•1. Úvod – vymezení tématu – gotika ve střední Evropě •2. Cisterciácký řád a mendikantské řády a jejich role v šíření gotiky ve střední Evropě •3. Ženské klášterní fundace a jejich specifická architektura (nejen) ve střední Evropě •4. Počátky gotické architektury v Uhrách (např. Ostřihom, Pilisszenkereszt a další památky z období vlády Ondřeje II.) •5. Gotická architektura v Uhrách v období vlády Bély IV. •6. Počátky gotické architektury v Rakousku •7. Počátky gotické architektury v Polsku a Slezsku •7. Počátky gotické architektury v Čechách a na Moravě (se zvláštním zaměřením na Anežský klášter) •8. Cisterciácké kláštery v českých zemích ve
13. století •9. Cisterciácké kláštery v českých zemích ve
13. století (se zvláštním zaměřením na ženské kláštery) •10. Architektura v době krále Přemysla Otakara II. •11. Významné stavby z doby vlády krále Václava II. •12. Shrnutí – dynastické vazby mezi jednotliv ými zeměmi střední Evropy a jejich dopad na gotickou architekturu
13. století •13. Závěr – zápočtový test a představení harmonogramu na další semestr
The sovereings and members of ruling houses, Church dignitaries and magnates played in the past very important role in building various works of art. In recent years there is paid an attention in history of art to outstanding personalities (for example the monograph on the Emperor Louis of Bavaria by Robert Suckale).
There are many princes and kings of the houses of Přemyslids, Luxembourgs and Jagellos who were responsible for ordering various works of art. The attention is paid to the sovereign representation, their spiritual roots, iconography and the character of style.