Přednášené a zkoušené okruhy
Základní literatura a prameny ke studiu deskové malby v Čechách. Metodologické přístupy ke studiu deskové malby v Čechách
Zrození gotického stylu v deskové malbě v Itálii (Cimabue, Giotto) a ve Francii.
Situace malířství v Čechách na přelomu 13. a 14. století
Jan IV. z Dražic jako donátor uměleckých děl. Čechy a Avignon.
Deskové a nástěnné malířství za vlády krále Jana Lucemburského. Otázky dvorského stylu
Itálie a Čechy v první polovině 14.století (Siena, Florencie, Padova, Avignon)
Kresebný styl a počátky české deskové malby (Fragment roudnického polyptychu)
Mistr vyšebrodského oltáře a jeho zahraniční paralely
Mistr Theodorik a dvorský okruh
Malířská výzdoba hradu Karlštejna (Mikuláš Wurmser či Mistr Lucemburského rodokmene?. Výzdoba císařského paláce, výzdoba kapitulního kostela Panny Marie, schodištní cyklus svatováclavský a svatoludmilský ve velké věži, výzdoba kaple sv. Kříže)
Malířská tvorba 70-80. let 14. století v Čechách
Deskové malířství ve Francii za vlády Karla V. a Karla VI
Zrození Krásn ého slohu v Čechách jako české varianty Internacionálního slohu
Mistr Třeboňského oltáře a Krásný sloh
Krásný sloh v Čechách před husitskými válkami
Zrození husitského obrazoborectví (Matěj z Janova, Mikuláš z Drážďan, Mistr Jan Hus) a katolická polemika proti němu.
The aim of lecture is to introduce the students to the method of Christian iconography. In the beginning it is necesssery to explain the main terminology (iconography, iconology, work of art in context, etc.) The method is shown at the representative works of art, both in Bohemia and in the world of all epochs.
The summer term is dedicated to individual themes of christian iconography (the origin of christian iconography in early christian community, text and image, the Annunciation of Our Lady, the Crucifixion, etc.).