October
ČESKÁ ABECEDA, ČESKÉ HLÁSKY (PRAVOPISNĚ)
Lekce1
Seznamujeme se
Užitečné fráze
Výslovnost
Formální dialog
Základní informace o rodu
Výslovnost tzv. internacionálních slov, která studenti mohou znát ze svého jazyka
Užitečné (školní) fráze.
Internacionální slova (autobus, restaurace, hotel...)
Formální a neformální dialogy
Předložka z/ze + genitiv
Oslovení
Osobní zájmena
Sloveso být
Základní formální a neformální pozdravy.
Kdo je to? Co dělá? I.
Procvičení osobních zájmen a slovesa být
Konjugace sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)
Některé názvy povolání (M a F) (prezident/ka, doktor/ka, lékař/ka, manažer/ka, sportovec/ sportovkyně...)
Kdo je to? Co dělá? II.
Oslovení
Vykání X tykání
Procvičení sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)
Způsoby oslovení (pan – pane, paní – paní, slečna – slečno)
Kontaktní informace
Sloveso mít
Abeceda
Číslovky 0 – 10
Speciální znaky (zavináč, tečka, pomlčka, podtržítko)
Názvy českých písmen
Lekce 2 2. Kde je to?
Kde je tady nějaký/ nějaká/nějaké...?
Gramatický rod
Substantiva v nominativu sg.
Adjektiva nějaký, nový a moderní v nominativu sg.
Lokality (supermarket, hotel, nádraží...)
Blízko, daleko
Prosím vás, kde je...?
Dopravní prostředky v instrumentálu
Slovesa jít a jet
Adverbia vyjadřující směr (rovně, doprava, doleva, nahoru, dolů, zpátky)
Dopravní prostředky
Slovesa jít a jet
Vlevo, vpravo, nahoře, dole
Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci
Adverbia vyjadřující směr nebo lokaci (doprava x vpravo/napravo, doleva x vlevo/nalevo, nahoru x nahoře, dolů x dole, doprostřed x uprostřed)
Píšeme e-mail
Vybraná slova v lokálu sg.
Objektové konstrukce (líbí se mi, chutná mi)
Adresa
Čísla 10 – 1000
Opakování čísel 0–10
Výslovnost číslovek
Slovní zásoba z textu
Formát e-mailu
Formát adresy lEKCE 3
Jídlo a pití
Gramatický rod
Jídlo a pití
Jídelní lístek
V restauraci
Akuzativ sg.
Fráze spojené s objednáváním v restauraci
Kvantita při objednávání (Jednou/Dvakrát...)
Co máte rád/ráda?
Konjugace sloves v prézentu: -e slovesa
Slovesa číst, pít, chtít, jíst, mít rád
Pozvání na kávu
Negativní (záporná) otázka
Zdvořilé formální fráze spojené s návštěvou
Jak se máš?
Běžně mluvená (nespisovná) čeština
Výrazy se slovesem mít lEKCE 4
Moje rodina
Přivlastňovací zájmena
Členové rodiny
+ přítel/přítelkyně kamarád/ka
Vyjádření věku
Přivlastňovací zájmena
Moje rodina
Petrova rodina
Sloveso jmenovat se
Přivlastňovací přídavná jména (Petrův, Petrova, Petrovo, Petrovi)
Úřední formulář
Další příbuzenské vztahy
Česká příjmení
Jaký/Jaká/Jaké je...?
Gramatický rod u adjektiv
-ý x -í adjektiva
Adjektiva (dobrý, špatný, hubený, chudý, krásný...)
Mám...
Akuzativ sg.
Procvičování adjektiv a substantiv spojených s tématem rodiny.
Čísla 1000 – 10000
Kolik stojí ...?
Měny (koruny, eura, dolary)
Číslovky 1 000 - 10 000 lEKCE 5
Kdy je to?
Kdy se sejdeme?
Vyjadřování času: Je jedna (hodina). Jsou dvě, tři čtyři (hodiny). Je pět, šest … (hodin).
V jednu (hodinu). Ve dvě, tři, čtyři (hodiny). V pět, v šest … (hodin).
Jít do x na
Hodiny
Části dne
Zítra
Kolik je hodin?
Kdy je to?
Kdy začíná …? Kdy končí …?
Nechceš jít do/na …?
A kdy? Třeba v/ve …
… nemůžu.
Kdy se sejdeme?
Hodí se ti to? – Ano, hodí.
Těším se. – Já taky.
Marinin den
Co rád/a děláte?
Procvičení prézentní konjugace
Rád + verbum
Slovesa – běžné aktivity
Ve všední den …
O víkendu …
Procvičování vazby Co rád/a děláte?
Skřivánek, nebo sova?
Procvičování vazby rád + verbum
Mít rád + substantivum
Časové výrazy
Rád/Ráda …
Vždycky/Pořád/Často, Nikdy ne- …
Marinin týden I.
Modální slovesa chtít, muset, moct, umět
Dny v týdnu
Nechceš jít …?
To je škoda.
V pondělí/úterý atd. můžu/nemůžu.
V pondělí/úterý … chci …
Musím …
Umím/Neumím …
Marinin t ýden II.
Prepozice od a do otevřeno zavřeno
Zvu vás na … Zvu tě na …
…. je v …
Máme rezervaci od …
Můžeme se sejít …
Hodí se vám/ti to? Omlouvám se, ale …
Mějte/měj se hezky. lEKCE 6
Co jsi dneska dělal/a? I.
Minulý čas
Pravidelné i nepravidelné l-formy
Co jsi dělal/a...?
Co jste dělal/a...?
Co jsi dneska dělal/a? II.
Druhá pozice pomocného slovesa být
Procvičení l- forem
Byl/a jsem v/ve, na...
Včera jsem byl/a...
Jak ses měl/a...? Jak jste se měl/a?
Kde jsi byl/a? I.
Lokál sg.
Vyjádření místa.
Prepozice v/ve, na, u
This course is aimed at students who wish to develop a level of competence in contemporary Czech language sufficient for communication and comprehension of A1 level according to The Common European Framework of Reference for Languages. The appropriate skills of listening comprehension, speaking, reading, and writing in Czech are covered.
The course focuses on building vocabulary and grammatical structures. Communication skills are the immediate focus of the course, and students will work toward reading, understanding and discussing simple Czech texts as the semester progresses.