Tematické okruhy 1. vývoj sociálního podnikání a jeho role ve společnosti
Sociální podnikání přichází do Česka s růstem a rozvojem neziskového sektoru a vstupů z evropských fondů. Začíná vymezováním a pojmenováním jednotlivých aktérů a možnostmi jejich zapojení. Rozmach přichází s první výzvou na financování podnikání a následným propojením s aktivní politikou zaměstnanosti. 2. trh práce specifických cílových skupin
Podpora zvýšení zaměstnanosti jednotlivých cílových skupin přichází prostřednictvím finančních možností státu, především ESF. Jedním z důležitých kritérií, proč může sociální podnikání vůbec existovat, je také nepřehlédnutelná práce sociálních služeb a lidí tam působících. 3. realizace veřejného zájmu prostřednictvím sociálního podnikání
Cílem sociálního podnikání je podpora a rozvoj veřejného zájmu. V každém regionu může být zájem odlišný, proto je nutné se na sociální podnikání dívat nejen jako na prostředek pro zvýšení zaměstnanosti rizikových skupin v populaci. 4. práce s komunitou
Vnímání komunity v sociálním podnikání má dvě úrovně. Vnitřní a vnější. Prvních z nich se soustředí na vztahy uvnitř podniku a způsob jeho řízení, na kterém se v nějaké míře podílejí všichni zaměstnanci. V druhém případě se soustředí na vztahy s ostatními soci álními podniky, a to prostřednictvím podpory a síťování jednotlivých provozů.
Termíny přednášek pro rok 2023: 19.10. 26.10. (exkurze) 2.11. 9.11. (exkurze) 23.11. 7.12.
Anotace
Sociální podnikání spojuje dvě oblasti lidské činnosti. Snahu o naplnění veřejného zájmu prostřednictvím podnikatelské činnosti.
Veřejným zájmem může být realizace sociální práce, apel na environmentální dopady podnikání, nebo v té nejjednodušší podobě podpora místní komunity. Při naplnění prvního kritéria – sociálního měřítka – je nutné reflektovat také podnikatelskou udržitelnost vlastní činnosti. Sociální podnik je v prvé řadě podnikatelský subjekt, jehož cílem ale není kumulace zisku, ale ekonomicky udržitelná realizace veřejného zájmu.
Prostřednictvím své podnikatelské aktivity se tak podniky snaží eliminovat společenské problémy, se kterými se setkávají v praxi.
Kurz nabízí odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou cíle sociální podniků?
- Jaké typy sociálních podniků jsou v České republice? Jakými cílovými skupinami se zabývají?
- Jakou roli hrají pro trh práce? A pro nástroje politiky zaměstnanosti?
- Jaké jsou dopady sociálního podniků na společnost?
- Je sociální podnikání udržitelné jako podnikatelské činnost?
V českém prostředí je přístup k sociálním podnikům ambivalentní a při hodnocení rozvoje sociálního podnikání v Česku velmi záleží na konkrétním člověku a jeho místě v celospolečenské struktuře. Kurz se na problematiku dívá v praktické rovině sociálních podniků a jejich příležitostí ovlivnit stav sociálních problémů ve společnosti.
Kurz probíhá prezenčně a tvoří ho šest setkání (4 teoretická, 2 praktická spojená s návštěvou sociálního podniku)