* Kurz Sociologie propagandy šk. rok. 2009/10
Povinně volitelný kurz na ISS pro magisterské studium, studenti 3. ročníku bakalářského studia vítáni
Hodnota: 6 kreditů
Garanti kurzu Michal Kotík a Miroslav Paulíček
* Sylabus
* I. okruh Fenomén propagandy
* T 1 Vymezení pojmu propaganda
Počátky a vývoj propagandy, proměny definic a chápání propagandy, počátky diferenciace propagandy - politická, válečná, ideologická v historickém a společenském kontextu
Základní typy a technologie propagandy
T 2 Zkoumání mechanizmu působení propagandy
Komunikační modely, metody a prostředky propagandy, sociální účinky propagandy, propaganda a každodennost
* II. okruh Propaganda potřebuje ?mluvící a jednající" hrdiny
T 3 Ideologická propaganda na příkladech totalitních propagand
Goebbelsův systém propagandy, ruská bolševická propaganda, ideologie a propaganda
* T 4 Sociální konstrukce hrdiny
Role hrdinů, ikon a mýtů v propagandě, vliv osobností při vytváření propagandy a jejím využívání, koncept nepřítele
Česká totalitní propaganda po r. 1948
* T 5 Séminologie propagandy, rozbor jejího jazyka a textů
* Umění ve službách propagandy
* T 6 Eskapistická propaganda aneb ?hrdinové jiného typu"
* Vztah zábavy a moci, eskapistická propaganda a mechanismy jejího působení, česká eskapistická propaganda dříve a dnes
* III. okruh Propaganda dnes
* T 7 Moderní propaganda
Specifické formy dnešní propagandy, vztah ?komunikace - propaganda - reklama - PR"
* T 8 Dnešní česká propaganda
Politická, ekonomická, sociáln í a didaktická propaganda a reklama v současném dnešním kontextu
* IV. okruh Obrana proti propagandě
* T 9 Teoretická východiska obrany
Seminář na téma metody obrany proti propagandě a praktické problémy při jejich aplikacích
* V. závěr kurzu
* T 11 Závěrečná shrnutí a diskuse o fenoménu propagandy
Požadavky na absolvování kurzu:
Podmínkou absolvování kurzu je vypracování dvou seminárních prací, jedné v průběhu a druhé na konci semestru v rozsahu min. 5 stránek, a jejich následná ústní obhajoba.
Literatura:
Cole, R. (ed.) (1998): International Encyclopedia of Propaganda. Chicago, London: Fitzroy Dearborn Publishing.
DeFleur, M., Ballová-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
Doob, L. W. (1966): Public Opinion and Propaganda. Hamden: Archon.
Ellul, J. (1965): Propaganda. The Formation of Men´s Attitude. New York: Knopf.
Fidelius: P. (2002): Řeč komunistické moci. Praha: Triáda.
Habermas, J. (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia.
Chomsky, N. (2002): Media Control: The Spectacular Achievements of Propaganda. New York: Seven Stories Press.
Janáček, Pavel et al. Dějiny české literatury 1945-1989 - zejména díl II., 1948-58. Praha: Academia
Jowett, G. S., O´Donnel, V. (1996): Propaganda and Persuasion. Thousand Oaks, London: Sage
Kašpar, L. (2007): Český hraný film a filmaři za protektorátu: propaganda, kolaborace, rezistence. Praha: Libri.
Köpplová, B., Jirák, J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál.
Kunczik, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
Lasswell, H. (1927): Propaganda Technique in the World War. New York: Knopf.
McNair, B. (2004): Sociologie zpravodajství. Praha: Portál.
Mills, Ch. W. (1966): Mocenská elita. Praha: Orbis.
Prokop, D. (2005): Boj o média. Praha: Karolinum.
Smelser, R. (2008): The Myth of the Eastern Front: The Nazi-Soviet War in American Popular Culture. Cambridge, New York: Cambridge University Press
Taylor, P. M. (2003): Munitions of the Mind. A History of Propaganda from the Ancient Worls to the Present Day. Manchester: Manchester University Press.
Thomson, O. (1977): Mass Persuasion in History. Edinbourgh: Paul Hartus Publishing.
Ždanov, A. A. (1949): O umění. Praha: Orbis.
Cameron.S. (2002): The economics of sin: Rational Choice or No Choice at All. Northampton: Edward Elgar Publishing.
Rushkoff, D. (2002): Manipulativní nátlak: Proč tak snadno uposlechneme druhé? Praha: Konfrontace.
Touraine. A. (2008): New Paradigm for Understanding Today's World. Cambridge: Polity
Pratkanis, A., Aronson, E. (2001): Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. NY:W. H. Freeman
McCarty, N., Meirowitz, A. (2007): Political Game Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
Stručná anotace
Cílem kurzu je seznámení s fenoménem propagandy v širším sociálním kontextu. Pozornost bude věnována mechanismům působení propagandy a jejím sociálně diferencovaným účinkům v historickém a společenském kontextu až po současnost.
Zkoumány budou také role jednotlivých aktérů ?propagandistické hry", role médii a obecný vztah komunikace, propagandy,
PR a reklamy.
Kurz obsahuje úvodní ?motivační" přednášku, teoretické přednášky a semináře s praktickými filmovými, zvukovými a dalšími ukázkami propagandistického působení s následnou diskusí za aktivní účasti studentů.
Podmínkou absolvování kurzu je vypracování semestrální práce na dohodnuté téma v rozsahu min. 10 stran a její následná
ústní obhajoba.