Kurz začíná blokem tří "orientačních přednášek", které poskytnou základní teoretický a metodologický vhled do problematiky predikcí Následuje blok šesti tématických přednášek/diskusí, které budou vyu žívat externích expertů (např. ČNB). Finální hodina se pak snaží diskutovat širší význam predikcí ve společenské diskusi.
1) Organizační otázky + predikční platforma + stručný úvod do problematiky predikcí (příklad volby)
2) Vyhodnocování predikcí, aneb jak měřit predikční přesnost - kontinuelní predikovaná proměnná (RMSE, MAE, ME, MAPE ap.) -binární predikovaná proměnná (Brier score + velmi stručně k accuracy, precission, recall... ROC a AUC)
3) Jak predikovat, formální a neformální přístupy k předpovědím
4) Predikce ve sportu - fotbal
5) Predikce v bezpečnostní oblasti
6) Predikce ekonomických jevů a veličin
7) Predikce voleb
8) Predikce v oblasti plánování a rozvoje měst
9) Predikce pandemií (COVID)
10) Příklad hokej - jak komunikovat prediktivní modely k profesionálům (např. trenérům) postrádajícím statistické/matematické vzdělání?
11) Predikce ve veřejné diskusi. Proč jsou predikce nevyhnutelné, jak ovlivňují naše chování, jak zkvalitnit jejich zapojení do veřejné diskuse
12) rezerva
Upozornění: Předmět je vyučován společně s FF UK (studenti tedy budou jak z FSV, tak z FF UK), vyučujícími jsou Dr. Šlerka, Dr. Kofroň a Ing. Sirový)
Z toho důvodu je v tento okamžik kapacita 15 studentů pro FF a 15 pro FSV. Po prvotním zjištění zájmu však lze volnou kapacitu přesouvat.
Asi každý si někdy položil jednu z následujících otázek: Lze ve společenské oblasti predikovat? Lze úspěšně predikovat i unikátní události? Jak daleko do budoucnosti vidíme?
Jsou naše predikce přesnější, než náhodný tip? Lze nějak přesnost našeho předvídání zlepšit?
Předmět, jak název napovídá, usiluje o poskytnutí vhledu do problematiky predikcí ve společenské sféře a to v její plné šíři.
Zaměříme se jak na vlastní teorii predikcí a způsoby jejich vyhodnocování, tak na konkrétní příklady z ekonomie, voleb, mezinárodních vztahů, ale i sportu atd.
Cílem je poskytnout nejenom základní náhled na tvorbu a využití predikcí, ale také umožnit studentům otestovat svoje predikční schopnosti.