\r\n
Seznámení se s obsahem kurzu, nároky a požadavky na splnění studijních povinností,
\r\nSociální stát: hlavní aktéři, funkce, typy a rozpory.
\r\n· Definice sociálního státu.
\r\n· Historie institucionální reakce: zrod a rozvoj sociálního státu.
\r\n· Teorie: hybné síly, vlivní aktéři a činitelé, strukturální/funkční pohled.
\r\n· Typologie, režimy/modely, rozsah činnosti/oblasti sociální politiky.
\r\n· Krize sociálního státu a pokusy o jeho transformaci
\r\n\r\n
2.) Blok II.
\r\nVybrané oblasti sociální politiky v České republice v kontextu evropských trendů.
\r\n· Rodinná politika u nás a v Evropě.
\r\n· Důchodová reforma u nás a v Evropě.
\r\n\r\n
3) Blok III.
\r\nReforma sociálního státu v ČR.
\r\nEvropská unie jako aktér tvorby sociální politiky.
\r\n· Formování sociálního státu v ČR.
\r\n· Historie zapojení EU do řešení otázek sociální politiky; politické, právní a institucionální aspekty jejího vlivu.
\r\n· Programový rozměr tvorby politiky EU: Lisabonská strategie, otevřená metoda koordinace, společná memoranda o začleňování, národní akční plány sociálního začleňování.
\r\n7. Splnění studijních povinností
\r\n· Odevzdání seminární práce..
\r\n· Písemný test.
\r\nMiniesej (o rozsahu cca 2 normostrany, písmo Calibri 12, řádkování 1.5):
\r\nTéma bude vždy zadáno na přednášce a vyvěšeno v Moodle. Studenti za včasné odevzdání všech esejů získají max. 10 bodů.
\r\nSeminární práce (o rozsahu min 15 str., max. 20 str., písmo Calibri 12, řádkování 1.5):
\r\nTéma seminární práce by se mělo dotýkat analýzy vybraného sociálně-politického problému, příp. vývoje oblasti sociální politiky v ČR, jiných zemi EU, teoretických konceptů, atp. Seminární práce musí obsahovat širší evropský kontext, tj. srovnání, příklady dobré praxe, způsoby řešení analyzovaného problému v evropských zemích. Vzhledem k evropskému kontextu je nutné, aby studenti čerpali také z cizojazyčné literatury (požaduje se min. jedna cizojazyčná publikace).
\r\nPožadovaná struktura seminární práce:
\r\nNázev, autor, předmět, akademický rok
\r\nShrnutí
\r\nObsah
\r\nÚvod
\r\nVymezení poznávacího problému. (V čem seminární práce přispívá k lepšímu pochopení problematiky. Rekapitulace dosavadní úrovně poznání (s odkazy na příslušné autory a prameny.)
\r\nVýzkumné cíle a výzkumné otázky.
\r\nTeoretická východiska
\r\nPostup a výsledky zkoumání (možno dále strukturovat)
\r\nZávěr (včetně kritického zhodnocení dosažených výsledků a doporučení dalšího směru zkoumání)
\r\nPoužité prameny
\r\n8. Způsob hodnocení
\r\nCelkové hodnocení bude provedeno podle klíče:
\r\n\r\n Aktivity \r\n | \r\n\r\n Body \r\n | \r\n
\r\n Seminární práce \r\n | \r\n\r\n 30 \r\n | \r\n
\r\n Písemná zkouška \r\n | \r\n\r\n 30 \r\n | \r\n
\r\n Celkem \r\n | \r\n\r\n 60 \r\n | \r\n
\r\n
\r\n Body (celkem) \r\n | \r\n\r\n Známka \r\n | \r\n
\r\n 55 a více \r\n | \r\n\r\n A \r\n | \r\n
\r\n 49 - 54 \r\n | \r\n\r\n B \r\n | \r\n
\r\n 43 - 48 \r\n | \r\n\r\n C \r\n | \r\n
\r\n 37 - 42 \r\n | \r\n\r\n D \r\n | \r\n
\r\n 31 – 36 \r\n | \r\n\r\n E \r\n | \r\n
\r\n 30 a méně \r\n | \r\n\r\n neprospěl \r\n | \r\n
\r\n
\r\n | \r\n |
\r\n | \r\n |
\r\n | \r\n |
\r\n | \r\n |
\r\n | \r\n |
\r\n
Vzhledem k tradici Karlovy univerzity a povaze vyučovaných předmětů bude kladen velký důraz na etické a odpovědné jednání všech studentů a studentek.
