1. týden: Co všechno jsou média a k čemu mohou sloužit?
· představení kurzu
· historický exkurz do oblasti mediální produkce
· média: nositelé informací, jejich tvůrci a aktéři
· tradiční a nová média
· sociální média 2. týden: Produkce: Tvorba mediálních obsahů
· sociologie žurnalistiky
· novinářská profese a hodnoty objektivity a neutrality
· občanský žurnalismus
· komercionalizace a clickbait ideologie
· datová žurnalistika
· robotizace žurnalistiky
· povinná četba : Pérez-Seijo, S., & Vicente, P. N. (2022). After the hype: how hi-tech is reshaping journalism. In Total Journalism: Models, Techniques and Challenges. Cham: Springer International Publishing, 41-52. 3. týden: Sdělení a působení: Mediální reprezentace reality
· reprezentace podle S. Halla
· sémiotická analýza reprezentace podle R. Barthesa
· kritika reprezentace: simulakra a hyperrealista podle J. Baudrillarda
· teorie kódování-dekódování
· teorie publik: pasivní, aktivní, participující
· pravda, post-pravda a fake news
· povinná četba: Blackman, L. (2022). Future Faking, Post-Truth and Affective Media. In Zylinska, J. (ed.) The Future of Media. London: Goldmiths Press, 59-80. 4. týden: Populární kultura a média
· masová kultura a kulturní průmysl podle Frankfurtské školy
· infotainment dnes
· komodifikace kulturních trendů (pinkwashing, greenwashing)
· každodennost a rezistence podle J. Fiskeho
· fanouškovská studia a fan art
· nástup DIY kultury a vzestup kultury zinů
· kult celebrit spojený s proměnou chápání veřejné sféry
· povinná četba: Reifová, I. (2020). Shaming the working class in post-socialist Reality Television. European Journal of Cultural Studies, 1367549420902790, 1-18. 5. týden: Konvergence médií a nová média
· kultura konvergence
· principy nových médií podle L. Manoviche
· problematika sociálních sítí – identita, generační propast, prosumerství
· vidět jako stroj: AR, VR, 360º a nová zobrazovací rozhraní
· transmediální vyprávění
· povinná četba: Heřmanová, M. (2022). “We are in control”: Instagram Influencers and the Proliferation of Conspiracy Narratives in Digital Spaces. Slovenský národopis, 70(2), 349–368. 6. týden: Vizuální komunikace v médiích
· význam a role obrazu v mediální komunikaci
· stručné dějiny obrazu v médiích
· vzestup a pád foto žurnalismu
· současné podoby obrazové komunikace v médiích
· povinná četba: Kotišová, J. (2023): The epistemic injustice in conflict reporting: Reporters and ´fixers´ covering Ukraine, Israel, and Palestine. Journalism, online first, 1-20. 7. týden: Kolektivní diskuze k povinné četbě a debata k aktuálním tématům z oblasti sociologie médií
Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se sociologickými přístupy k médiím. Kurz poukáže na důležitost médií v současných společnostech, přičemž se zaměří na společenskou roli médií masových, stejně tak jako médií sociálních. Postupně představí mechanismy a sociální procesy spjaté s tvorbou, povahou a recepcí mediálních sdělení a následně otevře otázky spojené s nástupem nových médií. Studentky a studenti kurzu budou seznámeni s teoriemi, koncepty a výkladovými rámci, které jsou klíčové pro pochopení role médií v současných společnostech. Zvláštní důraz bude kladen na pochopení komplexního vztahu médií a politiky, se zvláštním zaměřením na význam vizuální komunikace. Prostor však dostane také oblast populární kultury a každodenního užívání médií.
Kurz je povinný pro studentky a studenty SP Sociologie se specializací Studia současných společností. Při nenaplnění kapacity 50 účastníků kurzu je možné se do kurzu přihlásit mimo tuto specializaci. Kurz bude probíhat pouze prezenční formou výuky.
Výuka bude probíhat v druhé polovině ZS.