* Obsah kursu: Hlavní témata/osnova předmětu
C/DA (kritick á/diskursivní analýza) produktivita diskursu, sociální funkce diskursu.
Eklektičnost jako druhový znak DA. Etnometodologiké, pragmatické, rétorické aj. inspirace. Diskurs a diskursivní praxe. Mluvní akty (mluvní události). Akčnost popisů a epistemologická orientace popisů a výkazů. Sociální konstrukce faktů Narativ, detailnost a sebe/umisťování , re-produkce vnitřního vnějšího, subjektů a objektů, agensy. Zájem (interes) a očkování proti zájmu a kategoriální kredencialita. Metafory. Stereo/typizace.
Předpoklady a očekávání, scénáře a rámce, agendy, tématická a sekvenční strukturace
Argumentace a typy užívaných argumentů (extremizace, minimalizace a další strategie)
Jednotlivé analytické koncepty-nástroje budou probírány funkčně a pragmaticky podle zaměření analýzy, dle toho, co bude konkrétní diskurs vyžadovat.
* Povinná literetura:
Fairclough, N. (1992): Discourse and Social Change. Cambridge: Polity
Harré R., Gillet G. R (2001): Diskurz a myseľ. Úvod do diskurzívnej psychologie (vybrané kapitoly)
Potter, J.(2000): Reprezenting Reality. Discourse, Rhetorie and Social Construction. Thousand Oaks, Sage. 2000
Wetherell, M. -Taylor, S. - Yeats S. J.(2001):. Discourse Theory and Practice (A Reader). Sage Publications (vybrané kapitoly)
* Doporučená a referovaná:
Austin, J. L. (2000): Jak udělat něco slovy. Filosofia: Nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, Praha
Chenail, R. J. (1995): Recursive Frame Analysis. The Qualitative Report, Vol. 2 October.
Goffman, E. (1974): Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience.Northeastern Univ. Press Boston.
Goffman, E. (1999): Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Nakladatelství studia Y, Praha
Fairclough, N. (2002). The Dialetics of Discourse. .
Fidelius, P.(1998): Řeč komunistické moci. Triáda, Praha
Foucault, M. (2002): Archeologie vědění. Praha: Herrmann a synové
Jirák, J., Nekvapil, J. , Šoltys, O. a kol.: Jazyk ve společenském kontextu. UK, Praha 1992
Kusá,Z. (1999): Bělohradský, Doležal a budovanie oprávnenosti protivojnových postojov: Zmysel analýzy rozpravy. Biograf, 17, 35
Lakoff, G. M. Johnson, (2002): Metafory kterými žijeme. Brno. Host
Lepper, G. (2000) Categories in Text and Talk. A practical Introduction to Categorization Analysis. Sage Publications Ltd.
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Portál, Praha
Tannen, D. (1993): What´s in a Frame? Surface Evidence for Underlying Expectations Framing in discourse. Georgtown univ.
Schopenhauer, A.(1991): Eristická dialektika. Nakladatelství EN, Praha
Silverman, D. (1997): Qualitative research. Theory, Method and Praktice Sage .
Šmídová, O. (2004) Obraz první republiky v kolektivní paměti českých Němců .In: Rozvoj české společnosti v Evropské unii. Matfyzpress Praha 1. dil. Sociologie, Prognostika a správa
Časopis Discourse and Society, Biograf
Charakteristika kursu:
Semestrální kurs diskursivní analýzy médií je určen zejména pro studenty magisterského zaměření Sociální konstrukce identit. Pro ostatní mg. studenty ISS je přístupný, po absolvování Kvalitativních metod analýz I a je volné místo. Kurs je především dílnou s přednáškovými exkursy a demonstracemi analyticko-interpretačních postupů.
Cíle kursu:
Smyslem kursu je maximálně propojit teoreticko-metodologické vědění s praktickými postupy vytváření dat a s kolektivní i individuální analýzou a interpretací celého spektra typů textů. Kurs je v prvé řadě dílnou, kde je výuka teorie a metodologie pragmaticky podřízena cíli-re/konstrukci produkce smyslu kolektovných textů k zvolenému tématu resp. diskursu. Kurs se orientuje zejména na uvedení do řady metod vhodných k interpretaci diskursu promluv, textu (mluveného a psaného) - zejména produkce masových médií.