Předmět se zaměřuje na analýzu veřejné diskuse týkající se takzvané "migrační krize" a volně navazuje na kurz Kulturní války v post-komunistickém regionu. Datový korpus vytvořený v ZS 2015/16 využijeme k teoreticky inspirovanému promýšlení způsobu začlenění racionality a emocionality ve veřejném prostoru. Cílem kurzu je posilovat analyticko-teoretické kompetence studentů a schopnosti teoretické reflexe při studiu aktuálních a empiricky zachytitelných fenoménů, a budovat tak teoreticky informovaný a zároveň empiricky zakotvený sociologický přístup k aktuálním otázkám.
V kurzu se zaměříme na to, jaké sociální fenomény vzbuzují v diskusích o takzvané "migrační krizi" emotivní reakce, a naopak, jak emoce strukturují sociální realitu. Prozkoumáme roli racionality a emocionality jakožto deklarovaných motivů jednání, a budeme hledat širší souvislosti jejich nedostatku/nadbytku pro analýzu demokratických procesů.
Kurz provede studenty debatou o racionalitě a emocionalitě, která se odehrála v posledních dekádách, kdy kritici navazující na Habermasovu Strukturální přeměnu veřejnosti (2000) poukazovali na okrajovou roli emocí ve veřejném prostoru a jejich vyčleňování prostřednictvím konceptu racionální veřejné deliberace. Emocionalita je v důsledku racionalizace veřejné sféry často vnímána jako její ohrožení, nebo zatlačována do sféry soukromé. Kurz reaguje na práce současných badatelů (Barbalet 2002, Dahlberg 2005, Dahlgren 2006, Hochschild 1979…), kteří zdůrazňují význam emocí jako motivů sociálního jednání a chápou jako stěžejní zohledňování emocionality při analýze sociálních fenoménů.
V metodologické části kurzu představíme diskurzivní analýzu rámců používaných v médiích a virtuální komunikaci. Studenti se seznámí s diskurzivně-historickým přístupem Ruth Wodak a přístupy ke studiu emocí zakotvenými v diskursivní psychologii a konverzační analýze (Derek Edwards a Jonathan Potter). Získají tak základní vhled do metodologických postupů věnujícím se jak širším diskursivním celkům, tak i studiu konkrétních jazykových interakcí.
Náplň a zaměření kurzu jsme diskutovali s výzkumníky z budapešťské Central European University (dr. Zsuzsanna Vidra, prof. András Bozóki). V empirické části se kurz nezaměří pouze na Českou republiku, ale bude reflektovat diskursivní posuny v regionu střední Evropy. Komparativní perspektiva nám umožní lépe promýšlet jak sdílené aspekty antiimigrační rétoriky, tak specifika české situace.
Obecný rámec kurzu
Obecným cílem kurzu je analyzovat současné události teoretickými nástroji současné sociologie a vztáhnout je k širšímu společenskému kontextu. Kurz umožní studentům a studentkám stanovit si a zevrubně promýšlet výzkumné/teoretické téma.
Setkání budou kombinovat a) interaktivní workshopy vycházející z metody projektové práce, které nabídnou neautoritativní, živé a kritické prostředí pro diskusi nad teoretickými i empirickými tématy; b) teoretické a metodologické přednášky; c) diskusi nad texty;d) role-playing;e) prezentace vlastních výstupů.
Ukončení kurzu
- pravidelná účast a aktivní diskuse na hodině - písemná příprava k diskusi nad texty - seminární práce
Seminární práce budou mít charakter případových studií (cca 5-10 NS). Studenti si vyberou jeden teoretický koncept, který ve stručnosti představí a ilustrují ho na konkrétních případech, ve kterých budou vycházet z již sebraných korpusů dat.
Harmonogram je pouze předběžný. Konkrétní náplň kurzu bude přizpůsobena dosavadním zkušenostem účastníků s řešeným tématem (domluvíme se na úvodním setkání): 23. 2.
