* Cíle výuky:
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými koncepty vztaženými ke konkrétním strategiím regionálního rozvoje. Z těchto konceptů lze pak vycházet při práci s jednotlivými postupy, navrhování konkrétních strategií regionálního rozvoje.
Předmět vede k pochopení úlohy sociálních a kulturních faktorů regionálního rozvoje, jejichž role je někdy při přípravě různých opatření směřujících k podpoře zaostávajících regionů opomíjena. V rámci předmětu se studenti budou seznamovat s postupy řešení nerovností mezi regiony aplikovanými na úrovni Evropské unie a České republiky.
Podmínky zápisu: Přijetí do magisterského studia jakéhokoliv oboru na FSV.
* Podmínky pro splnění studijních povinností:
Podmínkou připuštění ke zkoušce z tohoto předmětu je zpracování studie na zadané téma. Doporučená témata studií budou studentům nabídnuta v průběhu semestru, po dohodě s vyučujícím.
* Harmonogram seminářů
Téma 1. Regionální rozvoj - charakteristika základních pojmů
Téma 2. Regionální rozvoj - přehled základních teoretických koncepcí I.
Téma 3. Regionální rozvoj - přehled základních teoretických koncepcí II.
Téma 3. Regionální rozvoj - přehled základních strategických dokumentů
Téma 4. Vymezení problémových regionů - co je vesnice a venkovská oblast, méně příznivé oblasti (kvantifikovatelná kritéria).
Téma 5. Urbanizace, rurbanizace, ruralizace a další procesy jako součásti modernizačního procesu
Téma 6. Státní správa a samospráva v rámci regionů (územněsprávní reforma)
Téma 7. Integrovaný endogenní rozvoj jako snaha překonat předchozí omezení a selhání v řešení nerovností
Téma 8. Plány a programy směřující k řešení regionálních disparit iniciované a podporované Evropskou unií
Téma 9 . Program LEADER - sociální laboratoř rozvoje regionů
Téma 10. Regionální ?obrazy"
Téma 11. téma bude upřesněno
Téma 12. téma bude upřesněno
Téma 13. bude upřesněno
* Literatura (výběrově):
§ Celé číslo časopisu Zemědělská ekonomika, 1998, roč. 44, č.8 (věnované venkovskému rozvoji).
§ Jehle, R. 1998. Pojetí endogenního rurálního rozvoje a jeho zavádění do regionální politiky v České republice. Zemědělská ekonomika 444 (1):9-17.
§ Hudečková, H., Jehle, R. 1997. Rurální rozvoj: zahraniční zkušenosti. Sborník Jihočeské univerzity, 22 (2): 75-81. České Budějovice.
§ Lošťák, M. 1999. Projekty rozvoje venkova a jejich realizace. Zemědělská ekonomika, 45 (2): 85-91.
§ The Sociology of Economic Life. 1992. Edited by M. Granovetter and R. Swedberg. Wesview Press.
Předmět vede k pochopení úlohy sociálních a kulturních faktorů regionálního rozvoje, jejichž role je někdy při přípravě různých opatření směřujících k podpoře zaostávajících regionů opomíjena. V rámci předmětu se studenti budou seznamovat s postupy řešení nerovností mezi regiony aplikovanými na úrovni Evropské unie a České republiky.