Tematické okruhy 1. vývoj sociálního podnikání a jeho role ve společnosti
Sociální podnikání přichází do Česka s růstem a rozvojem neziskového sektoru a vstupů z evropských fondů. Začíná vymezováním a pojmenováním jednotlivých aktérů a možnostmi jejich zapojení. Rozmach přichází s první výzvou na financování podnikání a následným propojením s aktivní politikou zaměstnanosti. 2. trh práce specifických cílových skupin
Podpora zvýšení zaměstnanosti jednotlivých cílových skupin přichází prostřednictvím finančních možností státu, především ESF. Jedním z důležitých kritérií, proč může sociální podnikání vůbec existovat, je také nepřehlédnutelná práce sociálních služeb a lidí tam působících. 3. realizace veřejného zájmu prostřednictvím sociálního podnikání
Cílem sociálního podnikání je podpora a rozvoj veřejného zájmu. V každém regionu může být zájem odlišný, proto je nutné se na sociální podnikání dívat nejen jako na prostředek pro zvýšení zaměstnanosti rizikových skupin v populaci. 4. práce s komunitou
Vnímání komunity v sociálním podnikání má dvě úrovně. Vnitřní a vnější. Prvních z nich se soustředí na vztahy uvnitř podniku a způsob jeho řízení, na kterém se v nějaké míře podílejí všichni zaměstnanci. V druhém případě se soustředí na vztahy s ostatními sociálními podniky, a to prostřednictvím podpory a síťování jednotlivých provozů.
Termíny přednášek pro rok 2023: 19.10. 26.10. (exkurze) 2.11. 9.11. (exkurze) 23.11. 7.12.
Anotace
Sociální podnikání spojuje dvě oblasti lidské činnosti. Snahu o naplnění veřejného zájmu prostřednictvím podnikatelské činnosti.
Veřejným zájmem může být realizace sociální práce, apel na environmentální dopady podnikání, nebo v té nejjednodušší podobě podpora místní komunity. Při naplnění prvního kritéria – sociálního měřítka – je nutné reflektovat také podnikatelskou udržitelnost vlastní činnosti. Sociální podnik je v prvé řadě podnikatelský subjekt, jehož cílem ale není kumulace zisku, ale ekonomicky udržitelná realizace veřejného zájmu.
Prostřednictvím své podnikatelsk é aktivity se tak podniky snaží eliminovat společenské problémy, se kterými se setkávají v praxi.
Kurz nabízí odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou cíle sociální podniků?
- Jaké typy sociálních podniků jsou v České republice? Jakými cílovými skupinami se zabývají?
- Jakou roli hrají pro trh práce? A pro nástroje politiky zaměstnanosti?
- Jaké jsou dopady sociálního podniků na společnost?
- Je sociální podnikání udržitelné jako podnikatelské činnost?
V českém prostředí je přístup k sociálním podnikům ambivalentní a při hodnocení rozvoje sociálního podnikání v Česku velmi záleží na konkrétním člověku a jeho místě v celospolečenské struktuře. Kurz se na problematiku dívá v praktické rovině sociálních podniků a jejich příležitostí ovlivnit stav sociálních problémů ve společnosti.
Kurz probíhá prezenčně a tvoří ho šest setkání (4 teoretická, 2 praktická spojená s návštěvou sociálního podniku)