Přednášené a zkoušené okruhy 1. Vztah Židů a kresťanů k výtvarnému umění, Názory církevních autorit na tuto otázku, Dura Europos -synagoga, výzdoba synagog v Palestině 2.
Vývoj sakrálního prostoru v dobách prvotní církve 3, Původ a vývoj baziliky 4. Původ a vývoj centrálních staveb (baptisteria, martyria, centrální chrámy 5. Římské baziliky postavené za vlády císaře Konstantina 6.
Sakrální stavby v Palestině za vlady císaře Konstantina 7. Sakrální stavby ranných křesťanů v Syrii a v severní Africe 8.
Katakomby a jejich výzdoba 9. Symbolika ryby 10.
Symbolika Dobrého pastýře 11, Symbolika oranta či oranty 12. Starozákonní náměty- typologický paralelismus 13.
Výzdoba raně křesťanských sarkofágů v Římě a v provinciích 14. Sochařství za vlády císaře Konstantina (např.
Konstantinův oblouk v Římě, otázka spolií), dřevěnné dveře baziliky sv. Sabiny v Římě 15.
Původ a druhy mozaiky 16. Ranně křesťanské mozaiky v Římě 17.
Ranně křesťanské mozaiky v Palestině a v Syrii 18. Ranně křesťanská architektura a mozaika v Miláně 19.
Sakrální stavby a jejich výzdoba v Ravenně za vlády Gally Placidie 20. Sakrální stavby a jejich výzdoba za vlády krále Theodoricha v Ravenně.
Předmět je součástí prvního cyklu. V úvodu je podán přehled dosavadního bádání a komentář nejvýznamnějších prací, které se raně křesťanským uměním zabývají. Posluchači budou dále seznámeni s kulturou a uměním křesťanského společenství. Pozornost je věnována počátkům křesťanského umění - katakombám a jejich malířské výzdobě, náhrobkům, mozaikám a prvním křesťanským svatyním, ikonografii křesťanského umění v období jeho počátků. Pozornost je dále zaměřena na dobu Konstantina Velikého a na památky křesťanského umění z doby následující až do konce 5. století.
Naznačeny budou historické, filozofické a teologické souvislosti, které umožňují interpretaci uměleckých děl.