\r\nZa výrazné porušení etiky se přitom považuje zejména:
\r\na) plagiátorství - tj. použití cizích vět, dat či myšlenek (nebo částí vlastní práce předložené v jiném předmětu) bez přesného uvedení zdroje;
\r\nb) manipulace s daty a informacemi (např. jejich úprava či arbitrární vytvoření);
\r\nc) podvody jakéhokoli druhu.
\r\nPorušení pravidel (např. jakékoli případy plagiátorství) se bude striktně řešit dle disciplinárního řádu FSV UK (dostupný na http://www.fsv.cuni.cz/FSV-220.html
\r\na http://www.fsv.cuni.cz/FSV-637.html).
\r\nSeminární práce projdou kontrolou antiplagiátorského programu, který FSV využívá. Z toho důvodu je zasílejte na uvedenou adresu: olvy.fsvcuni@analysis.urkund.com
\r\n10. Základní literatura
\r\nF.G.Castles, S. Leibfried, J. Lewis, H. Obinger, Ch. Pierson: The Oxford Handbook of the Welfare State. Oxford University Press, 2010, bude upřesněno.
\r\nEsping-Andersen: Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford University Press 1999, pp. 147-169
\r\nG. Esping-Andersen (eds.): Welfare States in Transition. National Adaptations in Global Economies. Sage 1997, pp. 32-65, 66-87
\r\nEsping-Andersen, G. The Three Worlds of Welfare Capitalism 1990. Princeton: P. Univ.Press, s. 9-38. In Sociologický časopis, 1991, č. 5. (s.. 545-567).
\r\nGolinowska, S., Žukowski, M. (2009) Chapter III: European social policy (supranational).In Golinowska, St., Hengstenberg, P., Zukowski, M. (eds.) Diversity and Commonality in European Social Policies. The Forging of a European Social Model. Warsaw: Wydawnicztwo Naukowe Scholar and Friedrich Ebert Stiftung.
\r\nKeller, J. Soumrak sociálního státu. 2006 Praha: Sociologické nakladatelství Slon
\r\nPotůček, M. Welfare State Transformations in Central and Eastern Europe. In: Hayashi, T. - Ogushi, A. (eds.) Post-Communist Transformations: The Countries of Central and Eastern Europe and Russia in Comparative Perspective. Slavic Eurasian Studies No. 21, Slavic Research Centre, Hokkaido University, Sapporo 2009. (p. 99-144) http://www.martinpotucek.cz/
\r\nVečeřa, M. Sociální stát. Východiska, přístupy. 1996. Praha, Sociologické nakladatelství Slon.
\r\n","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"\r\n
European Social Policy
Course number:
Course leader: Ing. Mgr. Olga Angelovská
Scope of instruction: lectures 10 hours, individual study (50 hours), written examination (2 hours)
Credits available: 9
Goal
To allow for deeper understanding of core concepts, issues, and policies of the European Union?s social dimension, and the social welfare provision within its Member States.
Conditions of enrollment
The course is available for students of Master?s Degree Programs provided by the Faculty of Social Sciences and the faculty of Humanities. The course is compulsory for students of Master?s degree programs of Public and Social Policy.
Study obligations - lectures
Students are required to study the core literature in advance, submit a written study, and pass the written examination. When delivering written study and examination paper, reference to items in core and complementary literature will be highly appreciated. The topic of a study will be selected by each student at the beginning of the course and approved by the course leader. The course leader and seminar assistants would like to have the course as interactive and creative as possible. They will provide students with a basic background material in advance.
Construction of students? performance evaluation
Activity Points (up to)
Written study
(student?s original paper or critical reviews of two English papers, to be submitted before the written examination) 30
Short essays 10
Written examination 30
Final evaluation
Points (total) Result
61 and more Excellent (výborně, A)
60 - 46 Very good (velmi dobře, B)
45 - 36 Good (dobře, C)
Up to 35 Fail (neprospěl)
Core literature:
F.G.Castles, S. Leibfried, J. Lewis, H. Obinger, Ch. Pierson: The Oxford Handbook of the Welfare State. Oxford University Press, 2010.
