\r\n
19. 2. 2020 – Církevní řády a kongregace s Markem Pučalíkem
\r\n26. 2. 2020 – Liturgická roucha a textilie atd. s Markem Pučalíkem
\r\n4. 3. 2020 – Liturgické knihy – Tereza Wiendlová (referát přednesen); Liturgické náčiní – Zbyněk Knop (referát přednesen)
\r\n-------------------------------------------------------------------------------------------
\r\n11. 3. 2020 – zavření škol, zrušení výuky
\r\n18. 3. 2020 – zaslání materiálů k distanční výuce (shrnutí pojmů k vybavení a uspořádání chrámu, oltáře a liturgie)
\r\n25. 3. 2020
\r\nKresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) – Marta Krumphanzlová
\r\nMalířské techniky – renesance a barok – Michaela Horáčková
\r\n1. 4. 2020
\r\nCírkevní řády a jejich ikonografie – Kateřina Fišková
\r\nMalířské techniky starověk a středověk (technika deskového obrazu) – Lucie Režová
\r\nMalířské techniky od 19. století do současnosti – Kateřina Hošková
\r\nFreska a sgrafito – Klára Tomášková
\r\n8. 4. 2020 Velikonoční prázdniny
\r\n15. 4. 2020
\r\nSochařské techniky v kameni – Petr Bahník
\r\nSochařské techniky: řezbářství – Alice Kyzrová
\r\nSochařské techniky v kovu – Adam Votoček
\r\nGrafické techniky od počátků konce 18. století – Karolina Damaschková
\r\nGrafické techniky od konce 18. až 20. století – Alisa Liddell
\r\n22. 4. 2020
\r\nSoučasné grafické techniky – Kateřina Rokytová
\r\nNábytek – Eliška Procházková
\r\nTextilní umění (gobelíny atd.) – Tomáš Bartl
\r\nPočátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století – Veronika Chytrá
\r\n29.4.2020
\r\nIkonografie pašijového cyklu – František Carda
\r\nIkonografie Panny Marie – Lucie Hejnová
\r\nIkonografie českých zemských patronů – Diyanat Nazarova
\r\nSymbolika barev, rostlin a zvířat – Ema Ramdanová
\r\n6. 5. 2020
\r\nFotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění – Tamara Bardina
\r\nFotografické techniky – Stanislav Poliehshuk
\r\nKresba, skicy a pastel (19. a 20. století) – Kateřina Slavíková
\r\nTeorie restaurování – Aneta Vašáková
\r\nUrb-Ex – Aneta Vacková
\r\n13. 5. 2020
\r\nZlatnictví – Karolína Kašperová
\r\nKeramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie – Jaroslava Příhodová
\r\nVývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci – Věra Machancová
\r\nVybavení křesťanského chrámu – reformní církve – Jan Pavlík
\r\nLiturgická roucha a textilie – Ondřej Pechar
\r\nVývoj ornamentu - Andrea Sabotová
\r\nOpakování
\r\n20. 5. 2020 – Zápočtový test (bude upřesněno dle situace)
\r\nKonec července 2020 – odevzdání proseminární práce --- udílení zápočtů
\r\n\r\n
Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury:
\r\n1. Antická architektura
\r\na) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek
\r\nb) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková
\r\n2. Předrománská a románská architektura:
\r\nmorfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika)
\r\na) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner
\r\nb) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm
\r\nc) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs
\r\n3. Raně gotická architektura:
\r\nmorfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová
\r\na) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva
\r\nb) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru
\r\nc) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti
\r\n4. Vrcholně gotická architektura:
\r\nmorfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další)
\r\na) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová
\r\nb) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská
\r\nc) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka
\r\n5. Pozdně gotická architektura:
\r\nmorfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další)
\r\na) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba
\r\nb) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg
\r\nc) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby
\r\n7. Renesanční architektura:
\r\nmorfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …)
\r\na) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova
\r\nb) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová
\r\nc) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová
\r\n8. Raně a vrcholně barokní architektura:
\r\nmorfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …)
\r\na) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová
\r\nb) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek
\r\nd) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann)
\r\n9. Klasicistní a architektura 19. století
\r\nmorfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb)
\r\na) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová
\r\nb) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová
\r\nc) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina
\r\n10. Architektura období kubismu a moderny
\r\nmorfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …)
\r\na) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová
\r\nb) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg
\r\nc) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva
\r\n\r\n
Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková):
\r\n1) Liturgické knihy - Wiendlová
\r\n2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová
\r\n3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost
\r\n4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci
\r\n5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík
\r\n6) Liturgické náčiní - Knop
\r\n7) Liturgická roucha a textilie - Pechar
\r\n8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková
\r\n9) Ikonografie pašijového cyklu - František","inLanguage":"cs"}]} Odevzdaná literatura k připravované proseminární práci v počtu minimálně ca. 10 titulů, splněný zápočtový test, docházka. Téma proseminární práce bude zadáno v součinnosti s pedagogem na prvních hodinách Prosemináře. Odevzdání hotové proseminární práce je podmínkou splnění zápočtu až v letním semestru.
