1. ZVĚST O HOSPODINU V PRVNÍ KNIZE STARÉHO ZÁKONA 1.1.
Svědectví tzv. „biblických pradějin“ 1.2. Svědectví příběhů praotců 2.
ZV ĚST O BOHU V MOJŽÍŠSKÝCH DĚJINÁCH 2.1. Svědectví knihy Exodus 2.2.
Svědectví Deuteronomia a jeho teologie 3. ZVĚST O BOHU V PROROCKÝCH KNIHÁCH A KNĚŽSKÉ TRADICI 3.1.
Svědectví proroků 3.2. Svědectví kněžského učení 4.
ZVĚST O BOHU V SAPIENCIÁLNÍCH KNIHÁCH A TEXTECH ESCHATOLOGICKÉHO RÁZU 4.1. Svědectví sapienciální literatury 4.2.
Očekávání spásy ve Starém zákoně 5. STAROZÁKONNÍ ANTROPOLOGIE – ÚVOD 5.1.
Vztah Boha a člověka; lidské poznávání Boha i sebe sama 5.2. Písmo svaté – „místo“ nalézání Boží přítomnosti pro lidi 6. STVOŘENÍ ČLOVĚKA A JEHO DŮSLEDKY 6.1.
Biblické pradějiny (zejména Gn 1–3) – základní prvky vztahu člověka s Bohem 6.2. Vybrané starozákonní příběhy – doklad pokračování stvořitelské péče o lidi a svět 7.
LIDSKÝ ŽIVOT NA TOMTO SVĚTĚ V BOŽÍ PŘÍTOMNOSTI 7.1. Vymezení času lidského života a jeho morálka ve světle smluv s Hospodinem: hřích a smíření (Ex 21; Oz 14) 7.2.
Chrám – privilegované místo setkávání s Bohem (1 Král 8) 8. CÍL ČLOVĚKA PODLE STAROZÁKONNÍ ESCHATOLOGIE 8.1.
Různá starozákonní pojetí budoucího života člověka před Bohem (zvl. Dan, Kaz, Sir) 8.2. Syntéza sdělení ohledně budoucnosti člověka ve Starém zákoně a v Písmu sv. vůbec 9.
TYPICKÉ CHRISTOLOGICKÉ AKCENTY 9.1. Matoušova evangelia 9.2.
Markova evangelia 9.3. Lukášova evangelia 9.4.
Janovských spisů 9.5. Pavlovských spisů 10.
SYNTÉZA
Tento semestrální kurz začíná zvěstí o Bohu ve Starém zákoně, tj. různou, a přece v zásadě jednotnou výpovědí, kterou podávají o Bohu v jeho vztahu k člověku a ke světu knihy starozákonního kánonu. Druhá část kurzu se věnuje starozákonní biblické antropologii, tedy pojetí člověka, které je ve Starém zákoně vždy nahlíženo ve vztahu s Bohem.
Logicky vychází ze stvoření jako z konstitutivního aktu lidského bytí, popisuje lidský život v Boží přítomnosti a v pohledu na vyústění lidského života v Bohu. Cílem poslední části kurzu je seznámit studenty s christologií Nového zákona: na jedné straně se poukáže na akcenty „velkých teologických proudů Nového zákona“, na straně druhé se zdůrazní i shodné rysy těchto christologických proudů.