\r\nEsping-Andersen: Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford University Press 1999, pp. 147-169
\r\nG. Esping-Andersen (eds.): Welfare States in Transition. National Adaptations in Global Economies. Sage 1997, pp. 32-65, 66-87
\r\nEsping-Andersen, G. The Three Worlds of Welfare Capitalism 1990. Princeton: P. Univ.Press, s. 9-38. In Sociologický časopis, 1991, č. 5. (s.. 545-567).
\r\nGolinowska, S., Žukowski, M. (2009) Chapter III: European social policy (supranational).In Golinowska, St., Hengstenberg, P., Zukowski, M. (eds.) Diversity and Commonality in European Social Policies. The Forging of a European Social Model. Warsaw: Wydawnicztwo Naukowe Scholar and Friedrich Ebert Stiftung.
\r\nKeller, J. Soumrak sociálního státu. 2006 Praha: Sociologické nakladatelství Slon
\r\nPotůček, M. Welfare State Transformations in Central and Eastern Europe. In: Hayashi, T. - Ogushi, A. (eds.) Post-Communist Transformations: The Countries of Central and Eastern Europe and Russia in Comparative Perspective. Slavic Eurasian Studies No. 21, Slavic Research Centre, Hokkaido University, Sapporo 2009. (p. 99-144) http://www.martinpotucek.cz/
\r\nVečeřa, M. Sociální stát. Východiska, přístupy. 1996. Praha, Sociologické nakladatelství Slon.
\r\n
Main themes of the course:
Theme One: Understanding Welfare States: concepts, functions, developments, types, contradictions.
Theme Two: Comparative analysis: principles and approaches.
Theme Three: European Union as an actor in social policy making.
Theme Four: Case study: Social policy transformation in the Czech Republic
4. Základní charakteristika předmětu
Předmět seznamuje s teoretickými i praktickými aspekty sociální politiky - teorií "welfare state", s rozborem 2 dílčích sociálních politik v ČR a v EU, dále se sociální dimenzí fungování Evropské unie. 5. Cíle předmětu
Student by měl být na konci studia schopen porozumět procesům vedoucím ke vzniku sociálního státu, znát základní typologie sociálního státu a rozumět podstatě tzv. krize sociálního státu. Teoretickou perspektivu sociálního státu by měl být schopen aplikovat při porozumění praktickému fungování dílčích politik v ČR, příp. v EU. Dále by měl rozumět problematice, postupům formování a realizace sociální politiky na úrovni jednotlivých členských zemí EU a Evropské unie jako celku. Kromě toho by měl disponovat základními vědomostmi o metodách studia sociálních politik a sociálního státu. 6. Výuka bude rozdělena do tří bloků: 1.) Blok I.
Seznámení se s obsahem kurzu, nároky a požadavky na splnění studijních povinností,
Sociální stát: hlavní aktéři, funkce, typy a rozpory.
· Definice sociálního státu.
· Historie institucionální reakce: zrod a rozvoj sociálního státu.
· Teorie: hybné síly, vlivní aktéři a činitelé, strukturální/funkční pohled.
· Typologie, režimy/modely, rozsah činnosti/oblasti sociální politiky.
· Krize sociálního státu a pokusy o jeho transformaci 2.) Blok II.
Vybrané oblasti sociální politiky v České republice v kontextu evropských trendů.
· Rodinná politika u nás a v Evropě.
· Důchodová reforma u nás a v Evropě. 3) Blok III.
Reforma sociálního státu v ČR.
Evropská unie jako aktér tvorby sociální politiky.
· Formování sociálního státu v ČR.
· Historie zapojení EU do řešení otázek sociální politiky; politické, právní a institucionální aspekty jejího vlivu.
· Programový rozměr tvorby politiky EU: Lisabonská strategie, otevřená metoda koordinace, společná memoranda o začleňování, národní akční plány sociálního začleňování. 7. Splnění studijních povinností
· Odevzdání seminární práce..
· Písemný test.
Miniesej (o rozsahu cca 2 normostrany, písmo Calibri 12, řádkování 1.5):
Téma bude vždy zadáno na přednášce a vyvěšeno v Moodle. Studenti za včasné odevzdání všech esejů získají max. 10 bodů.
