JSM551: Epistemologie a metodologie společenských věd LS 2022/2023
Jména vyučujících: Prof.PhDr. Hynek Jeřábek, CSc.
PhDr. Mgr. Jan Balon, Ph.D.
Rozsah výuky a ukončení: ZS 2/0 Zk
Doba a místo konání: Úterý 14:00-15:20 ZOOM Join Zoom Meeting: https://cuni-cz.zoom.us/j/2388591776
Počet kreditů: 8 kreditů
Konzultační hodiny:
Hynek Jeřábek Úterý 16:00 – 16:50 Zoom – stejný kontakt
Jan Balon Úterý 12:30 –13:30 Zoom
Kurz je určen pro magisterské studium sociologie - je povinný, je vhodný tak é jako kurz pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VP
Student se během semestru četbou zadané literatury průběžně připravuje na přednášky a aktivně se účastní diskuse k probíraným tématům. Předpokladem úspěšného absolvování kurzu je studium zadaných textů a jejich promýšlení. Během semestru každý z účastníků připraví powerpoint krátkého referátu (5 - 7 slidů = 5 minut) k jednomu z probíraných témat s využitím doporučené literatury a další literatury, kterou sám vyhledá. Prezentace bude ohodnocena a její hodnocení bude tvořit 50% celkové známky. Polovinu prezentací studenti připraví pro první polovinu kurzu a polovinu pro druhou polovinu. Nejlepší prezentace ohodnocené jako A budou studenti prezentovat v rámci kurzu (podle zaměření buď v první části kurzu MET nebo ve druhé EPI). Témata referátů budou zadána na první hodině. Studenti se v prvním týdnu výuky zapíší závazně na jedno ze zadaných témat. Student odevzdá prezentaci (podle témat v jednom z uvedených termínů MET = 22.2., 1.3., 8.3. EPI = 5.4., 19.4.) e-mailem vyučujícímu. Včasné odevzdání prezentace a její schválení vyučujícím jsou nutnými podmínkami připuštění k závěrečnému testu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou – testem z celé probírané látky. V případě úspěšného složení testu se známky za prezentaci a test sčítají (50%/50%). Student respektuje povinnost vyhnout se plagiátům viz.: https://iss.fsv.cuni.cz/studium/bc-mgr-prace/plagiatorstvi
Témata přednášek (a zadaná literatura) – bude doplněno: 1. 14.2. 2023 úvodní – povinná – rozdělení témat
Účelem první části kurzu (vyučuje prof. Hynek Jeřábek) je seznámit studenty s vybranými obecnými postupy metodologie sociologického výzkumu. Kurz klade důraz na metodologické principy, rozhodovací procesy, diskusi paradigmat, kombinaci kvalitativních a kvantitativních metodologických přístupů. Rozdíly jednotlivých přístupů a jejich jednostrannosti jsou diskutovány v podobě kritiky a odpovědi na ni. 2. 21.2. 2023 Teorie a empirie v sociologickém výzkumu
Teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Spolupráce teorie a empirie v sociologickém výzkumu. Význam metateorií jako orientačních strategií pro teorie i empirický výzkum.
Jeřábek, H.: Merton a Lazarsfeld: spolupráce sociologické teorie s empirickým výzkumem. Sociológia, 44, 2012, č.1, s. 62_82; 3. 28.2. 2023 Analytické paradigma – Rozbor metodologických principů survey analysis a modelu elaborace.
Lazarsfeld, P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Lazarsfeld,P.F. - Kendal, Patricia L.: Problems of Survey Analysis. In: Merton,R.K. - Lazarsfeld,P.F. (eds.): Continuities in Social Research: Studies in the Scope and Method of "The American Soldier". Glencoe, Ill., The Free Press 1950;
Lazarsfeld, P.F. (1941): The Interpretation of Statistical Relations as a Research Operation” In: Lazarsfeld-Rosenberg (eds.): The Language of Social Research. A Reader in the Methodology of Social Research. New York, The Free Press 1955, pp. 115-125. 4. 7.3. 2023 William F. Whyte a jeho nástin principů zúčastněného pozorování a partici-pačního výzkumu. Diskuse o Whytově Street Corner Society a jeho metodologii a etice výzkumu.
Whyte,W. F. (1993): Street Corner Society. Chicago, Chicago University Press. 4th ed., Chapter 1 and Appendix A, s. 3-51 a 279-325.
