Úvodní blok
· PŘEDNÁŠKA 1: Úvodní hodina o Organizační otázky o Co to je metodologie/metoda o Význam metod(ologie) (pro studenta a pro absolventa) o Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumu, relativní výhody, komplementarita o Typy argumentů a jejich význam (deskriptivní, kauzální, preskriptivní, normativní)
· PŘEDNÁŠKA 2: Základy výzkumného designu pro různé typy argumentů o Klíčové pojmy – Data, pravidelnost (zákonitost), teorie, hypotéza, koncept o Možná dělení výzkumných přístupů:
§ Experimentální / Observační
§ Velká N (statistika), Malá N (případové a komparativní studie), N=0 či 1 – kontrafaktuální výzkum, interpretativní alternativa.
§ Idiografický vs. nomotetický výzkum (rozsah generalizace)
§ Induktivní vs. deduktivní výzkum
· SEMINÁŘ 1: Identifikace a klasifikace argumentů (semináře probíhají pro každou skupinu jednou za 2 týdny) o Identifikace teorie, rozdíl mezi teorií a hypotézou o rozlišování různých druhů argumentů a přístupů k výzkumu, diskutování relativních silných a slabých stránek
Deskriptivní blok
· PŘEDNÁŠKA 3: Deskripce I. o Co je deskripce a kdy má deskriptivní práce smysl? o Typy deskriptivní argumentů o Zdroje dat a informací – triangulace zdrojů, odhad možného zkreslení/zaujatosti dat
· PŘEDNÁŠKA 4: Koncepty o Co je koncept, k čemu slouží – míra abstrakce konceptu o Koncepty v běžném jazyce a hovoru vs. koncepty ve vědě o Způsoby formování (definování) konceptu o Klíčové atributy konceptů o Konceptualizace – příklady dopadu na výzkum o Práce s daty, operacionalizace – konstrukce indikátorů a indexů. operacionalizace (indexy a agregované indexy – postačující vs. nutné podmínky, kumulativní indexy atd.)
· SEMINÁŘ 2: Konceptualizace/deskripce () o Klasifikace případů (patří/nepatří do konceptuální kategorie – alternativní pravidla klasifikace) o Práce s daty – sběr, třídění, interpretace a grafická prezentace dat (excel) o Práce s indexy, chápání významu metody skladby indexu
· PŘEDNÁŠKA 5: Deskripce II. o Historický výzkum – práce s archivními materiály, o Jednopřípadová ateoretická studie o Obsahová analýza
Kauzální blok
· PŘEDNÁŠKA 6: Kauzalita o Teorie jako kauzální argument spojující dva koncepty/proměnné o Hypotéza jako most mezi abstraktní teori í a empirickými daty o Kontrafaktuál jako podmínka i výstup kauzální teorie o Nezbytné a postačující podmínky vs. "ATE"
· SEMINÁŘ 3: Kontrafaktuály a hypotézy () o Procvičování kontrafaktuálního uvažování a odvozování hypotéz z teorie
· PŘEDNÁŠKA 7: Kauzalita II: Aplikace teorie na případ o Aplikace teorie o Theory-guided case study o Scénáře
· PŘEDNÁŠKA 8: Kauzalita III – Testování teorie o Testování teorie – kvalitativní vs. kvantitativní přístup o Výběr případů z regresního modelu o Výběr případů z populace (maximalizace variance na nezávisle proměnné) o Vnitropřípadové vs. komparativní studie
· SEMINÁŘ 4: Výběr případů + mikro-případová studie () o Výběr vhodné teorie pro vysvětlení případu o Výběr vhodného případu pro testování teorie o Interpretace výsledků testování teorie
· PŘEDNÁŠKA 9: Kauzalita IV – vytváření teorie o Modifikace teorie o Induktivní vytvoření teorie
§ Výběr případů pro generování teorie
· Deviantní případy
· Výběr na závisle proměnné (maximalizace variance na Y – napříč či uvnitř případu)
Alternativní blok
· PŘEDNÁŠKA 10: Teorie - deduktivní přístup o Neformální model o Formální model o Testování modelu
· SEMINÁŘ 5: Formalizace "verbální" teorie/verbalizace "statistického modelu"
· PŘEDNÁŠKA 11: Interpretativní metody I. o Základní předpoklady kauzálních a interpretativních metod (shody vs. rozdíly)
· PŘEDNÁŠKA 12: Bakalářské práce - "tips and tricks"
· SEMINÁŘ 6: Finální úkol
The course aims to provide students with essential competencies in the realm of qualitative and mixed methods.
As such the course builds upon JPB 283.