Úvodní setkání 2. 3.
Diskurs "uprchlické krize" v ČR: datový korpus, představení závěrů výzkumu, diskuse 9.3.
Emoce a racionalita v sociální teorii: základní přehled (Weber, Freud, Foucault, Deleuze & Guattari, Ahmed), tzv. emoční obrat v sociální teorii (Hoggett & Thompson) (přednáška) 16.3.
Emoce v analýzách diskursu (Edwards, Potter, Wodak) (přednáška/diskuse) 23.3.
Weber: racionalizace, odkouzlení, charisma. Durkheim: společenská solidarita, rituál (společná diskuse nad texty) 30.3.
Soukromé a veřejné, koncept deliberativní demokracie (Habermas), kritické reflexe rozdělení soukromého a veřejného (Beck, Fraser), deliberace a její kritika: role emocionality ve veřejném prostoru, populismus a současná deliberace (přednáška/diskuse) 6.4.
Diskuse nad mediálními texty/výstupy řešícími uprchlickou krizi (workshop: analytické a interpretativní postupy) 20.4.
Performativita ve veřejném prostoru (Goffman, Alexander), komercializace cítění, management emocí (Hochschild) (přednáška) 27.4.
Emocionalita jako zdroj porozumění sociálnímu dění (Barbalet, Dahlgren, Swidler) (přednáška) 4.5.
Morální panika, strach a láska v součaných politických diskursech (Berezin, Mouffe & Laclau, Nussbaum) (přednáška/diskuse) 11.5.
Přednáška zvaného hosta 18.5.
Prezentace závěrů, diskuse
Literatura
Ahmed, Sarah. 2004. Cultural Politics of Emotion. London: Routledge
Alexander, Jeffrey C. 2006. The Civil Sphere. New York: Oxford University Press.
Alexander, Jeffrey C. 2010. "The Performance of Politics: Obama’s Victory and the Democratic Struggle for Power. New York: Oxford University Press.
Alexander, Jeffrey C., Bernhard Giesen, Jason L. Mast (eds.). 2006. Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual. New York: Cambridge University Press.
Barbalet, Jack (ed.) 2002. Emotions and Sociology. Wiley-Blackwell.
Barbalet, Jack. 2008. Weber, passion and profits:'the Protestant ethic and the spirit of capitalism'in context. Cambridge University Press.
Beck, Ulrich. 2007. Vynalézáni politiky. Praha: SLON.
Berezin, Mabel. 2009. Illiberal Politics in Neoliberal Times. Cambridge: Cambridge University Press.
Berezin, Mabel. 2013. "The normalization of the right in post-security Europe." In Schaefer, Armin and Wolfgang Streeck (eds.) Politics in the Age of Austerity. Polity Press.
Bozóki, András. 2012. "The Illusion of Inclusion: Configurations of Populism in Hungary." http://cadmus.eui.eu/handle/1814/26934.
Dahlberg, Lincoln. 2005. "The Habermasian public sphere: Taking difference seriously?" Theory and Society 34: 111-136.
Dahlgren, Peter. 2006. Doing citizenship. European Journal of Cultural Studies, SAGE Publications (UK and US): 9(3).
Deleuze, Gilles and Guattari, Felix. 1988. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. London: The Athlone Press.
Durkheim, Emile. 2004. Společenská dělba práce. Brno: Centrum pro demokracii a kulturu.
Edwards, Derek. 1997. Discourse and cognition. London: Sage.
Edwards, Derek. 1999. Emotion discourse. Culture & Psychology, 5 (3), 271-291.
Fraser, Nancy. 1990. "Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy." Social Text 25/26: 56-80.
Freud, Sigmund. 1920. A General Introduction to Psychoanalysis. New York: Boni and Liverigh.
Foucault, Michel. 1988. Technologies of the Self. In Martin, L., Gutman, H., and Hutton, P. (