Whyte, W.F.: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984, vybrané kapitoly 5. 14.3. 2023 Obecně metodologická diskuse o měření v sociologii. A) Blumerova kritika sociologie jako analýzy proměnných. (Blumer 1956); B) Pawsonův nástin nedostatků empirické sociologie, kritických výhrad vůči ní a pozitivní odpovědi na fenomenologic-kou a relativistickou kritiku. (Pawson 1989, Chapter 1); C) Pawsonova pravidla měření jako pozitivní odpověď na kritiku nedostatků pozitivistické metodologie. (Pawson 1989, Chapter 11)
Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.
Pawson, R.: Chapter 2 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989 6. 21.3. 2023 Kombinace kvalitativních a analytických (kvantitativních) metod a výhody smíšené strategie výzkumu.
Jeřábek, H.: Chapter 5 Paul Lazarsfeld’s Unorthodox Innovations in the Methodology of Social Research, pp. 123-145. In: Jeřábek – Soukup,P.: Advanced Lazarsfeldian Methodology. Praha, Karolinum 2008.
Jeřábek, H. (2005) „Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu. Lazarsfeldova výzkumná dílna“. Naše společnost. (Bulletin CVVM) 2005/č.2: 20-24.http://www.cvvm.cas.cz/index.php?disp=nase_spolecnost&lang=0&r=1&offset=102&shw=100048
Jeřábek, H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha, Karolinum 1998, pp. 52-57, 77-85 a 98-103.
Lazarsfeld, P.F. – Marie Jahoda a H. Zeisel: Marienthal. Brno, MU 2013
Suchman, E. A.: Invitation to Music. A Study of the Creation of New Music Listeners by the Radio. In: Lazarsfeld,P. – Stanton, F.: Radio Research 1941, pp. 140-188. 7. 28.3. 2023 Předpoklady a podmínky kumulativní sociologie.
Smith, R.B.: Cumulative Social Inquiry. Transforming Novelty Into Innovation. New York: The Guilford Press 2008, zejména kapitoly 1 až 3, s. 17-141.
Témata prezentací pro první část kurzu ‘metodologie’:
Připravit prezentace a zaslat prof. Jeřábkovi do 22.2. referáty 1 až 3), do 1.3. 2023 (referáty 4 až 5).
Referát 1: Wagner, D.G.: Daring Modesty: On Metatheory, Observation, and Theory Growth. In: Seidman, S. – Wagner, D.G.: Postmodernism and Social Theory. The Debate over General Theory. Cambridge,MA, Blackwell 1992, pp. 199 – 220
Referát 2: Turnerova obhajoba pozitivismu: Turner, J.: The Promise of Positivism. In: Seidman, S. – Wagner, D.G.: Postmodernism and Social Theory. The Debate over General Theory. Cambridge,MA, Blackwell 1992,pp.156–78
Referát 3: Příklady elaborace z díla: Zeisel, H. (1985): Say it with Figures. New York, Harper & Row Publishers 1985 (sixth ed.), Chapter 9 Analysis of Nonexperimental Data, pp. 143-165.
Referát 4: Whyte, W.F.: Ch 1: Participant Observation and Pp. 23-66. In: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984
Referát 5: Whyte, W.F.: Ch 2: Entering the Field. Pp. 23-66. In: Learning from the Field. A Guide from Experience. Newbury Park, SAGE 1984
Připravit prezentace a zaslat prof. Jeřábkovi do 8.3. 2023 (referáty 6 až 17)
Referát 6:, Blumer, H.: Sociological analysis and the “variable”. ASR, 1956, 21, 6, 683 – 690.
Referát 7: Pawson, R.: Chapter 2 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989, pp.35-73.
Referát 8: Pawson, R.: Chapter 11 pp. In: A Measure for Measures. A Manifesto for Empirical Sociology. London - Routledge 1989,
Referát 9: </stron
Stáhněte si platný sylabus V SEKCI SOUBORY
Kurz nově propojuje dvě klíčové oblasti sociální vědy: oblast obecné metodologie a oblast filosofie sociální vědy (s primárním důrazem na epistemologické problémy). Kurz sleduje jednak historické formování sociologie jako vědecké (výzkumné) disciplíny, jednak současný vývoj oboru v podmínkách nových režimů vědění. Druhá část kurzu k metodologii je koncipována jako dialog či diskuse mezi různými paradigmaty a metodologickými přístupy. Klade důraz na hledání argumentů a na obhajobu jednotlivých metodologických řešení v historii sociálního a sociologického výzkumu. Kurz se opírá o klasické texty a významné projekty v historii výzkumu. Kurz je určen pro magisterské studium sociologie. Je vhodný také pro postgraduální doktorandské studium sociologie nebo VSP.
Přednášky EPISTEMOLOGIE - ÚNOR AŽ 1/2 DUBNA (dr. Jan Balon)
Přednášky METODOLOGIE - DUBEN A KVĚTEN (prof. Jeřábek)