Proseminární práce: rozsah 10 - 15 normo stran (1800 znaků na stránku); nejméně 3 poznámky na stránku, dodržujte pečlivě citační úzus: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-citacniuzus.pdf ; obecné zásady pro vypracování písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-Pokynypisemnapraceudku.pdf , titulní list písemné práce: http://www.ktf.cuni.cz/KTF-18-version1-titulsemin.pdf ; obrazová příloha by měla být adekvátní rozsahu práce - přibližně 1 - 2 obrázky na normostránku.
Proseminární práce by měla vycházet ze zadaných témat, ale po domluvě je možná změna tématu.
Termín odevzdání: červenec 2020
Harmonogram Prosemináře z dějin umění LS 2020
19. 2. 2020 – Církevní řády a kongregace s Markem Pučalíkem
26. 2. 2020 – Liturgická roucha a textilie atd. s Markem Pučalíkem
4. 3. 2020 – Liturgické knihy – Tereza Wiendlová (referát přednesen); Liturgické náčiní – Zbyněk Knop (referát přednesen)
-------------------------------------------------------------------------------------------
11. 3. 2020 – zavření škol, zrušení výuky
18. 3. 2020 – zaslání materiálů k distanční výuce (shrnutí pojmů k vybavení a uspořádání chrámu, oltáře a liturgie)
25. 3. 2020
Kresba, náčrtníky, skicáře, modelleta, bozzeta (středověk-18. století) – Marta Krumphanzlová
Malířské techniky – renesance a barok – Michaela Horáčková
1. 4. 2020
Církevní řády a jejich ikonografie – Kateřina Fišková
Malířské techniky starověk a středověk (technika deskového obrazu) – Lucie Režová
Malířské techniky od 19. století do současnosti – Kateřina Hošková
Freska a sgrafito – Klára Tomášková
8. 4. 2020 Velikonoční prázdniny
15. 4. 2020
Sochařské techniky v kameni – Petr Bahník
Sochařské techniky: řezbářství – Alice Kyzrová
Sochařské techniky v kovu – Adam Votoček
Grafické techniky od počátků konce 18. století – Karolina Damaschková
Grafické techniky od konce 18. až 20. století – Alisa Liddell
22. 4. 2020
Současné grafické techniky – Kateřina Rokytová
Nábytek – Eliška Procházková
Textilní umění (gobelíny atd.) – Tomáš Bartl
Počátky filmu a filmové avantgardy počátku 20. století – Veronika Chytrá
29.4.2020
Ikonografie pašijového cyklu – František Carda
Ikonografie Panny Marie – Lucie Hejnová
Ikonografie českých zemských patronů – Diyanat Nazarova
Symbolika barev, rostlin a zvířat – Ema Ramdanová
6. 5. 2020
Fotografie - vývoj a její užití v jiných druzích umění – Tamara Bardina
Fotografické techniky – Stanislav Poliehshuk
Kresba, skicy a pastel (19. a 20. století) – Kateřina Slavíková
Teorie restaurování – Aneta Vašáková
Urb-Ex – Aneta Vacková
13. 5. 2020
Zlatnictví – Karolína Kašperová
Keramika (pokud možno i porcelán): vývoj a morfologie – Jaroslava Příhodová
Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci – Věra Machancová
Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve – Jan Pavlík
Liturgická roucha a textilie – Ondřej Pechar
Vývoj ornamentu - Andrea Sabotová
Opakování
20. 5. 2020 – Zápočtový test (bude upřesněno dle situace)
Konec července 2020 – odevzdání proseminární práce --- udílení zápočtů
Témata na proseminární práci I. část (D. Lunger-Štěrbová) z architektury:
1. Antická architektura
a) Antické architektonické řády (druhy, proporce, užití – volně stojící, prostáse, superpozice, vysoký řád, motiv tabularia, ...) - Adam Vojtásek
b) Raně křesťanská architektura Říma (baziliky, mauzolea, baptisteria) - Nikola Kořenková
2. Předrománská a románská architektura:
morfologie architektury (termíny: bazilika sloupová vs. pilířová a jejich kombinace, vázaný systém, biforium, krypta, westwerk, quincunx, ochoz a radiální kaple, architektonické členění a ornamentika)
a) historické souvislosti: St. Gallenský plán - Tomáš Doubner
b) srovnání: Hildesheim, St. Michael vs. Špýr, dóm
c) ikonická stavba: Cášská kaple (a její kopie) - Andrea Balázs
3. Raně gotická architektura:
morfologie architektury (typologie bazilik, hal a jednolodí, opěrný a klenební systém, architektonické členění a ornamentika, termíny: en délit, triforium, …) - Annie Malinová
