Rekonstruktion historischer Erfahrungen und Lebensweisen, Frankfurt 1989 (anglický překlad: Lüdtke, Alf (ed.). The History of Everyday Life. Reconstructing Historical Experiences and Ways of Life, Princeton University Press 1995).
Praktické aplikace: Healy, Maureen. Vienna and the Fall of the Habsburg Empire. Total War and Everyday Life in World War I., Cambridge 2004. (Referát 7); Fitzpatrick, Sheila. Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s., Oxford UP 1999 (Referát 8).
Historiografie a společnost, sebereflexe historiografie
IX. (16.4.)
Historie a společnost: Národní dějepisectví, historiografie v době nacionálního socialismu a komunismu. Historiografie jako kritický projekt?
Literatura: Sommer, Vítězslav. Angažované dějepisectví. Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950-1970), Praha 2011.
X. (23.4.)
Historiografie v sebereflexi: Dějepisný text jako literatura? Otázka pravdy a pravdivosti v dějepisectví.
Literatura: White, Hayden. Tropika diskursu. Kulturně kritické eseje, Praha 2010; Munslow, Alun. Deconstructing history, New York 2006; Jenkins, Keith, Rethinking History, New York 1991; Breisach, Ernst. On the future of history. The postmodernist challenge and its aftermath, Chicago 2007; Appleby, Joyce. Jak říkat pravdu o dějinách: historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké, Brno 2002.
XI. (30.4.)
Historiografie jako empirická věda? Význam a meze použití teorií v dějepisectví
XII. (7.4.)
Zhodnocení přednášky. Feedback
Seminář představuje současnou podobu historiografie a její vývoj s důrazem na soudobé dějiny. Koncepce přednášky vychází z pojetí historiografie jako tematicky i metodologicky pluralitní vědy, která významnou měrou čerpá inspiraci i z jiných společenských věd.
Seminář navazuje na předchozí kurz v ZS a pokračuje v kritické diskusi vybraných významných koncepčních přístupů a podoborů současné historiografie na základě jejich praktických aplikací.