Zoom link kurzu je dostupný pro přihlášené studenti na moodlovské stránce kurzu, kde jsou také k dispozici všechny potřebné materiály a podklady pro absolvování kurzu.
Hlavním zdrojem aktuálních informací informací je webová stránka kurzu na Moodle, studenti jsou vyzváni k aktivnímu sledování této stránky.
Tematické okruhy
Úvod do studia sociálních problémů – zabývá se různým pojetím sociálních problémů, definováním a vývojem chápaní (definice) pojmu sociální problém a seznamuje studenty se základní tematickou architekturou kurzu. Následně se pak zabývá kurz těmito okruhy:
· Objektivita subjektivita SP
· Role teorií v sociálních vědách
· Sociální problém v sociálních vědách
· Sociální problém v ČR
· Vývoj vybraných teorií v kostce a jejich perspetivy na to co je a není sociální problém: funkcionalismus, interakcionismus, teorie konfliktů
· Domácí násilí jako sociální problém?
· Zločinnost jako sociální problém a trest jako řešen í?
· Zkoumání sociálních problémů a zodpovědnost výzkumníků ve společenských vědách
· Gender a s tím spjaté otázky
· Migrace jako sociální problém?
· Bezdomovectví jako sociální problém?
Kurz dává odpovědi na zásadní otázky týkající se příčin vzniku a přetrvávání sociálních problémů. Zabývá se zkoumáním škodlivosti a prospěšnosti sociálních problémů v moderní společnosti.
Objasňuje také, jaké zásadní typy řešení těchto problém ů nabízejí jednotlivé teoretické přístupy a jaké mají výhody a nevýhody. Odpovídá na otázky: Jak a kým jsou společenské problémy ve společnosti definovány? Jak se tyto problémy vyvíjí a jak se dostávají do povědomí široké veřejnosti? Kurz nabízí komplementární pohled na jednotlivé teoretické přístupy a snaží se studenty vést k jejich kritické reflexi.
Praktická využitelnost jednotlivých teorií v analýze společenských věd je průběžně demonstrována na konkrétních příkladech ze života (české) společnosti. Na řadu konkrétních problémů se pak kurz zaměřuje podrobněji a ukazuje jejich vnímání z pohledu různých teoretických perspektiv.
V neposlední řadě se pak zabývá pozicí sociálních vědců při pojmenovávání řešení sociálních problémů.