Kapitola učebnice
Téma
Gramatický cíl
Osvojení slovní zásoby
Jazykové prostředky
Komunikační cíle/jazykové funkce 1. Seznamujeme se
Seznamujeme se
Užitečné fráze
Výslovnost
Formální dialog
Základní informace o rodu
Výslovnost tzv. internacionálních slov, která studenti mohou znát ze svého jazyka
Užitečné (školní) fráze.
Internacionální slova (autobus, restaurace, hotel...)
Dobrý den. Já jsem...
Těší mě.
Co znamená...?
Jak se řekne...?
Jak se to píše?
Rozumíte? Rozumím./ Nerozumím.
Ještě jednou, prosím.
Mám otázku.
Mluvíte anglicky, německy, rusky? Ano. Ne.
Děkuji./Děkuju. – Prosím.
Odkud jste? Jsem z...
Co děláte?
Mějte se hezky.
Na shledanou.
Studenti se naučí otázky, které pomáhají při komunikaci v cizím jazyce.
Osvojí si českou výslovnost internacionálních slov.
Naučí se základní pozdravy a zdvořilostní fráze.
Studenti se představí a zodpoví základní otázky o své osobě.
Naučí se srozumitelnou výslovnost základních frází.
Formální a neformální dialogy
Předložka z/ze + genitiv
Oslovení
Osobní zájmena
Sloveso být
Základní formální a neformální pozdravy.
Dobrý den. x Ahoj. Čau.
Odkud jste? x Odkud jsi?
Jsem z...
Co děláte? x Co děláš?
Jsem... (profese).
Promiňte. x Promiň. – To nic.
Mějte se hezky. x Měj se hezky.
Vy taky. x Ty taky.
Na shledanou. x Ahoj. Čau.
Studenti si procvičí představování a zodpoví základní otázky o své osobě.
Uvědomí si rozdíl mezi formální a neformální situací a vhodně zvolí vykání, nebo tykání.
Kdo je to? Co dělá? I.
Procvičení osobních zájmen a slovesa být
Konjugace sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)
Některé názvy povolání (M a F) (prezident/ka, doktor/ka, lékař/ka, manažer/ka, sportovec/ sportovkyně...)
Kdo je to? To je...
Odkud je? Je z...
Co dělá? Je...
Co děláte?
Jsem… (+ profese)
Studenti se naučí názvy povolání, které se jich bezprostředně týkají.
Vyjádří, co dělá, že pracuje/nepracuje.
Představí třetí osobu.
Kdo je to? Co dělá? II.
Oslovení
Vykání X tykání
Procvičení sloves v prézentu (dělat, rozumět, pracovat)
Způsoby oslovení (pan – pane, paní – paní, slečna – slečno)
Co děláte? Co děláš?
Co dělá?
Jak se máte? Jak se máš?
Dobře. Ujde to. Špatně.
Můžeme si tykat?
To je zajímavé.
To je náhoda.
Studenti se naučí zdvořilou formu oslovení.
Položí otázku „Jak se máte?“ a dokážou na ni odpovědět.
Navrhnou či přijmou tykání.
Kontaktní informace
Sloveso mít
Abeceda
Číslovky 0 – 10
Speciální znaky (zavináč, tečka, pomlčka, podtržítko)
Názvy českých písmen
Kolik je...?
Jaký máte/máš telefon?
Jaký máte/máš e-mail?
Jak se to píše?
Studenti nadiktují telefonní číslo a e-mailovou adresu. 2. Kde je to?
Kde je tady nějaký/ nějaká/nějaké...?
Gramatický rod
Substantiva v nominativu sg.
Adjektiva nějaký, nový a moderní v nominativu sg.
Lokality (supermarket, hotel, nádraží...)
Blízko, daleko
Prosím vás, nevíte, kde je tady nějaký/nějaká/ nějaké...?
Musíte jet jedničkou, dvojkou, trojkou, áčkem, béčkem, céčkem.
Studenti znají názvy vybraných lokalit a zeptají se, kde lokality jsou.
Rozumí instrukci, kam musí jet.
Prosím vás, kde je...?
Dopravní prostředky v instrumentálu
Slovesa jít a jet
Adverbia vyjadřující směr (rovně, doprava, doleva, nahoru, dolů, zpátky)
Dopravní prostředky
Slovesa jít a jet
Prosím vás, kde je...?
Musíte jet...
Musíte jít...
Studenti se umí zeptat na cestu a jednoduché instrukci porozumí.
Vlevo, vpravo, nahoře, dole
Použití adverbií vyjadřujících směr nebo lokaci
Adverbia vyjadřující směr nebo lokaci (doprava x vpravo/napravo, doleva x vlevo/nalevo, nahoru x nahoře, dolů x dole, doprostřed x uprostřed)
Musíte jít/jet...
To je... (vpravo, vlevo...)
Studenti jednoduše popíší cestu.
Píšeme e-mail
Vybraná slova v lokálu sg.
Objektové konstrukce (líbí se mi, chutná mi)
Adresa
Slovní zásoba z textu
Formát e-mailu
Formát adresy
Jsem v/ve ...
Bydlím v/ve ...
Pracuju v/ve ...
Jsem rád/a, že ...
Líbí se mi...
Chutná mi...
Studenti rozumí e-mailové zprávě o místě. S použitím osvojených frází napíší e-mail o místě, kde bydlí. Napíší adresu ve správném formátu.
Vyjádří, že se jim něco (ne)líbí, že jim něco (ne)chutná.
Čísla 10 – 1000
Opakování čísel 0–10
Výslovnost číslovek
Číslovky 10–1000 100 metrů 100 kilometrů
Jaký má telefon?
Prosím vás, kde je...?
To je blízko,... metrů odtud.
To je daleko,... kilometrů odtud.
Studenti dokážou říct, jak blízko či daleko je nějaké místo. 3. Jídlo a pití
Jídlo a pití
Gramatický rod
Jídlo a pití
Jídelní lístek
Ten... je dobrý.
Ta... je dobrá.
To... je dobré.
Jaký/Jaká/Jaké je ten/ta/to...?
Studenti se naučí názvy vybraných jídel a nápojů, orientují se v jídelním lístku. Řeknou, že něco je/není dobré.
V restauraci
Akuzativ sg.
Fráze spojené s objednáváním v restauraci
Kvantita při objednávání (Jednou/Dvakrát...)
Co si dáte k pití/k jídlu? Dáte si ještě něco?
Dám si... Já si dám...
Ano, děkuju. Ne, děkuju.
Zaplatím.
Zvlášť, nebo dohromady?
Jednou/Dvakrát...
Studenti si objednají pití a jídlo v restauraci. Znají konvenci placení včetně dávání spropitného.
Co máte rád/ráda?
Konjugace sloves v prézentu: -e slovesa
Slovesa číst, pít, chtít, jíst, mít rád
Čtu... Nečtu...
Piju... Nepiju...
Chci... Nechci...
Jím... Nejím...
Mám rád/a... Nemám rád/a...
Studenti se um í zeptat komunikačního partnera, co má či nemá rád, co jí či nejí aj., a dokážou na tyto otázky odpovědět.
Pozvání na kávu
Negativní (záporná) otázka
Zdvořilé formální fráze spojené s návštěvou
This course is aimed at students who wish to develop a level of competence in contemporary Czech language sufficient for communication and comprehension of A1 level according to The Common European Framework of Reference for Languages. The appropriate skills of speaking and writing in Czech are covered.
The course focuses on building vocabulary and grammatical structures. Communication skills are the immediate focus of the course, and students will work toward reading, understanding and discussing simple Czech texts as the semester progresses.