Politický význam expertního vědění má mnoho dimenzí. Expertíza tvoří v současnosti mnohem větší část vládnutí než v době ideologie totální racionalizace a plánování, znamená to ale ztělesnění racionalismu? To je otázka místa expertízy v našem politickém životě, tedy v tom, kde stavíme hranice mezi lidmi, idejemi a věcmi.
V tomto kurzu se studenti porozumí roli expertního vědění v současných společnostech, proměnám jeho vytváření, distribuce a legitimizace. Z kritického sociologického hlediska se studenti budou zabývat současnými iniciativami prosazující expertní formy vládnutí a rozhodování, jejími historickými souvislostmi a důsledky.
Především současné důsledky se zdají být paradoxní: zároveň se v odborné literatuře hovoří o expertokracii a nebezpečí pro demokracii, ale i post-pravdě, fakenews a anti-expertním hnutí. Tato paradoxnost je zdánlivá, sociologie dokáže tyto jevy rozkrýt pomocí různých analýz jako je aktérská, legitimizační, argumentační, diskurzní, ale i prostorová – topologická.
Kurz je koncipován heuristicky, studenti budou na základě tzv. „badatelských otázek“ analyzovat, jak dané sociologické texty a diskuse na lekci umožnily myslet nově – co je možné nově dělat a co naopak bylo znemožněno. Studenti budou diskutovat konkrétní empirické ukázky politických a sociálních důsledků expertizace některých oblastí, a naopak deexpertizace jiných, jako je inkluse či exkluze (ne)expertních aktérů, věd ění a problémů.
Studenti se naučí rozlišovat liberální i kritické, normativní i deskriptivní pohledy na roli expertízy v politickém životě.