Program semináře v LS 2019
Struktura seminářů
úvodní aktualita, krátká diskuse moderovaná studentem 1 či 2 referáty s oponenturou a diskusí moderovanou vedoucím semináře doplňková témata a aktivity
Navržená témata prezentací
Země ZE, migranti a uprchlíci: aktuální problémy a debaty
Součaný vývoj a problémy eurozóny
Země ZE a Rusko: aktuální problémy a debaty
Angažmá zemí ZE na Blízkém východě: aktuální problémy a debaty
Teroristické útoky v ZE, jejich ohlasy a důsledky
Transatlantické vztahy v éře Donalda Trumpa
Země ZE a mezinárodní politická ekonomie/mezinárodní obchod
Země ZE a Čína
Británie na cestě k Brexitu
Aktuální vývoj skotské otázky
Současná britská politická scéna
Hospodářská politika Emmanuela Macrona
Fenomén Žlutých vest
Současná konstelace na francouzské politické scéně
Fenomén Wilders a jeho efekt na nizozemskou politiku nebo nizozemské parlamentní volby 2017
Nizozemská debata o Černém Petrovi (Zwarte Piet)
Současná španělská politická scéna
Aktuální vývoj katalánské otázky
Irská/portugalská cesta z hospodářské a finanční krize
Aktuální problémy vlámsko-valonského soužití v Belgii
Italské ústavní referendum 2016
Italská politická scéna po volbách 2018
Vybrané otázky aktuálního vývoje skandinávských zemí
Současn á konstelace na irské politické scéně
Současná konstelace na irské politické scéně nebo irské potratové referendum 2018
Současné debaty o energetice v zemích ZE
Aktuální problémy integrace přistěhovaleckých komunit (empirická sonda do vybrané země)
Současné demografické trendy v ZE
Současné trendy ve vývoji sociálního státu v ZE (empirická sonda do vybrané země)
Římskokatolická církev v éře papeže Františka (z perspektivy ZE)
Současné problémy mediální scény v ZE (empirická sonda do vybrané země)
Jednosemestrální kurs určený zejména studentům magisterské specializace Západoevropská studia. Jeho cílem je vést studenty k systematickému sledování aktuálního vývoje jednotlivých zemí západní Evropy a k jeho zasazení do regionálního kontextu.
Seminář probíhá formou prezentací a diskusí, klade důraz na kritickou práci se zdroji informací a na schopnost obhajoby vlastní interpretace problémů.