Seminární práce (o rozsahu min 15 str., max. 20 str., písmo Calibri 12, řádkování 1.5):
Téma seminární práce by se mělo dotýkat analýzy vybraného sociálně-politického problému, příp. vývoje oblasti sociální politiky v ČR, jiných zemi EU, teoretických konceptů, atp. Seminární práce musí obsahovat širší evropský kontext, tj. srovnání, příklady dobré praxe, způsoby řešení analyzovaného problému v evropských zemích. Vzhledem k evropskému kontextu je nutné, aby studenti čerpali také z cizojazyčné literatury (požaduje se min. jedna cizojazyčná publikace).
Požadovaná struktura seminární práce:
Název, autor, předmět, akademický rok
Shrnutí
Obsah
Úvod
Vymezení poznávacího problému. (V čem seminární práce přispívá k lepšímu pochopení problematiky. Rekapitulace dosavadní úrovně poznání (s odkazy na příslušné autory a prameny.)
Výzkumné cíle a výzkumné otázky.
Teoretická východiska
Postup a výsledky zkoumání (možno dále strukturovat)
Závěr (včetně kritického zhodnocení dosažených výsledků a doporučení dalšího směru zkoumání)
Použité prameny 8. Způsob hodnocení
Celkové hodnocení bude provedeno podle klíče:
Aktivity
Body
Seminární práce 30
Písemná zkouška 30
Celkem 60
Body (celkem)
Známka 55 a více
A 49 - 54
B 43 - 48
C 37 - 42
D 31 – 36
E 30 a méně neprospěl 9. Výzkumná a studijní etika
Vzhledem k tradici Karlovy univerzity a povaze vyučovaných předmětů bude kladen velký důraz na etické a odpovědné jednání všech studentů a studentek.
Za výrazné porušení etiky se přitom považuje zejména: a) plagiátorství - tj. použití cizích vět, dat či myšlenek (nebo částí vlastní práce předložené v jiném předmětu) bez přesného uvedení zdroje; b) manipulace s daty a informacemi (např. jejich úprava či arbitrární vytvoření); c) podvody jakéhokoli druhu.
Porušení pravidel (např. jakékoli případy plagiátorství) se bude striktně řešit dle disciplinárního řádu FSV UK (dostupný na http://www.fsv.cuni.cz/FSV-220.html a http://www.fsv.cuni.cz/FSV-637.html).
Seminární práce projdou kontrolou antiplagiátorského programu, který FSV využívá. Z toho důvodu je zasílejte na uvedenou adresu: olvy.fsvcuni@analysis.urkund.com 10. Základní literatura
F.G.Castles, S. Leibfried, J. Lewis, H. Obinger, Ch. Pierson: The Oxford Handbook of the Welfare State. Oxford University Press, 2010, bude upřesněno.
Esping-Andersen: Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford University Press 1999, pp. 147-169
G. Esping-Andersen (eds.): Welfare States in Transition. National Adaptations in Global Economies. Sage 1997, pp. 32-65, 66-87
Esping-Andersen, G. The Three Worlds of Welfare Capitalism 1990. Princeton: P. Univ.Press, s. 9-38. In Sociologický časopis, 1991, č. 5. (s.. 545-567).
Golinowska, S., Žukowski, M. (2009) Chapter III: European social policy (supranational).In Golinowska, St., Hengstenberg, P., Zukowski, M. (eds.) Diversity and Commonality in European Social Policies. The Forging of a European Social Model. Warsaw: Wydawnicztwo Naukowe Scholar and Friedrich Ebert Stiftung.
Keller, J. Soumrak sociálního státu. 2006 Praha: Sociologické nakladatelství Slon
Potůček, M. Welfare State Transformations in Central and Eastern Europe. In: Hayashi, T. - Ogushi, A. (eds.) Post-Communist Transformations: The Countries of Central and Eastern Europe and Russia in Comparative Perspective. Slavic Eurasian Studies No. 21, Slavic Research Centre, Hokkaido University, Sapporo 2009. (p. 99-144) http://www.martinpotucek.cz/
Večeřa, M. Sociální stát. Východiska, přístupy. 1996. Praha, Sociologické nakladatelství Slon.
Předmět seznamuje s teoretickými i praktickými aspekty sociální politiky - teorií "welfare state", s rozborem 2 dílčích sociálních politik v ČR a v EU, dále s reformou a vznikem sociálního státu v ČR a sociální dimenzí fungování Evropské unie.