Pokyny k exposé pro Doktorský seminář I Účelem exposé je informovat o dosavadním i budoucím postupu práce na Vaší dizertaci, nikoliv poskytnout více nebo méně vyčerpávající informaci o jejím předmětu. Charakteristika textu: stručná (maximálně 20 min.) ústní prezentace tématu dizertační práce s ohledem na základní koncepční a metodologické problémy. Jedná se o podklad k diskuzi, upozornění na otevřené problémy či nejasnosti a přímo formulované otázky na účastníky semináře jsou vítány. Text má závaznou strukturu podle zdola uvedených bodů. Je to text připravený a promyšlený, je volně přednesený s využitím hand-outu, tedy nikoliv čtený,ale současně není pouhou improvizací např. na podkladě projektu či hotových částí práce. Je to odborný text a má tedy i svůj přiměřený styl a odpovídá mu i volba jazykových prostředků. Části prezentace
1) Téma, jeho základní charakteristika a jeho vymezení („co chci dělat?“)(jasné pojmenování předmětu/tématu práce; vymezení tématu zahrnuje obsahové, pojmové,časové, případně i teritoriální a jiné vymezení tématu)
2) Výzkumný cíl („proč to chci dělat?“)(charakteristika výzkumného cíle zahrnuje zformulované problémové otázky či pracovníhypotézy; přičemž byste měli být schopni vyložit, proč si kladete právě tyto otázky a v čemjsou relevantní. Pokuste se zasadit téma svého výzkumu a svoji výzkumnou otázku do širšírelevantní diskuse ve Vašem oboru. Jak může Vaše práce obohatit současný stav poznánív daném oboru?)
3) Postup práce („jak to budu dělat?“)(skica plánovaného metodického postupu a zvažovaných metod k dosažení výzkumného cíle)
4) Prameny a literatura („s čím budu pracovat?“)(charakteristika a dostupnost pramenů a literatury, případně jiné praktické problémy)
5) struktura práce („jak to bude vypadat?“)(struktura práce nemusí být totožná s členěním do kapitol; cílem je ozřejmit základní krokyuvažované argumentace a její strukturu s důrazem na komplexnost, vnitřní provázanost alogickou výstavbu směřující k dosažení výzkumného cíle)
6) problémy a nejasnosti („s čím si nevím rady“)
V doktorandském semináři studující představují témata svých disertačních prací s přednostním zřetelem k základním koncepčním, metodologickým a interpretačním problémům. Jejich úkolem je v časově vymezené době vysvětlit a obhájit v diskuzi svůj záměr a zaujmout kvalifikované stanovisko k případným podnětům a námitkám.
Doktorský seminář I si studující zpravidla zapisují v prvním semestru studia, není-li individuálním studijním plánem stanoveno jinak. Předpokladem pro udělení zápočtu je pravidelná a aktivní účast na semináři, případně splnění dalších studijních úkolů podle pokynů vedoucího semináře.