* Osnova předmětu:
* 1. Úvod do studia subkultur, Chicagská škola
Literatura: Kolářová, Marta, 2011: Úvodem: Zkoumání subkultur od stolu i v terénu. Revolta stylem. Hudební subkultury mládeže v ČR. Praha: Slon, 13-43.
* 2. Britská kulturální studia (CCCS)
Literatura: Gelder, Ken, 2007: Chapter 5: Subcultures and Cultural Studies: Community, class and style at Birmingham and beyond. Subcultures: Cultural histories and social practice. London and New York: Routledge, 83-106.
* 3. Post-subkulturní studia I.
Literatura: Weinzierl, Rupert and Muggleton, David, 2003: What is Post-Subcultural Studies Anyway? The Post-Subcultures Reader. Oxford and New York: Berg, 3-23.
* 4. Post-subkulturní studia II.
Webb, Peter, 2007: Chapter 2: Milieu Cultures - The Theoretical Development of the Milieu: From Subcultures, Scenes, and Neo-Tribes to Milieu. Exploring the Networked Worlds of Popular Music. New York and London: Routledge, 29-38.
* 5. Hudební subkultury a styl
Literatura: John Clarke, 2006: Style. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, 2nd ed. London and New York: Routledge, 147-161.
* 6. Vymezení subkulturního prostoru
Literatura: Peterson, Richard A, Andy Bennett, 2004: Introducing Music Scense. Music Scenes: Local, Translocal and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press, 1-16.
* 7. Hudební subkultury a média/společnost
Literatura: Laughey, Dan, 2006: Chapter 7: Everday youth music cultures and media. Music and Youth Culture. Edinburg University Press, 203-216.
* 8. Identita a autenticita
Literatura: Thornton, Sarah, [1995] 1997: The Social Logic of Subcultural Capital. The Subcultures Reader. London and New York: Routledge, 200-209.
* 9. Gender v subkulturách
Literatura: McRobbie, Angela, Garber, Jenny, [1975] 1997: Girls and Subcultures. The Subcultures Reader. London and New York: Routledge, 112-120.
* 10. Rasa a etnicita
Literatura: Šmausová, Gerlinda, 1999: „Rasa“ jako rasistická konstrukce. Sociologický časopis 35 (4): 433-446.
* 11. Rezistence a politická angažovanost subkultur
Literatura: Marchart, Oliver, 2003: Bridging the Micro-Macro Gap: Is There Such a Thing as a Post-Subcultural Politics? The Post-Subcultures Reader. Oxford and New York: Berg, 83-97.
* 12. Výzkumné oblasti a metody
Literatura: Hodkinson, Paul, 2005: Insider Research in the Study of Youth Cultures. Journal of Youth Studies. 8 (2): 131-149.
* Doporučená literatura:
Bennett, Andy, 1999: Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 33 (3): 599-617.
Brill, Dunja, 2007: Gender, status and subcultural capital in the goth scene. Youth Cultures: Scenes, Subcultures and Tribes. New York and London: Routledge, 111-128.
Grazian, David, 2004: The Symbolic Economy of Authenticity in the Chicago Blues Scene. Music Scenes: Local, Translocal and Virutal. Nashville: Vanderbilt University Press, 31-47.
Haenfler, Ross, 2006: Chapter 3: Straight Edge as a Social Movement. Straight Edge: Clean-Living Youth, Hardcore Punk and Social Change. New Brunswick: Rutgers University Press, 58-80.
Nayak, Anoop, 2003: Chapter 6: Wiggers, Wannabes and White Negroes: Emerging Ethnicities and Cultural Fusion. Race, Place and Globalization: Youth Cultures in a Changing World. Oxford and New York: Berg, 105-135.
Petrova, Youra, 2006: Global? Local? Multi-level Identification among Contemporary Skinheads in France. Global Youth? Hybrid Identities, Plural Worlds. London and New York: Routledge, 186-204.
Souček, Tomáš, Karel Veselý a Vladimír 518, 2011: Kmeny: Současné městské subkultury. Praha: Biggboss.
Williams, J. Patrick, 2007: Youth-Subcultural Studies: Socological Traditions and Core Concpets. Sociology Compass 1/2, 572-593
Kurz je věnovaný vývoji základních teoretických přístupů ke studiu subkultur, analýze klíčových konceptů (styl, prostor, identita či autenticita) a role genderu, rasy/etnicity či politické angažovanosti. Přednášky jsou sestaveny z vybrané literatury klasických autorů i z nejnovějších výzkumů jednotlivých hudebních subkultur (goth, heavy metal, straight edge, punk, hip hop, rave).
Podmínky pro absolvování kurzu: aktivní účast na hodinách, tři konspekty textů ze seznamu literatury (obsahující hlavní myšlenku, hlavní body řešené problematiky a otázky k diskuzi, cca. 1 strana) a závěrečná seminární práce
(k vybranému tématu, cca. 5 normostran).