Studenti se v rámci semináře jednak samozřejmě detailně seznámí s výzkumnou technikou a se základní i odbornou literaturou k tématu. Těžiště ovšem bude ležet v praktické části, ve které budou realizovány dílčí studie, budou diskutovány možnosti dané techniky, způsoby její verifikace (či falzifikace).
V rámci semináře je každý rok vybrána jedna nebo dvě metody či techniky sociologického výzkumu, které nepatří mezi standardní výbavu sociologa. Z tohoto pohledu je možné kurz absolvovat vícekrát.
Letní semestr 2012/2013 bude věnován role-playingu. V dalších letech pak jiné techniky a metody, např. Shopping list experiments, Photoelicitation techniques, Thematic apperception test atp. Role-playing jako výzkumná metoda má v sociálních vědách více než padesátiletou tradici. Kromě celosvětově proslaveného Standfordského vězeňského experimentu enfant terrible sociálně vědního výzkumu Phillipa Zimbarda, využila role-playing řada výzkumníků napříč disciplínami. Přesto jde o techniku velmi okrajovou, mimo pozornost hlavního proudu, existují výrazné pochybnosti o její validitě a v souvislosti s vězeňským experimentem také o její etických aspektech.
Náplň semináře:
V úvodu semestru budou studenti seznámeni se samotnou metodou (role-playing ve výzkumu a mimo něj) rozšířenou o sérii obecně metodologických přednášek (teorie sociálních reprezentací, teorie konceptuálních prostorů, k metodologické povaze teoretických pojmů a nástin actor network theory). V jeho prostřední části proběhne detailnější diskuse problematiky, technika bude představena formou praktické ukázky, studenti budou připravovat vlastní rozšiřující podklady. Třetí č ást semestru se pak bude orientovat na přípravu vlastního experimentu, jeho realizaci dokumentaci a diskusi.
Povinnosti:
Aktivní účast na seminářích
Samostatná rešeršní práce (zmapovat „nový“ text v oblasti výzkumu včetně detailního souhrnu).
Příprava a realizace výzkumu ve vlastním designu (skupinová práce), včetně písemné a vizuální dokumentace.
Účast na experimentu u jiných experimentů v roli pozorovatele, poskytnutí zpětné vazby.
Výchozí text:
Buchtík, Martin; Hampejs, Tomáš: Role-playing jako výzkumná metoda: Petriho miska sociálna? - v recenzním řízení (pracovní verze bude k dispozici pro účastníky semináře).
Literatura role-playing:
Andreasen, Carsten. 2003. The Diegetic Rooms of Larp. in: Gade, Morten; Thorup, Line; Sander, Mikkel (eds.). 2003. As Larp Grows Up - Theory and Methods in Larp. Book Partner.
Armstrong, J. S. (1977), “Social irresponsibility in management,” Journal of Business Research, 5, 185-213. Full text at hops.wharton.upenn.edu/forecast.
Armstrong, J.S. (2001). Role Playing: A Method to Forecast Decisions. In: Armstrong, J.S. (2001). Principles of Forecasting: A Handbook for Researchers and Practitioners. Norwell: Kluwer Academic Publishers.
Davidson, P. (1961) A Public Opinion Game. The Public Opinion Quaterly vol.25 no.2, pp. 210-220
Greenberg, Jerald; Eskew,Don E. (1993) The Role of Role Playing in Organizational Research. Journal of Management , Volume 19 (2).
Geller, D. M. (1978) Involvement in role-playing simulations: A demonstration with studies on obedience. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 36(3), 3/1978, 219-235.
Harviainen, T. (2010). „Liminality informatics: an information perspective on ritual activity“. Informaatiotutkimus 3/29. Dostupné z: http://ojs.tsv.fi/index.php/inf/article/viewFile/3583/3335 .
Hakkarainen, H. & Stenros, J., 2002. The Meilahti School. Thoughts on Role-Playing. In M. Gade, L. Thorup & M. Sander, eds. As Larp Grows Up. Theory and Methods in Larp. Copenhagen: Projektgruppen KP03.
Montola, M. (2008): “The invisible rules of role-playing: The social framework of role-playing process”. International Journal of Role-Playing. Vol. 1 No. 1. 22-36
Stanton, Howard; Back, Kurt W.; Litwak, Eugene. (1956) Role-playing in Survey Research. American Journal of Sociology. Vol. 62, No. 2, pp. 172-176.
Stenros, Jaakko; Hakkarainen, Henri. 2003. The Meilahti Model. in: Gade, Morten; Thorup, Line; Sander, Mikkel (eds.). 2003. As Larp Grows Up - Theory and Methods in Larp. Book Partner.
Stenros, J.; Montola, M.: Nordic larp, Publisher Fëa Livia, 2010, ISBN: 978-91-633-7856-0, str. 320.
Verhoeff, Arjen, Menzel, H.C. & Ulijn, J.M. (2007). Using role-play simulation to study entrepreneurship from a process perspective : theoretical groundings and first empirical insights. In R. Würth & W. Gaul (Eds.), Proceedings of the 2nd Symposium on the Entrepreneurship - Innovation - Marketing Interface, October 6-7, 2007, Karlsruhe, Germany. Künzelsau, Germany: Swiridoff.
Zimbardo, P. (2005). Experimentální vězení na Standfordské univerzitě: Ohlédnutí po 25 letech. In: Zimbardo, P. (2005). Moc a zlo. Praha: Nadace vize.
Literatura obecně metodologické zarámování:
BENUSKOVA, Ľubica. (2005) Kde sa jazyk stretava s vedomim. In: Rybar J, Kvasnicka V, Farkas I (eds) Jazyk a kognicia. Kalligram, Bratislava, pp. 235-261. ISBN 80-7149-716-9.
CARNAP, Rudolf. (1968) Problémy jazyka vědy : (výbor prací Rudolfa Carnapa). Praha : Svoboda,
GARDENFORS, P.; WARGLIEN, M. (2006) Cooperation, Conceptual Spaces and the Evolution of Semantics. In P. Vogt and et al., editors, Symbol Grounding and Beyond: Proceedings of the Third International Workshop on the Emergence and Evolution of Linguistic Communication, pages 16--30.
GARDENFORS, Peter (2004). Conceptual spaces as a framework for knowledge representation. Mind and Matter 2 (2):9-27.
Latour, B. (1993). We have never been modern. Harvard: Harvard University Press.
Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford University Press.
MARKOVÁ, Ivana. (2007). Dialogičnost a sociální reprezentace: dynamika mysli. Praha: Academia.
Seminář je prakticky zaměřeným předmětem v rámci něhož je každý rok vybrána jedna či dvě inovativní (či nestandardní, zapomenuté, nepoužívané) techniky, které studenti prozkoumají z teoretické i praktické perspektivy.
Seminář je určen magisterským studentům bez ohledu na specializaci a bakalářským studentům