Harmonogram:
1. Klíčové pojmy sociálních věd: základy novověké vědy
2. Pozitivistická tradice v sociálních vědách: Comte, Vídeňský kruh, "standard view" ve filosofii vědy.
3. Obrat k historii a sociologii vědy: vědecké revoluce, paradigma, racionální diskurs. Popper, Kuhn, Lakatos, Toulmin. Postpozitivistická teorie vědy.
4. Antipozitivistická tradice v sociálních vědách. Kant, Droysen, Dilthey, Windelband, Rickert. Vysvětlení versus porozumění.
5. Max Weber ? objektivita sociálního zkoumání. Tvorba pojmů v sociálních vědách. Ideální typy. Kauzalita. Jednání.
6. Max Weber - hodnotová neutralita sociálního zkoumání. Hodnoty a fakty. Reflexivita v sociologii.
7. Klíčové pojmy moderní sociologie. Idea pojmového rámce. Talcott Parsons a tvorba pojmů v sociologii. Jednání a struktura. pojem společnost u vybraných autorů (Simmel, Parsons, kritika pojmu u Touraina).
8. Návrat "velké teorie". Systémy, komunikace, teoretická logika v sociologii.
9. Filosofické přístupy k tvorbě pojmů ve společenských vědách. Positivismus, hermeneutika, realismus a racionalismus. Vztah vědeckého a přirozeného jazyka. Výstavba teoretických modelů vysvětlení.
10. Klíčové pojmy současné sociální teorie ve vztahu k sociálnímu vědění. Diskurzivita (Habermas), kreativita (Foucault), reflexivita (Giddens)
11. Metodologický a teoretický vliv postmoderní sociální a kulturní teorie na sociální vědy Sociální konstruktivismus, vědění/moc, obrat k rétorice, relativismus.
12. Jak se utváří vědění v sociálních vědách. Produkce, evaluace, aplikace (Camic, Lamont, Gross).
Kurz je určen pro studenty sociologie na bakalářském stupni. Studenti by si jej měli volit v prvním, nejpozději ve druhém ročníku.
Cílem je zprostředkovat základy sociálněvědní metateorie a obecné metodologie. Výklad sleduje dvě základní linie: a) historickou - klíčové pojmy jsou interpretovány s ohledem na posuny jejich významů (sémantická analýza pojmů) zejména z hlediska filozofie a specificky teorie poznání. b) analytickou - zde se pozornost soustřeďuje okolo otázek výstavby teorií, konstrukcí výkladových modelů, definičních problémů.
Výstupem kursu by měla být: a) v historické části - minimální orientace v nejobecnějších základech sociologie, zahrnutí relevantních filozofických otázek do výuky sociologie na bakalářském stupni. b) v analytické části - získané znalosti by se měly promítnout do schopnosti studentů odpovídaj ícím způsobem zpracovat teoretická a obecná metodologická východiska jejich bakalářských prací.