Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do metod sg. výzkumu

Předmět na Fakulta sociálních věd |
JS2511

Sylabus

Přednášející: PhDr. František Knobloch, CSc.

Rozsah výuky: 2/0

Ukončení: ZK

Podmínky pro zápis: Magisterské studium na FSV UK

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Hodnoceny budou seminární práce, výsledky krátkého písemného testu a závěrečného písemného testu.

Splněním studijních povinností je zpracování seminární práce a dosažení určitého počtu bodů z obou písemných testů.

Obsah kurzu:

Kurz seznamuje se základními metodami sociologického výzkumu. Soustřeďuje se především na fázi přípravy a využití výsledků sociologického výzkumu nebo výzkumu veřejného mínění. Klade důraz na formulaci výzkumného problému a na fázi jeho operacionalizace do podoby souboru zjišťovaných ukazatelů. Podává ucelený přehled o všech základních technikách sběru informací, tj. dotazování, pozorování, experimentu a studiu dokumentů. Seznamuje též se základními metodami kvalitativního výzkumu. Informuje o přednostech sekundární analýzy dat, o výhodách a nevýhodách telefonického a počítačového dotazování, o možnostech dotazování prostřednictvím internetu. Zabývá se také formou zpracování a prezentací výsledků výzkumů, informuje o etických a profesionálních zásadách v sociologickém výzkumu.

Předmět je povinný pro studenty 1. ročníku magisterského studia veřejné a sociální politiky, kteří neabsolvovali v bakalářském studiu kurz Metody výzkumu I a Metody výzkumu II.

Témata jednotlivých přednášek: 1. Základní charakteristika, typy a fáze sociologického výzkumu, projekt výzkumu - vstupní lekce 2. Teoretická příprava projektu výzkumu - formulace výzkumného problému, hypotézy a operacionalizace pojmů, znaky a proměnné a jejich klasifikace 3. Výběr a příprava výzkumných metod, populace, výběry a reprezentativita, výběrové chyby, návratnost, design výběru + pilotáž, předvýzkum, terénní sběr dat 4. Metody dotazování - dotazník 5. Metody dotazování - rozhovor 6. Metody pozorování: standardizované a nestandardizované, zjevné a skryté, zúčastněné a nezúčastněné pozorování, experiment v konkrétním sociologickém výzkumu, 7. Metody studia dokumentů: studium osobních dokumentů, obsahová analýza, sekundární analýza dat 8. Kvalitativní výzkum (1) 9. Kvalitativní výzkum (2) + velkost vzorku 10. Speciální metody sběru dat (peoplemetry, výzkum reklamy, syndikované výzkumy apod.), mystery shopping/calls, 11. Výzkumy veřejného mínění, volební výzkumy 12. Závěrečná zpráva, ochrana osobních údajů, prezentace výsledků sociologického výzkumu, etické zásady v sociologickém výzkumu

Anotace

Kurz seznamuje se základními metodami sociologického výzkumu. Soustřeďuje se především na fázi přípravy a využití výsledků sociologického výzkumu nebo výzkumu veřejného mínění.

Klade důraz na formulaci výzkumného problému a na fázi jeho operacionalizace do podoby souboru zjišťovaných ukazatelů. Podává ucelený přehled o všech základních technikách sběru informací, tj. dotazování, pozorování, experimentu a studiu dokumentů.

Seznamuje též se základními metodami kvalitativního výzkumu. Informuje o přednostech sekundární analýzy dat, o výhodách a nevýhodách telefonického a počítačového dotazování, o možnostech dotazování prostřednictvím internetu.

Zabývá se také formou zpracování a prezentací výsledků výzkumů, informuje o etických a profesionálních zásadách v sociologickém výzkumu.