Charles Explorer logo
🇬🇧

The developtment of scientific theory in modern period

Class at Faculty of Social Sciences |
JPB235

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah: Seznam konkrétních diskusních témat spolu s výběrem doporučené literatury bude účastníkům poskytnut v první hodině. Tady jenom souhrn toho nejdůležitějšího. Okruh I: Scholastika

1.Vztah mezi vírou a rozumem. Recepce antiky ve středověku.

2. Důležitost vstupu aristotelismu do ideového kontextu středověkého člověka

3. Scholastika: role a způsob disputace, úloha logiky. Realismus a nominalismus. Termíny: theismus, deismus, agnosticismus, atheismus, fideismus, fundamentalismus, biblicismus atd. Okruh II: Racionalismus

4. Descartes jako zakladatel metodického přístupu k vědeckému poznání. Dualismus.

5. Spinoza jako tvůrce vše vysvětlujícího systému. Necessitarismus. Odmítnutí teleologie.

6. Leibniz. Jeho matematika a logika. Harmonie mechanicismu a teleologie. Pluralismus. Okruh III. Empirismus

7. Locke. Kritika racionalismu. Role zkušenosti. Reprezentacionalismus, probabilismus.

8. Berkeley. Kritika jazyka, jeho redukce empirismu a nominalismus. Problém intersubjektivity. Imaterialismus.

9. Hume. Role zvyku a víry ve vědeckém poznání. Pozitivismus, skepticismus. Okruh IV:

10. Kant. Jeho syntéza racionalismus a empirismu, předpoklady a rozsah vědeckého poznání.

11. Kant. Možnost existence mravnosti. Předpoklady etického chování. Semináře: Účastníci semináře převezmou presentace (asi 15min.) omezeného výseku témat představených v tomto kurzu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz postihne vývoj vědecké teorie od jejích středověkých počátků ke Kantovi. Středověké nazírání na vědeckou činnost tvoří nezbytný background pro pochopení toto, co se na poli vědecké teorie odehrává v 17. a 18. století, tj. v době, která se nazývá druhým zlatým obdobím metafysiky. Ústředním zájmem tohoto období je hledání správné vědecké metody a správných a nezvratných východisek vědecké činnosti. Současně se však projevuje problém hranic, resp. nezbytného omezení působnosti a rozsahu vědy jak ji chápe naše civilizace.