Charles Explorer logo
🇬🇧

Youth music subcultures

Class at Faculty of Social Sciences |
JSB517

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Osnova předmětu:

* 1. Úvod do studia subkultur, Chicagská škola

Literatura: Kolářová, Marta, 2011: Úvodem: Zkoumání subkultur od stolu i v terénu. Revolta stylem. Hudební subkultury mládeže v ČR. Praha: Slon, 13-43.

* 2. Britská kulturální studia (CCCS)

Literatura: Gelder, Ken, 2007: Chapter 5: Subcultures and Cultural Studies: Community, class and style at Birmingham and beyond. Subcultures: Cultural histories and social practice. London and New York: Routledge, 83-106.

* 3. Post-subkulturní studia I.

Literatura: Weinzierl, Rupert and Muggleton, David, 2003: What is Post-Subcultural Studies Anyway? The Post-Subcultures Reader. Oxford and New York: Berg, 3-23.

* 4. Post-subkulturní studia II.

Webb, Peter, 2007: Chapter 2: Milieu Cultures - The Theoretical Development of the Milieu: From Subcultures, Scenes, and Neo-Tribes to Milieu. Exploring the Networked Worlds of Popular Music. New York and London: Routledge, 29-38.

* 5. Hudební subkultury a styl

Literatura: John Clarke, 2006: Style. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain, 2nd ed. London and New York: Routledge, 147-161.

* 6. Vymezení subkulturního prostoru

Literatura: Peterson, Richard A, Andy Bennett, 2004: Introducing Music Scense. Music Scenes: Local, Translocal and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press, 1-16.

* 7. Hudební subkultury a média/společnost

Literatura: Laughey, Dan, 2006: Chapter 7: Everday youth music cultures and media. Music and Youth Culture. Edinburg University Press, 203-216.

* 8. Identita a autenticita

Literatura: Thornton, Sarah, [1995] 1997: The Social Logic of Subcultural Capital. The Subcultures Reader. London and New York: Routledge, 200-209.

* 9. Gender v subkulturách

Literatura: McRobbie, Angela, Garber, Jenny, [1975] 1997: Girls and Subcultures. The Subcultures Reader. London and New York: Routledge, 112-120.

* 10. Rasa a etnicita

Literatura: Šmausová, Gerlinda, 1999: „Rasa“ jako rasistická konstrukce. Sociologický časopis 35 (4): 433-446.

* 11. Rezistence a politická angažovanost subkultur

Literatura: Marchart, Oliver, 2003: Bridging the Micro-Macro Gap: Is There Such a Thing as a Post-Subcultural Politics? The Post-Subcultures Reader. Oxford and New York: Berg, 83-97.

* 12. Výzkumné oblasti a metody

Literatura: Hodkinson, Paul, 2005: Insider Research in the Study of Youth Cultures. Journal of Youth Studies. 8 (2): 131-149.

* Doporučená literatura:

Bennett, Andy, 1999: Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 33 (3): 599-617.

Brill, Dunja, 2007: Gender, status and subcultural capital in the goth scene. Youth Cultures: Scenes, Subcultures and Tribes. New York and London: Routledge, 111-128.

Grazian, David, 2004: The Symbolic Economy of Authenticity in the Chicago Blues Scene. Music Scenes: Local, Translocal and Virutal. Nashville: Vanderbilt University Press, 31-47.

Haenfler, Ross, 2006: Chapter 3: Straight Edge as a Social Movement. Straight Edge: Clean-Living Youth, Hardcore Punk and Social Change. New Brunswick: Rutgers University Press, 58-80.

Nayak, Anoop, 2003: Chapter 6: Wiggers, Wannabes and White Negroes: Emerging Ethnicities and Cultural Fusion. Race, Place and Globalization: Youth Cultures in a Changing World. Oxford and New York: Berg, 105-135.

Petrova, Youra, 2006: Global? Local? Multi-level Identification among Contemporary Skinheads in France. Global Youth? Hybrid Identities, Plural Worlds. London and New York: Routledge, 186-204.

Souček, Tomáš, Karel Veselý a Vladimír 518, 2011: Kmeny: Současné městské subkultury. Praha: Biggboss.

Williams, J. Patrick, 2007: Youth-Subcultural Studies: Socological Traditions and Core Concpets. Sociology Compass 1/2, 572-593

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz je věnovaný vývoji základních teoretických přístupů ke studiu subkultur, analýze klíčových konceptů (styl, prostor, identita či autenticita) a role genderu, rasy/etnicity či politické angažovanosti. Přednášky jsou sestaveny z vybrané literatury klasických autorů i z nejnovějších výzkumů jednotlivých hudebních subkultur (goth, heavy metal, straight edge, punk, hip hop, rave).

Podmínky pro absolvování kurzu: aktivní účast na hodinách, tři konspekty textů ze seznamu literatury (obsahující hlavní myšlenku, hlavní body řešené problematiky a otázky k diskuzi, cca. 1 strana) a závěrečná seminární práce

(k vybranému tématu, cca. 5 normostran).