a) historické souvislosti: St. Denis a ideje opata Sugera - Anna Klyapysheva
b) srovnání: Kolín nad Rýnem, St. Martin vs. Noyon, katedrála – architektonické členění interiéru
c) ikonická stavba: Laon – typické znaky a odlišnosti
4. Vrcholně gotická architektura:
morfologie architektury (specifická témata: vývoj dvouvěžové fasády, geometrické problémy ochozů, dimenze… a další)
a) historické souvislosti: katedrála jako místo sochařské výzdoby - Eliška Jonášová
b) srovnání: Paříž, Notre-Dame vs. Chartres - Lada Dombrowská
c) ikonická stavba: Kolín nad Rýnem, dóm - Jaroslav Benetka
5. Pozdně gotická architektura:
morfologie architektury (specifická témata: síťové, kroužené a vějířové klenby, halové chóry, … a další)
a) historické souvislosti: anglická gotika – dekor vs. struktura (Cambridge, Kings College Church; Londýn, Westmister Abbey – kaple Jindřicha VII.; ….) - Vrba
b) srovnání: Vladislavský sál vs. Míšeň – Albrechtsburg
c) ikonická stavba: Míšeň – Albrechtsburg a sklípkové klenby
7. Renesanční architektura:
morfologie architektury (specifická témata: typologie městských paláců, centrální dispozice a jejich kombinace, sloupové řády, …)
a) historické souvislosti: chrám sv. Petra v Římě - Anna Guičova
b) srovnání: Florencie, Palazzo Rucellai vs. Řím, Michelangelův Kapitol - Sára Krausová
c) ikonická stavba: Vila Rotonda – Palladio a jeho traktát - Hewertová
8. Raně a vrcholně barokní architektura:
morfologie architektury (hala s přízedními pilíři, proniková architektura, …)
a) historické souvislosti: Řím, Il Gesù a vliv jezuitského řádu na architekturu - Eichlerová
b) srovnání: El Escorial vs. Drážďany, Zwinger - Tomáš Válek
d) ikonická stavba: Vierzehnheiligen (Balthasar Neumann)
9. Klasicistní a architektura 19. století
morfologie architektury (nové materiály a jejich vliv na podobu staveb)
a) historické souvislosti: inženýrské stavby 1775–1939 – užití železa, skla a železobetonu - Barbora Čubová
b) srovnání: typický činžovní dům vs. barokní palác - Kadlecová
c) ikonická stavba: Brusel, Hôtel Tassel (Victor Horta) nebo Vídeň, Dům secese (Olbrich) - Maria Lukutina
10. Architektura období kubismu a moderny
morfologie architektury (nová typologie, vztah ornamentu a funkce, ploché střechy, …)
a) historické souvislosti: český architektonický kubismus - Kateřina Pohlová
b) srovnání: Glasgow, Škola umění (Mackintosh) vs. Vídeň, budova Pošty (Wagner) - Jan Kieweg
c) ikonická stavba: Buffalo, Guaranty Building (Adler, Sullivan) - Alisa Okisheva
Témata na proseminární práci (pro zápočet za LS 2010) II. část (M. Hamsíková):
1) Liturgické knihy - Wiendlová
2) Vývoj křesťanského oltáře – od raného křesťanství po renesanci - Věra Machancová
3) Vývoj křesťanského oltáře – od baroka po současnost
4) Vybavení křesťanského chrámu – od raného křesťanství po renesanci
5) Vybavení křesťanského chrámu – reformní církve - Jan Pavlík
6) Liturgické náčiní - Knop
7) Liturgická roucha a textilie - Pechar
8) Církevní řády a jejich ikonografie - Kateřina Fišková
9) Ikonografie pašijového cyklu - František Konsultationsmöglichkeit / eigenständiges Studium in deutscher Sprache nach vorheriger Übereinkunft mit dem Unterrichtenden.
Proseminář dějin křesťanského umění nabízí studentům praktické osvojení a prohloubení teoretických znalostí základního metodického a terminologického aparátu dějin umění se zvláštním důrazem na otevřenost k celé škále metod a variant, jejich aplikací v závislosti na studovaném materiálu. Výsledky proseminárního studia budou ověřovány v samostatné písemné práci, v referátech i během odborných exkurzí, aby studenti opouštějící proseminář byli schopni základní samostatné odborné práce s literaturou a s prameny v nejširším smyslu slova. Příprava absolventů prosemináře bude východiskem pro jejich další odborné vzdělávání v navazujících specializovaných seminářích a přednáškách.
Sylabus
Anotace